تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۴۵۴۸۱۱
با ثبت نماد طارم ۱۰۴ پ ۰۱ تالار کالای کشاورزی ایران طعم برنج گرفت و عطر شالی‌ها در آن پیچید و حذف دلالان و واسطه‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها و فروش مستقیم محصول از جمله مزایای عرضه برنج در تالار محصولات کشاورزی است.
۰
plusresetminus
عطر برنج در بورس پیچید/لزوم حمایت دولت از خرید تضمینی محصولات کشاورزی
به گزارش بلاغ، انبار شرکت توسعه تجارت برنج مازندران از هفته قبل آماده پذیرش محصول برنج سفید طارم محلی بوجار نشده مشتریان شد و با اعلام آمادگی این انبار برای پذیرش محصول، نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی برنج تحت عنوان برنج طارم ۰۱۰۴ تجارت مازندران (پ) گشایش یافت و تاکنون ۵ هزار گواهی سپرده در این نماد مورد معامله قرار گرفته است.

محصول تحویلی به انبار باید تولید سال زراعی جاری و در کیسه‌های پلاستیکی باشد و انباردار، کالای تولیدی سال‌های زراعی گذشته را پذیرش نخواهد کرد.

معاملات گواهی سپرده برنج طارم مازندران برای نخستین بار از روز شنبه ۱۴ فروردین ماه آغاز شده بود که سررسید نماد معاملاتی مذکور ۳۱ خرداد ماه امسال بود.

هر گواهی سپرده برنج طارم یک کیلوگرم از این محصول است و سررسید انبار جدید ۲۹ تیر ماه سال ۱۴۰۱ است و آخرین روز معاملاتی نماد ایجاد شده ۲۲ تیر ماه است و پس از آن معاملات نماد برای فرآیند تحویل و تسویه حساب با انبار متوقف خواهد شد.

مازندران قطب تولید برنج در کشور محسوب می‌شود و عرضه برنج برای دومین بار طی سال جاری در تالار بورس کشاورزی ایران می‌تواند دست دلالان را از این محصول استراتژیک کوتاه کند.

طارم کیفی ترین برنج مازندران است و با دریافت نماد بورسی شالیکاران مازندرانی می‌توانند با دریافت گواهی سپرده کالایی، محصولات خود را به صورت مستقیم در تالار بورس عرضه کنند.

اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت برنج ایران با بیان اینکه این مرکز آماده دریافت برنج سفید طارم از مشتریان است، به شرایط مورد نیاز برای عرضه طارم در بورس کشاورزی اشاره و اضافه کرد: برنج باید محصول امسال باشد و پس از بررسی کیفیت، گواهی سپرده‌ای دریافت و در بورس عرضه می‌شود.

وی با اظهار اینکه برنج با معیارهای مؤسسه استاندارد بررسی، قیمت گذاری و وارد بازار بورس می‌شود، گفت: برنج طارم از تا ۲۱ تیرماه سال بعد در بورس عرضه می‌شود و ارائه آن در بورس سبب حذف بازار دلالی و واسطه گری می‌شود.

این مسئول با اظهار اینکه نماد طارم تا تیرماه سال بعد در بورس قابل عرضه است، گفت: کشاورزان می‌توانند بدون واسطه محصول خود را در بورس به فروش برسانند و برای این کار باید نمونه محصول را به آزمایشگاه مرکز بین المللی تجارت برنج ارائه دهند.

یزدان پناه یادآور شد: در تلاش این هستیم تا برنج پرمحصول فجر را نیز در آینده نزدیک وارد بازار بورس کنیم و تمامی خریداران و سهامداران با کد بورسی می‌توانند وارد بورس کالای کشاورزی و نسبت به خرید برنج طارم اقدام کنند.

نماد طارم ۱۰۴پ ۰۱ مازندران در روز اول پنج هزار گواهی سپرده معادل پنج تن به ثبت رساند و برای عرضه در بورس کالای تحویل به انبار باید در کیسه‌های پلاستیکی باشد. این دومین بار در سال جاری است که برنج طارم در بورس ثبت می‌شود و اولین معاملات گواهی سپرده برنج طارم در بورس در ۱۴ فروردین ماه ثبت شد که سررسید آن ۳۱ خردادماه بود.

هر گواهی سپرده برنج طارم یک کیلوگرم است و سررسید انبار جدید ۲۹ تیرماه و آخرین روز معاملاتی نماد طارم ۱۰۴ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس عرضه برنج در بورس را در حمایت از محصول داخلی بسیار مهم دانست و آن را حذف دلالی تأثیرگذار دانست و گفت: بارها به دولت قبل درباره واردات بی رویه برنج تذکر داده شد.

وی افزود: کشاورز به دلیل واردات بی رویه و عدم تعادل بخشی عرضه و تقاضا دچار ضرر می‌شود در این راستا دولت باید سیاست تضمینی خرید محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.

وی با اظهار اینکه اگر برنج در سبد حمایتی و خرید تضمینی قرار گیرد به نفع کشاورز خواهد بود، افزود: در کشور توان تولید را داریم و دولت باید تولیدات کشاورزان را بخرد.

بابایی عرضه برنج در بورس را به نفع تولید داخلی و محصول کیفی استان دانست.

گرانی قیمت برنج در هفته‌های اخیر، رغبت مردم و مصرف کننده را برای خرید آن کاهش داده از این رو به تاکید کارشناسان، عرضه برنج در بورس می‌تواند منجر به تحریک تقاضا در کشور شود.محمد خزایی یک کارشناسان کشاورزی با اشاره به اینکه برنج از سبد حمایتی دولت خارج شده است، افزود: نه این محصول خرید تضمینی و نه ارزی به فعالان این حوزه داده می‌شود از این رو باید با صادرات و یا عرضه آن در بورس به تعادل بخشی بازار آن کمک کرد.

وی افزود: برنج در واقع دومین کالای پرمصرف کشور است و با دلال بازی و واسطه گری قیمت آن افزایش یافته است و امید می‌رود با بورسی شدن، قیمت این کالا واقعی شود زیرا اکنون رغبت مصرف کننده برای خرید کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با بورسی شدن برنج، قیمت محصول دیگر دستوری تعیین نمی‌شود و براساس عرضه و تقاضا و مکانیزم‌های تعیین می‌شود و با حذف دلالان، نوسان‌های کاذب قیمتی نیز از بین می‌رود.

خزایی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنج در سبد حمایتی دولت قرار ندارد، گفت: در صورت اجرای درست طرح بورسی شدن، کشاورز دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول نخواهد داشت و شاهد نظم و انسجام در بازار برنج خواهیم بود.

این کارشناس گفت: همچنین به دلیل حذف واسطه‌ها، خریداران و مشتریان می‌تواند برنج با کیفیت را بدون واسطه از بازار بورس خریداری کنند.

با عرضه برنج در بازار بورس، در حال حاضر کف خرید محصول ۱۰۰ کیلوگرم است و در صورتی که خریداران مایل به سورت و حذف نیم دانه و یا بسته بندی در بسته‌های کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم باشند باید با پرداخت شش درصد قیمت برنج به عنوان کارمزد از این خدمات بهره مند شوند و سپس برنج به آدرس آنها پست می‌شود.

سالانه سه میلیون تن برنج در کشور تولید می‌شود که ۴۵ درصد آن مربوط به شالیزارهای شمال و مازندران است و عرضه برنج در بورس گردش مالی این بازار را رونق می بخشد.

اطلاعات مربوط به سفارش‌ها و قیمت‌های معاملاتی در بخش "بورس کالا" قسمت "گواهی سپرده" در سایت www.tsetmc.com برای عموم قابل مشاهده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲