تاریخ انتشاريکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۴۵۴۳۷۷
کاروان سردار دل‌ها در پنجمین روز بازی‌های پارالمپیک توکیو 2020 موفق به کسب چهار مدال طلا و نقره شدند.
۰
plusresetminus
نمایش درخشان در پنجمین روز بازی‌های پارالمپیک/2 طلا و 2 نقره دیگر به مدال‌های ایران اضافه شد

به گزارش بلاغ؛ پنجمین روز بازی‌های پارالمپیک توکیو 2020 روز درخشان و پرمدال کاروان سردار دلها بود. در این روز ورزشکاران ایرانی موفق به کسب دو مدال طلا و دو نقره شدند. دیروز در رشته ورزشی جودو ایران صاحب دو مدال شد تا شاگردان حاجی یوسف زاده نتیجه درخشانی از خود به جا بگذارند و حتی فراتر از انتظار ظاهر شدند، زیرا در پیش‌بینی اولیه کمیته پارالمپیک برای این دو پاراجودوکار مدال‌های نقره در نظر گرفته شده بود.

وحید نوری که نفر دوم رنکینگ در وزن منهای
90 کیلوگرم است عناوینی چون قهرمانی جهان و مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را در کارنامه دارد، در فینال وزن منهای ۹۰ کیلوگرم جودوی پارالمپیک به مصاف استیوارت الیوت از انگلیس قرار گرفت. نوری در این رقابت کار راحتی پیش رو نداشت اما در نهایت توانست حریف خود را با امتیاز ایپون شکست داده و مدال طلای پارالمپیکی را به افتخارات خود اضافه کند. جودوکار بریتانیایی یک مدال برنز قهرمانی جهان این وزن را در کارنامه دارد.

وحید نوری پارا جودوکار ایرانی با شایستگی و اقتدار مدال طلای وزن منهای 90 کیلو گرم را به گردن‌انداخت. وحید نوری که در مراحل قبلی حریفی برزیلی و حریف قدرفرانسوی را مغلوب کرده بود در فینال مسابقات الیوت از انگلیس را به مصاف طلبید. الیوت نیز که در مراحل قبلی بسیار خوب ظاهر شده بود، با انگیزه بسیار به میدان آمده بود. وحید نوری در فینال هم مثل دو مبارزه قبلی خیلی حسابشده و هوشیارانه ظاهر شد و بعد از اینکه حریف را وادار به قبول دو اخطار کرده بود در فرصتی مناسب الیوت را غافلگیر کرد و در حالیکه از زمان مبارزه کمتر از دو دقیقه گذشته بود با امتیاز» ایپون»(ضربه فنی) بر حریف چغر انگلیسی فائق آمد و دومین مدال طلای پارالمپیک را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.لاتچومانیا از فرانسه و جودوکاری از اوکراین مشترکا به مقام برنز این وزن دست پیدا کردند.

این دومین مدال طلای کاروان ایران در شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو بود. پیش از این روح‌الله رستمی در پاراوزنه برداری موفق به کسب مدال طلا شده بود.

نوری:این مدال تنها حاصل زحمات من نبود
نوری پس از کسب مدال طلا در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران اظهار داشت: رقابت سختی بود، هر چند قبل از رقابت‌های پارالمپیک من حریفان خود را شکست داده بودم ولی امروز روز دیگری بود. من حریفم را پیش از این دو بار شکست داده بودم اما امروز حریف سرسختی برای من بود و در دقیقه ۸ توانستم یک امتیاز از او بگیرم و برنده دیدار شوم.

نوری خاطرنشان کرد: حریف بریتانیایی من توانسته بود قهرمان جهان را شکست دهد و برای طلا آمده بود که خدا را شکر توانستم این حریف را شکست دهم و به مدال طلای این وزن دست پیدا کنم. این اولین مدال طلای جودو المپیک و پارالمپیک بود که حاصل زحمات چندین ساله مربیانی همچون یوسف زاده، امینی رئیس‌انجمن و درخشان رئیس‌پیشین فدراسیون جودو بود که زحمات زیادی برای جودو کشیده‌اند تا این موفقیت حاصل شود، از تمام آنها تشکر می‌کنم. این مدال تنها حاصل زحمات من نبود و در طی ۸ سال گذشته برای کسب مدال طلای جودو برنامه‌ریزی شده بود تا امروز به ثمر نشست.

خیرالله زاده قهرمان ۱۰۰+ شد
سومین مدال طلای ایران در پارالمپیک توکیو نیز به وسیله جوان شایسته بابلی ضرب شد. در فینال وزن
۱۰۰+ کیلوگرم پاراجودو، محمدرضا خیرالله زاده از جمهوری اسلامی ایران با ریواز چیکویدزه با تجربه از گرجستان مسابقه نهایی را انجام داد. حریف گرجی دیروز صبح موفق شده بود شاریپوف جودوکای ازبک را که عنوان قهرمانی جهان را هم در کارنامه خود داشت شکست دهد.

خیرالله زاده، جوان خوش قد وقامت مازندرانی نیز با پیروزی بر حریفانی از جامائیکا و کره جنوبی برای رسیدن به فینال خیلی با روحیه و مصمم نشان داده بود. او در مبارزه نهایی نیز با حفظ همین روحیه؛ مقتدر و با طمانینه به مصاف حریف با تجربه گرجی آمد. بعد از تب و تاب اولیه که با یک اخطار برای محمدرضا همراه بود رفته رفته او بر حریف تسلط یافت و تقریبا او را در وسط کار خسته کرد و از نفس انداخت وسرانجام در فاصله سه دقیقه توانست چیکویدزه را با امتیاز ایپون شکست دهد و مزد انگیزه و مبارزات هشیارانه خود را بگیرد و سومین مدال طلارا برای اردوی کاروان سردار دلها به ارمغان بیاورد.

محمدرضا خیرالله زاده جودوکار وزن مثبت
١٠٠ کیلوگرم تیم ملی ایران در کلاس B2 پس از این موفقیت بزرگ گفت: مدالم را تقدیم به مردم کشورم می‌کنم و خوشحالم که باعث شادی مردم شدم. خدا را شکر دومین مدال جودو را گرفتم. و خوشحالم که با این مدال پرچم کشورم را به اهتزاز درآوردم.

وی ادامه داد: اولین مسابقه استراحت کردم اما حریفان جاماییکایی و کره و گرجستان را با ضربه فنی شکست دادم و طلا گرفتم. مثل تمام رشته‌ها زحمت کشیدم و خدا را شکر با حمایت فدراسیون جودو توانستم موفق شوم. امیدوارم که تعلیق جودو برداشته شود. این فدراسیون برای در اختیار گذاشتن حریف تمرینی کمک زیادی به ما کرد. وی در پایان از تلاش‌های فدراسیون نابینایان و کمیته ملی پارالمپیک نیز در راه توکیو تشکر کرد و گفت: این ابتدای راه من در پارالمپیک است و باز هم در این مسیر دنبال کسب موفقیت خواهم بود.

دو نقره در دوومیدانی و پاراوزنه برداری
دیروز در دوومیدانی نیز کاروان ایران به دو مدال نقره دست یافت. در ادامه رقابت‌های دوومیدانی پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو و در ماده پرتاب وزنه ۵۷ که در استادیوم المپیک توکیو جریان دارد، علیرضا مختاری نماینده ایران با هشت حریف از کشورهای دیگر رقابت کرد و با پرتاب ۸ متر
و ۴۸ سانتی متر صاحب مدال نقره شد.

در این ماده الوین آستانوف از آذربایجان با پرتاب ۸ متر و ۷۷ سانتی متر قهرمان شد و رکورد پارالمپیک را ۵ سانتی متر ارتقا داد. آلس کیسی از جمهوری چک هم با ۸ متر و ۲۵ سانتی متر عنوان سوم را از آن خود کرد.مختاری در حرکت نخست خود وزنه را ۷ متر و ۸۶ سانتی متر پرتاب کرد و پرتاب دوم او خطا شد.این ورزشکار در پرتاب سوم خود دست به کار بزرگی زد و وزنه را به طول ۸ متر و ۴۸ سانتی متر‌انداخت.پرتاب چهارم مختاری کمتر از حرکت سوم بود و وزنه او ۸ متر و ۳۶ سانتی متر را طی کرد.حرکت پنجم مختاری خطا شد و پرتاب پنجم به میزان ۶ متر و ۸۶ سانتی متر کمتر از تمام حرکتها بود. به این ترتیب مختاری ۸ متر و ۴۸ سانتی متر بهترین پرتاب خود را انجام داد.

همچنین در پاراوزنه برداری، ایران بازهم صاحب مدال شد و این بار حامد صلحی پور توانست مدال نقره به‌دست آورد. مسابقات پاراوزنه برداری بازی‌های پارالمپیک در حالی در دسته ۹۷- کیلوگرم برگزار شد که نمایندگان ۸ کشور در این دسته به روی تخته آمدند که سید حامد صلحی پور هم نماینده ایران در این وزن بود. صلحی پور برای حرکت اول خود وزنه ۲۲۱ کیلوگرم را انتخاب کرد که در لیفت آن ناکام بود. صلحی پور که برای حرکت دوم خود یک کیلوگرم هم وزنه خود را افزایش داده بود اما باز هم در ثبت آن ناکام بود تا ۲۲۲ کیلوگرم را هم نتواند به نام خودش ثبت کند. کار برای صلحی پور سخت شده بود اما توانست در حرکت آخر خود وزنه ۲۲۲ کیلوگرم را ثبت کند و به مدال نقره پارالمپیک توکیو برسد. مدال طلای این وزن هم به وزنه بردار چینی رسید. ین پان پان از چین در حرکت اول خود ۲۲۳ کیلوگرم به راحتی ثبت کرد تا برای حرکت دوم خودش ۲۲۷ کیلوگرم را انتخاب کند. وزنه‌ای که با دو چراغ سفید تایید شد تا به مدال طلای این وزن برسد. او در حرکت سوم با ۲۴۳.۵ کیلوگرم به رکورد جهان و پارالمپیک حمله کرد که ناکام بود.

پیش از این برای پارا وزنه برداری روح الله رستمی مدال طلا و امیر جعفری مدال نقره کسب کرده بودند.
بدین ترتیب در پایان روز پنجم بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو کاروان ورزشی سردار دلها با کسب 3 طلا و 4 نقره در رده شانزدهم جدول رده‌بندی ایستاد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴