مازندران در سوگ رحلت پیامبر اعظم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)؛

رسول اعظم(ص) پیام آور عشق و محبّت/کریم اهل بیت، مظهر انفاق و ایثار

تاریخ انتشاريکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۴۶۴۸۰۷
استان مازندران همزمان با فرارسیدن ایام پایانی ماه صفر در سوگ سالروز رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) سیاه پوش شد.
۰
plusresetminus
رسول اعظم(ص) پیام آور عشق و محبّت/کریم اهل بیت، مظهر انفاق و ایثار
به گزارش بلاغ، ۲۸ماه صفر سالروز رحلت سید انبیاء و برترین آفریده خدا محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) است. وجود مقدسی که خداوند متعال تمام جهان را به یُمن او و عترت پاکش آفرید و نور او اول مخلوق خداوند است. پیامبری که خداوند حکیم بار‌ها در قرآن کریم او را ستوده است.

سخن در فضایل و مناقب آن حضرت بسیار است، اما آنچه در این مقام باید گفت عظمت مصیبت خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) است؛ تا آنجا که امام باقر (علیه السلام) در روایتی چنین می‌فرماید: «من أصیب بمصیبة فلیذکر مصابه بالنبی (صلی الله علیه و آله) فانه من أعظم المصائب»

هر کس به مصیبتی گرفتار شد، پس باید مصیبت خود را نسبت به پیامبر الانبیاء (صلی الله علیه و آله) بیاد آورد پس همانا که مصیبت پیامبر از بزرگترین مصیبتهاست.

استان مازندران همزمان با سراسر کشور به مناسبت ۲۸ صفر، سالروز رحلت آخرین فرستاده خدا، اسوه اخلاق در جهان پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله) و شهادت مظلومانه کریم آل طه دومین امام معصوم، سید جوانان اهل بهشت، صاحب کرامت و شفیع قیامت، امام حسن مجتبی (ع) عزادار و سوگوار شد.


*۵ خصوصیت پیامبر گرامی اسلام

حجت الاسلام سید احمد حامدی استاد حوزه و دانشگاه نیز تسلیت ایام سوگواری رحلت پیامبر گرامی اسلام، به جلوه ها و ابعاد شخصیتی پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم مظهر تام اسماء الهی و آینه تمام نمای صفات جمال و جلال الهی است.

وی با بیان اینکه تمام اسماء و صفات الهی در پیامبر عظیم الشان اسلام تجلی یافته است و به همین جهت پیامبر اکرم دارای شخصیت جامع و کامل است، یک انسان کامل است، تصریح کرد: حضرت امام(ره) راجع به پیامبر اکرم تعبیر بسیار بلندی دارند و می فرمایند «پیامبر اکرم انسان کامل، مفتاح وجود، رابط بین شاهد و مشهود، واسطه فیض الهی، اولین مخلوق عالم،  مرآت ظهور احدیت، سلطان دنیا و آخرت و متصرف در جمیع عوالم است.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه یکی از جلوه های شخصیتی پیامبر اکرم بُعد اخلاق است، عالی ترین و برجسته ترین شخصیت پیامبر اکرم در اخلاقش جلوه یافته است، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم با تاکید می فرماید «ای پیامبر تو دارای اخلاق عظیم هستی».

حامدی ادامه داد: امام علی(ع) در توصیف اخلاق نبوی می فرماید «هرکس بدون آشنایی قبلی با پیامبر ملاقات می کرد هیبت اش او را فرا می گرفت، هر کس با او معاشرت می کرد دوستدار پیامبر بود،  پیامبر اکرم در عدالت بی نظیر بود حتی نگاهش را بین یاران تقسیم می کرد، هرگاه پیامبر اکرم در معاشرت به کسی دست می داد تا زمانی که طرف مقابل دستش را نمی کشید پیامبر دست او را رها نمی کرد، دست افراد را به گرمی می فشرد».

وی با اشاره به اینکه اخلاق پیامبر اکرم زبانزد بوده است،  گفت: اخلاق پیامبر اکرم مغناطیسی بود که همه را به سوی خود جذب می کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره توبه «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ»، اظهار داشت: در این آیه ۵ خصوصیت برای پیامبر اکرم ذکر شده است. اول اینکه پیامبر اکرم از خود شما مردم است، از جنس شما و در میان شماست.

وی با بیان اینکه دومین خصوصیتی که در این آیه در رابطه با پیامبر اکرم ذکر شده این است که می فرماید ای مردم پیامبری دارید که سختی های شما بر پیامبر سخت است، رنج ها و مشکلات شما بر پیامبر اکرم ناگوار است و اگر در سرنوشت شما مشکلی به وجود می آید ناراحت می شود و نگران امت اسلامی است»، تصریح کرد: سوم اینکه او سخت مشتاق هدایت و سعادت شماست، می خواهد شما خوشبخت و سعادتمند شوید؛ چهارم نسبت به مومنان رئوف است و ویژگی پنجم آنکه پیامبر مهربان است، نسبت به مومنان رحمت و مهربانی دارد.

حامدی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم با همه برخورد مهربانی می کرد. در ماجرای فتح مکه پیامبر شعارش این بود که امروز روز رحمت است نه روز انتقام، پیامبر از کسی انتقام نگرفت، همیشه با رحمت برخورد می کرد.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه بُعد دوم از ابعاد شخصیت پیامبر صبر و مقاومت در مسیر دعوت به حق بود، ۲۳ سال مردم را دعوت به توحید کرد و در طول این سال ها رنج و سختی کشید، آزار دید اما استقامت کرد، افزود: پیامبر بدترین اذیت و آزار را دید، خود حضرت فرمود «آنچنان که من اذیت شدم هیچ پیامبری اذیت نشده است»؛ حضرت در مکه در مقابل سران متکبر عرب، گردن کشان قریش و اهانت کنندگان به پیامبر استقامت کرد. سه سال در شعب ابی طالب تحریم بود اما استقامت کرد. یاران پیامبر هر یک بدترین شکنجه ها را دیدند اما استقامت کردند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام مصداق «أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» بود، گفت: حضرت در برابر توطئه یهود و توطئه منافقین در مدینه ایستادگی کرد؛  آمدند مسجد ضرار درست کردند و در همه اجتماع ها علیه پیامبر صحبت کردند و تهمت می زدند، هرچه دلشان می خواست نسبت به پیامبر روا داشتند اما پیامبر مقاومت کرد تا اینکه پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد.

حامدی با بیان اینکه این ویژگی های شخصیتی پیامبر اکرم برای امروز ما درس است، امروز هم باید از شخصیت پیامبر به عنوان اسوه حسنه درس بگیریم، تصریح کرد: بعد دیگر مسئله مدارای با مردم، دفاع از حقوق مردم و هم نشینی و همراهی با آنان بوده است، پیامبر با مردم بود، مردم را داشت نه یک عده خاص، پشتیبان و حامی پیامبر مردم بودند و پیامبر هم حامی مردم و مظلومان عالم بوده است.

امام حسن مجتبی (ع)؛ تجلی صبر و مظلومیت

کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: امام حسن مجتبی (ع) تجلی صبر و مظلومیت هستند.

حمدالله مرادی با اشاره به این‌که به مناسبت رحلت نبی مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن ‌مجتبی (ع) مراسم‌ مختلف عزاداری توسط هیئات مذهبی در استان برگزار می‌شود، عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها، برگزاری مراسم عزاداری در مسجد رسوال‌الله (ص) است.

وی، اخلاق‌مداری را یکی از ویژگی‌های مهم امام حسن (ع) برشمرد و تصریح کرد: امام حسن مجتبی (ع) در طول زندگی پر برکت‌شان همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام برمی‏‌داشتند و شیوه برخوردشان با عموم مردم حتی دشمنان، چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب می‏‌کرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان این‌که سیره زندگی امام حسن (ع) می‌تواند به الگوی مناسب برای سبک زندگی اسلامی مبدل شود، تاکید کرد: راه و منش آن امام همام از ویژگی بارزی برخوردار است که می‌تواند بهترین الگو برای جامعه ما باشد.

وی با بیان این‌که صبر و بخشندگی از دیگر صفات بارز امام حسن (ع) بود، اظهار کرد: الگو قرار دادن این دو شاخصه ایشان می‌تواند اخلاق اسلامی را در جامعه امروزی ما حاکم کند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این‌که حاکم بودن شرایط متفاوت اجتماعی و سیاسی موجب پذیرش صلح‌نامه توسط امام حسن (ع) شد، عنوان کرد: کینه‌توزی‌های دشمنان موجب شد تا امام حسن (ع) توسط همسر فریب‌خورده‌اش مسموم شده و به شهادت برسند اما دشمنان از جنازه آن حضرت نیز دست‌بردار نبودند. گروهی به سرکردگی عایشه و مروان حکم مانع از دفن آن حضرت در جوار پیامبر شدند و جنازه را تیرباران کردند.

وی ادامه داد: امام حسن مجتبی (ع) در طول زندگی پربرکت‌شان همواره در راه هدایت و ارشاد مردم گام برمی‏‌داشتند و شیوه‏ برخوردشان با عموم مردم حتی دشمنان، چنان جالب و زیبا بود که همه را به خود جذب می‏‌کردند.

مرادی اخلاق‌مداری را یکی از ویژگی‌های مهم امام حسن (ع) برشمرد و تصریح کرد: امام حسن (ع) در کمالات انسانی، یادگار پدر و نمونه کامل جد بزرگوار خود بودند.

وی با تاکید بر این‌که سخت‌ترین دوران زندگانی بابرکت امام مجتبی (ع)، دوران پس از صلح با معاویه بود که سال‌های ستم را با بردباری وصف‌ناشدنی‌ سپری می‌کردند، ابراز کرد: در این سال‌ها، ایشان از غریبه و آشنا سخنان زشت و گزنده می‌شنیدند و زخم بی‌وفایی می‌خوردند. بسیاری از دوستان نیز به ایشان پشت کرده، روزگار برای‌شان به سختی می‌گذشت.

کارشناس مسائل دینی با بیان این نکته که امام حسن مجتبی (ع)، در فضایل و کمالات اخلاقی، انسانی کامل بودند، تاکید کرد: قرابت و نزدیکی آن حضرت به رسول‌الله (ص)، علاقه و محبت پیامبر (ص) نسبت به وی، دارا بودن بیشترین شباهت به رسول‌الله، یکی از مصادیق آیه تطهیر و حدیث کساء بودن، حضور با پیامبر (ص) در جریان مباهله، تواضع و سخاوت فراوان، عبادت زیاد به اتفاق برادرش امام حسین (ع)، سرور جوانان بهشت بودن، برخی از بارزترین خصایص و ویژگی‌های اخلاقی و کمالات آن حضرت است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲