تاریخ انتشارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۷۰۵۵۱
جمعی از فعالان دانشگاهی و فرهنگی در میزگرد خبری تاکید كردند رسانه‌ها می‌توانند به مثابه بازوانی پرتوان برای كمک به تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید عمل كنند.
۰
plusresetminus
کار جهادی؛ شرط تحقق مهار تورم و رشد تولید/ اقدامات مسئولان باید سبب امیدواری مردم شود
به گزارش بلاغ؛ رسانه ها در دنیای امروز توان بی بدیلی برای هدایت و جهت دهی به افكار عمومی و همچنین فرهنگ سازی دارند.

با این توان بالا، از رسانه ها انتظار می رود برای كمك به تحقق شعار سال كه بهبود وضع اشتغال و رونق اقتصادی كشور را بدنبال دارد همه توان و ظرفیت خود را به خدمت بگیرند.

در همین رابطه، میزگرد نقش رسانه و خبرنگاران در پیشبرد شعار مهار تورم و رشد تولید با حضور حجت‌الاسلام عالی رئیس قرارگاه محرومیت‌زدایی مازندران، مجید قربانی استاد دانشگاه و عضو شورای پژوهش‌های مجلس در مازندران، سیدفاطمه هاشمی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری و استاد دانشگاه و کوروش جعفری گرجی فرماندار فریدونکنار برگزار شد.


*نیازمند حرکت جهادی در جنگ ترکیبی هستیم

حجت‌الاسلام عالی رئیس قرارگاه محرومیت‌زدایی استان مازندران با بیان اینکه شعار سال شاخص حرکت نظام اسلامی است گفت: در جنگ ترکیبی نیازمند حرکت جهادی هستیم.

وی با اعلام اینکه در شرایط حال حاضر آرایش جنگی باید دیده شود افزود: در این چند سال مقام معظم رهبری موضوعات اقتصادی را سرلوحه شعارهای موقع سال تحویل نوروزی بیان می‌کنند و دولتمردان را ملزم می‌کنند روی این مسائل متمرکز شوند. 

رئیس قرارگاه محرومیت‌زدایی مازندران خاطرنشان کرد: استقلال اقتصادی شکل بگیرد کشور واکسینه می شود چرا که اصلی ترین نکته در ارتباط با کشورهای دیگر اصلاح نظام اقتصادی است.

این مسئول با اشاره به اینکه همه مردم در تحقق شعار سال تعیین کننده باشند ادامه داد: نوک پیکان شعار امسال رسانه ها هستند که می‌توانند در این زمینه راهگشا و نقش‌آفرین باشند.

مشاور استاندار مازندران توجه به بخش خصوصی را مهم عنوان کرد و گفت: بهبود شرایط اقتصادی با اعتماد واقعی به بخش خصوصی میسر می شود.

عالی اقتصاد را مسئله اول اعلام کرد و افزود: اداره کشور با یک نگاه میسر نیست و مرکز مطالعات و پژوهش و اتاق فکر در استان ایجاد شود.

وی با اعلام اینکه مازندران باید ویژه دیده شود چرا که جمعیت ۲۰ میلیونی شناور داریم، ادامه داد: در مرحله نخست سند توسعه بانک آماری تهیه شود تا طرح ها را دقیق اجرا کنیم.

رئیس قرارگاه محرومیت‌زدایی مازندران با بیان اینکه در استان تنها کمتر از هفت درصد آب‌های سطحی مهار می شود، خاطرنشان کرد: ستادی شدن سازمان ها مشکل بعدی در استان است و نیازمند اصلاحات متعدد در بخش های مختلف هستیم.


*حکمرانی اقتصادی محلی راهکاری اساسی برای مهار تورم

مجید قربانی استاد دانشگاه و عضو شورای پژوهش‌های مجلس در مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: در بحث شعار سال یکی از موضوعات کلیدی مهار تورم است که به عدم تعادل میان عرضه و تقاضا باز می‌گردد و در حوزه رشد تولید منظور رشد همه جانبه است که لازم و ملزوم یکدیگرند.

وی افزود: خط اول مخاطب فرمایش مقام معظم رهبری مسئولان و سپس مردم و رسانه‌ها هستند که سرفصل کلیدی مهار تورم است.

این استاد دانشگاه، خاطرنشان کرد: در این بخش باید در دو حوزه ملی و بومی واکاوی کرد که در حوزه ملی کلیه مصوبات مجلس اثر مستقیم بر معیشت مردم دارد و لذا نقش نمایندگان مجلس بسیار حیاتی است.

عضو شورای پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مازندران، ادامه داد: از دریچه بومی باید بگوییم که قوانین مجلس اثرات خود را بر هر استان خواهد گذاشت که تمامی مردم متاثر از این قوانین خواهد بود، نظیر آنچه در قانون تنفس جنگل مشاهده کردیم.

قربانی گفت: وقتی سخن از مهار تورم می‌شود یعنی اقتصاد ما بیمار است و باید آن را ترمیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم بومی سازی شعار سال در استان مازندران به بیان چالش‌ها و راهکارها پرداخت و اعلام کرد: ما می‌بینیم تولید مرغ در مازندران بالا است اما تورم اتفاق می‌افتد و این به دلیل شاخص‌های پیش‌بینی نشده و معیوبی است که اکنون در مدل‌های اقتصادی ما بسیار شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هدف ما از حکمرانی اقتصادی محلی این است که از تمامی ظرفیت‌های استانی را برای ارتقای اقتصادی استان بهره بگیریم.

عضو شورای پژوهش‌های مجلس در مازندران بیان کرد: در جنگ ترکیبی امروز نیاز به راهبردهای ترکیبی نیز داریم که باید از پیشران‌ها بهره ببریم که یکی از همین پیشران‌ها در استان، بانک‌ها هستند که باید ببینیم چه میزان پول سرگردان در استان وجود دارد و باید دید در استان باید چه میزان پول نقدی در استان داشته باشیم و چه میزان در اختیار مردم است و این فاصله معنادار بسیار حایز اهمیت است.

قربانی ادامه داد: مولدسازی منابع راکد در مازندران یک امر بسیار حیاتی است و از آن سو تسهیلگری در این بخش بخوبی اتفاق نمی‌افتد.

وی مطرح کرد: عدم بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی از چالش‌های اقتصادی بومی در مازندران است؛ چرا که اقتصاد مازندران د حال حاضر مردم پایه است.

این استاد دانشگاه گفت: سند تحول یک چشم انداز توسعه اقتصادی است که الزاما منظور حرکت از یک نقطه و رسیدن به نقطه دیگر نیست.

عضو شورای پژوهش‌های مجلس در مازندران تاکید کرد: یکی از ابرچالش‌ها در استان آن است که نهادهای اصلی تصمیم‌گیرنده ما متاسفانه مصرف کننده هستند.

قربانی ادامه داد: پیشران‌ها در مدل اقتصادی حکمرانی محلی نقش موثری دارند که ضعف فعلی استان در این بخش، چابک سازی است.

وی مطرح کرد: چابک سازی باید نقطه‌ای صورت گیرد و نسخه آن ممکن است در هر شهر استان با شهر دیگر متفاوت باشد.


*عدم ثبات اقتصادی و کمبود نقدینگی دو چالش جدی

کوروش جعفری گرجی فرماندار فریدونکنار نیز در این نشست گفت: امروزه در برخی امور در لبه تکنولوژی دنیا در حال حرکت هستیم و باید این دستاورد در اقتصاد کشور خود را نشان دهد.

وی افزود: پاشنه آشیل کشور ما اقتصاد است و لذا تبلور دستاوردها در اقتصاد کشور ضروری است.

فرماندار فریدونکنار درباره راهکارهای عملی در مهار بومی تورم، ادامه داد: اساسا بدون تولید، تورم مهار نمی‌شود و هم اکنون در جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم.

جعفری گرجی عنوان کرد: دولت باید در اقتصاد سه اصل هدایت، حمایت و نظارت بر بخش خصوصی را با جدیت دنبال کند.

وی افزود: عدم ثبات اقتصادی و کمبود نقدینگی دو چالش جدی در اقتصاد کشور است که هم در تولید و هم در تورم، اثرگذار است.

فرماندار فریدونکنار اعلام کرد: در خیلی از نقاط، دولت خود را رقیب بخش خصوصی می‌داند و این به تولید لطمه وارد می‌کند؛ از سویی دیگر باید از خام فروشی در مازندران نیز دور شویم.

جعفری گرجی مطرح کرد: تورم فشار هزینه یکی از چالش‌های جدی اقتصادی در مهار تورم است، نظیر بی‌ثباتی قیمت نهادهای دامی که حتی علیرغم رشد تولید بر قیمت نهایی می‌افزاید.



*مدیران عمل‌محور می‌خواهیم

سیدفاطمه هاشمی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری و استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه اقتصاد محور اساسی برای همه ملت ها است گفت: قدم اول طرح مسئله و آسیب‌شناسی است که باید درست انجام شود.

وی نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال ستودنی دانست و افزود: رهبری تصویر روشنی از وضعيت اقتصادی و سیاسی را اعلام کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری خاطرنشان کرد: مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند و مسئولان با هم‌فکری و هم اندیشی به مردم کمک کنند.

این مسئول با اعلام اینکه حل مشکلات اقتصادی به پیشبرد اهداف جامعه کمک می کند، ادامه داد: مردم هوشمندی داریم چرا که از اطلاعات و آگاهی سطح بالایی برخوردار هستند.

هاشمی‌نژاد با اشاره به اینکه اقدامات مسئولان باید سبب امیدواری مردم شود، بیان کرد: مردم باید رشد و توسعه را زندگی خودشان احساس کنند.

وی سند آمایش سرزمینی و اسناد بالادستی را بسیار مهم دانست و گفت:تمام مسئولان برای اجرای دقیق سند آمایش به حوزه استحفاظی خود اشراف داشته باشند.

این استاد دانشگاه ریل توسعه استان را نیازمند داشتن مدیران جهادی اعلام کرد گفت: مشکل برنامه تئوری نداریم، مدیران عمل محور می‌خواهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ساری بیان کرد: عدم هماهنگی سند توسعه و سند آمایش طرح‌های اقتصادی را با مشکل مواجه شده است.

وی با اعلام اینکه در توسعه اقتصادی و مهار تورم سهم سه قوه مشخص شود، تصریح کرد: در توسعه اقتصادی پژوهش محور باشیم.

به گزارش بلاغ، همه مسئولین در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی باید با کار جهادی مستمر نهایت تلاش خود را انجام دهند تا تحقق شعار سال به صورت عینی در سفره‌ها و معیشت جامعه ملموس شود.

گزارش - یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳