وقتی طوفانی موازنه قدرت در سرزمین‌های‌ اشغالی را تغییر می‌دهد؛

شکست هیولای صهیون، نقطه عطف مبارزه مظلومان

تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۸۰۶۵۴
وقتی موازنه قدرت ۸۰ ساله در سرزمین‌های اشغالی با طوفانی حیرت‌آور به نفع محرومان رقم می‌خورد، نقطه عطفی می‌شود در مبارزه مظلومان علیه ظالمان، که هیچ از یاد مبارزان نخواهد رفت.
۴
plusresetminus
شکست هیولای صهیون، نقطه عطف مبارزه مظلومان
به گزارش بلاغ؛ در سال ۱۹۱۷ میلادی، فلسطین توسط انگلیس ‌اشغال شد و زمینه ‌اشغال این سرزمین توسط رژیم صهیونیستی را فراهم کرد. سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸ میلادی توسط این رژیم اشغال شد و همچنان ادامه دارد و با جنایات متعددی رو‌به‌رو شده است.

فشارها در طول ۸۰ سال گذشته برای بیرون راندن مردم فلسطین از کشورشان همچنان ادامه دارد و نگاهی به تاریخ و جنایاتی که این رژیم علیه نسل‌های مختلف مردم فلسطین انجام داده به‌خوبی نشان‌دهنده میزان مظلومیت مردم این کشور است.

بیشتر این جنایات وحشیانه به‌خصوص در اوایل یورش صهیونیست‌ها به اراضی ‌اشغالی با هدف بیرون کردن مردم از زادگاه‌شان انجام شده است که خط بطلانی بر روی ادعاهای کذایی خرید زمین از سوی صهیونیست‌ها و توجیهات بی‌ریشه و اساس غربی‌ها و غرب‌گرایان می‌کشد. دایره جنایت‌های صهیونیست‌ها آن‌قدر وسیع و فاجعه‌بار و شنیع است که در کمتر دوره تاریخی می‌توان به این شدت با طول زمانی ۸۰ ساله نظیر آن را سراغ گرفت.

تغییر موازنه قدرت در سرزمین‌های‌ اشغالی
همیشه در ۸۰ سال گذشته فشار و حمله از سوی صهیونیست‌ها آغاز می‌شد و حتی در جنگ‌هایی مثل جنگ ۲۲ روزه که با پیروزی مقاومت فلسطین همراه بود‌، تهاجم اولیه از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

اما در عملیات طوفان الاقصی که از سوی جنبش حماس بر صهیونیست‌ها تحمیل شد، این بار آغازگر حمله، جهادگران فلسطینی بودند. موضوعی که واکنش‌های گسترده‌ای را در دنیا به دنبال داشت. پس از آغاز حمله پیروزمندانه نیروهای مردمی فلسطین علیه‌ اشغالگران اسرائیلی، تحلیلگران رژیم صهیونیستی نیز به بی‌سابقه و غافلگیرانه بودن این عملیات در کنار شکست اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی آن، اعتراف کردند.

اما بعد از پیروزی نیروهای حماس بدون داشتن تجهیزات آن‌چنانی و شکست رژیم صهیونیستی که همواره ادعای ابرقدرتی نظامی و اطلاعاتی در منطقه را داشت، صهیونیست‌ها بهترین راه برای فرار از این بی‌آبرویی بزرگ را، مظلوم‌نمایی در میان افکار عمومی جهان دانستند. راهبرد مظلوم‌نمایی، علاوه‌بر لاپوشانی شکست و بی‌آبرویی این رژیم، دست آن را برای جنایات بیشتر و بزرگ‌تر علیه مردم مظلوم فلسطین، باز می‌گذارد.

کارشناسان معتقدند؛ مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها کمک می‌کند تا دولت‌های غربی، بدون فشار افکار عمومی علیه خود، بتوانند از اسرائیل حمایت و حماس را تضعیف نمایند. این در حالی است که اساس شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و جنایات چند ده‌ساله آن، هیچ جایی برای مظلوم‌نمایی باقی نمی‌گذارد.

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی
بر اساس داده‌های سازمان ملل، میزان کشته‌های مردم فلسطین و صهیونیست‌ها در درگیری‌های سال ۲۰۰۸ تاکنون را مقایسه کرده است. بر اساس این گزارش، هزاران فلسطینی به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. تنها در درگیری سال ۲۰۱۴، بیش از 2 هزار فلسطینی به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند که اکثر آنها، غیرنظامی و مردم عادی بودند.

نشریه انگلیسی گاردین نیز در سال ۲۰۱۴ می‌نویسد: «اسرائیلی‌ها در تپه‌ها جمع می‌شدند تا بمب‌هایی را که ارتش روی غزه می‌اندازد، تماشا کنند و آنها را تشویق نمایند.»
گاردین در توضیح این ماجرا می‌افزاید: «همزمان با افزایش شمار کشته‌های فلسطینی‌ها در پی تهاجم صهیونیست‌ها، مردم اسرائیل در پشت‌ صحنه انفجار، نوشیدنی می‌خوردند و با این صحنه‌ها سلفی می‌گرفتند و شادی می‌کردند.»

وب‌سایت آماری استاتیستا نیز در این باره می‌نویسد: «تنها در بازه سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰، یعنی در ۱۲ سال که تقریباً یک‌هفتم سال‌های تجاوزگری رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود، بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند؛ اما تنها ۲۵۰ صهیونیست به هلاکت رسید. در سال ۲۰۱۸ که بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ فلسطینی مجروح و کشته شدند، مجموع مجروحان و کشتگان صهیونیست‌ها، ۱۳۰ نفر بود.»

همه این آمارها نشان می‌دهد رژیم ‌اشغالگر قدس به‌قدری از هیمنه پوشالی خودساخته‌اش دچار غرور شده بود که اصلاً انتظار این شکست مفتضح و تاریخی را نداشت و امروز موازنه قدرت در سرزمین‌های ‌اشغالی به اذعان اکثر ناظران به نفع جبهه مقاومت تغییر جدی کرده است.
ابعاد شکست غیرقابل‌ ترمیم
ترمیم‌ناپذیری شکست در عملیات طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها به ماهیت این رژیم بر می‌گردد. معروف است که می‌گویند همه دولت‌ها ارتش دارند؛ اما اسرائیل ارتشی است که دولت دارد.  

این را مسعود اسداللهی، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای می‌گوید. او درخصوص دیگر ابعاد عملیات افتخارآمیز طوفان الاقصی اظهار می‌دارد: «مقاومت فلسطین ظرف دو روز به همه اهدافی که در این عملیات برای خودش ترسیم کرده بود رسید. آنها یک آفند و یک پدافند را طراحی کرده بودند و موفق شدند وارد سرزمین‌های ۱۹۴۸ بشوند، ۲۲ شهرک صهیونیست‌نشین را تصرف و افراد مختلفی را اسیر کنند که همه در جنگ هم اسیر نشده‌ بلکه برخی نظامیانی هستند که در خانه‌هایشان اسیر شده‌اند.»

رهبر انقلاب می‌فرمایند که همه درباره شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی در این جنگ متفق‌القول هستند؛ ولی اضافه کردند، این رژیم شکستی خورده که قابل ‌ترمیم نیست.
 
اسداللهی در این باره می‌گوید: «اگر این موضوع را تنها به‌ عنوان یک شکست اطلاعاتی- به معنای اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی موفق به پیش‌بینی این عملیات نشدند و ارتش رژیم هم در خواب بود و آمادگی نداشت و یکی دو روز طول کشید تا توانست خودش را جمع کند - تفسیر کنیم، این فقط یک ‌بخشی از واقعیت خواهد بود نه همه آن. رهبر انقلاب فرمودند این شکست غیرقابل ‌ترمیم است. خب شکست در یک معرکه را می‌شود در معرکه‌های دیگر جبران کرد و قابل‌ ترمیم است. پس چه چیزی قابل‌ ترمیم نیست؟ جواب این سؤال به درک ماهیت رژیم صهیونیستی برمی‌گردد.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح می‌دهد: «رژیم صهیونیستی از ابتدا بر اساس قدرت نظامی، ترور، قتل و سرکوب شکل‌ گرفته است و ارتش در این رژیم جایگاهی به‌ عنوان یک نهاد دفاع‌کننده ندارد، بلکه اصل این رژیم است. اصل رژیم صهیونیستی، عمود خیمه و کل ماهیت آن در پیرامون ارتش شکل‌ گرفته است. این موضوع برای خیلی‌ها مفهوم نیست؛ چون در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. در بین کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی معروف است که می‌گویند همه دولت‌ها ارتش دارند؛ اما اسرائیل ارتشی است که دولت دارد. وقتی که شما به تاریخ این رژیم نگاه کنید، کل این نظام سیاسی، این مهاجرتی که انجام شده و شکل‌گیری نظام بر اساس موفقیت‌های این ارتش است.»

وی ادامه می‌دهد: «ارتش اسرائیل تبدیل شده بود به ارتشی شکست‌ناپذیر که هیچ نیرویی در کل منطقه غرب آسیا وجود نداشت که بتواند این رژیم را شکست و حتی داخل این رژیم را مورد هدف قرار دهد. جنگ‌ها برای آنها همیشه در خارج از خاک سرزمین‌های ‌اشغالی فلسطین شکل می‌گرفت و همواره این دشمنان رژیم بودند که غافلگیر می‌شدند و شکست سنگینی را تحمل می‌کردند. در عملیات طوفان الاقصی این اسطوره شکست و ارتش رژیم صهیونیستی غافلگیر شد که یک شکست اطلاعاتی و حفاظتی آشکار و بی‌سابقه برای آنها است.»

تشدید بحران مشروعیت رژیم صهیونیستی
صهیونیست‌ها اسیر یک جنگ سریع و کوتاه‌مدت شدند. حماس ظرف دو روز به همه اهدافی که ترسیم کرده بود رسید. در واقع حماس، راهبرد نظامی رژیم صهیونیستی را به‌خوبی علیه خود رژیم به کار گرفت و هیبت ارتش صهیونیستی را در داخل رژیم صهیونیستی و در دنیا از بین برد. زمانی رژیم صهیونیستی از نظر اطلاعاتی یک ابرقدرت بود، از نظر نظامی در رتبه اول منطقه قرار داشت. اما امروز مشخص شد یک گروه کوچک مقاومت فلسطینی- در مقایسه با ارتش اسرائیل- توانسته این رژیم را شکست اطلاعاتی، نظامی و تکنولوژیکی بدهد و ضربه‌ای بسیار بی‌سابقه بر پیکره آن وارد کند.

اسداللهی تصریح می‌کند: «این عملیات اعتماد عمومی صهیونیست‌ها به این رژیم را از بین برده است. یقین حاصل شد که دیگر در این رژیم امنیتی برای صهیونیست‌ها وجود نخواهد داشت. مهاجرت معکوس که قبلاً هم به دلایلی وجود داشت و روند آن خیلی کُند بود این روزها شدت گرفته است. صهیونیست‌ها در فرودگاه بن‌گوریون برای ترک اراضی ‌اشغالی در صف هستند و با کمبود هواپیما مواجه شده‌اند. کشورهای مختلف برای بازگشت شهروندان دو تابعیتی ساکن سرزمین‌های ‌اشغالی هواپیما فرستاده‌اند تا این افراد را به کشورهای خودشان منتقل کنند. هیچ‌کدام از این اتفاقات سابقه نداشته است.» اکثر قریب به‌اتفاق کارشناسان معتقدند؛ ۱۵ مهر یک نقطه عطف در تاریخ مبارزات مردم فلسطین است. رژیمی که ادعای شکست‌ناپذیری داشت امروز به یک رژیمی که دست‌وپایش به‌شدت بسته است و قادر به دفاع از ادعاها و افراد خود نیست تبدیل شده است.

کارشناس مسائل منطقه در این باره می‌گوید: «از اینجا به بعد رژیم یک بحران مشروعیت در ذهن صهیونیست‌ها دارد. قبلاً صهیونیست‌ها بلااستثنا معتقد بودند که حکومت و دولتشان مشروع است چراکه توانسته برای آنها امنیت و رفاه تأمین کند. اما الان امنیت به طور کامل وجود ندارد و معلوم شد که از این به بعد هم در جنگ‌های بعدی - هر زمانی که باشد - گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله وارد خاک اراضی ‌اشغالی می‌شوند و آن تابوی ذهنی و روانی در برابر آنها شکسته شده است.»

اسداللهی در پایان اظهار می‌دارد: «ما از ۱۵ مهر به بعد با یک رژیم شکست‌خورده و بحران‌زده‌ای که درون جامعه صهیونیستی و در مقابل فلسطینی‌ها دچار شکاف اجتماعی شده مواجه هستیم؛ بنابراین عملیات طوفان الاقصی را باید به حق نقطه عطفی دانست که یک جهش بزرگ در مبارزات ضداسرائیلی ایجاد کرد. عملیاتی که نشان داد محور مقاومت چقدر مؤثر عمل کرده و سردار شهید سلیمانی در مدت دو دهه که فرمانده نیروی قدس بود، به‌خوبی توانسته فلسطینی‌ها را از دورانی که سلاحشان فقط سنگ بود به گروه‌های مبارزی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و سلاح‌ها تبدیل کند؛ بنابراین، این اتفاق بسیار مهم، یک تغییر راهبردی در منطقه به‌وجود آورده است.»
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳