تاریخ انتشارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۴۸۲۱۹
شاید فضیلت ماه رجب خیلی برای ما روشن نباشد اما باید به هوش باشیم و لحظه‌ای از ماه شریف رجب را از دست ندهیم، بهتر است برای خود برنامه‌ای داشته باشیم و تا می توانیم بهره بیشتری از این ماه بزرگ ببریم.
۰
plusresetminus
رجب؛ ماه پر فضیلت و رحمت الهی/تجلی ولایت الهی و قرآن مجید در ماه رجب
به گزارش بلاغ، سالی که گذشت سالی پر از استرس برای همه ما بود سالی که تفاوت چندانی بین تابستان و زمستانش نبود این صحبت ها همه یک طرف و اما دلتنگی ما برای باران و حال و هوای رویای آن یک طرف.

بارش باران روحمان را لطیف می کند از همه غم ها و تنش ها رهایمان می کند و دوست داریم روزها و ساعتها این بارش ادامه داشته باشد.
بارش باران یعنی باز شدن درهای رحمت آسمان، و در روایت داریم که موقع بارش باران دعا مستجاب می شود.

از ماه رمضان سال گذشته تا الآن روح ما هم، از آلودگی گناهان دچار خشکی و خمودی شده است و چه خوب است که در زیر باران رحمت ماه رجب روح و جان را شستشویی دهیم تا برای ورود به ماه مبارک و با عظمت رمضان آماده شویم.

ماه رمضان ضیافتی است که مقدمه می خواهد، آمادگی می خواهد ما عظمتش را خوب درک نمی کنیم اما اگر به سیره اولیا نگاه کنیم می‌بینیم که آن ها از آغاز ماه رجب تدارک ماه رمضان را می دیدند.

 ماهی پر از فضیلت
شاید فضیلت ماه رجب خیلی برای ما روشن نباشد حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که اگر به مضمون آن دقت کنیم به راحتی لحظات نورانی این ماه شریف را از دست نخواهیم داد.

ماه رجب تجلی ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) است یک معنای انتساب ماه رجب به امیرالمومنین(علیه السلام) این است که ولایت حضرت در این ماه تجلی می‌یابد و راه درک ولایت در این ماه گشوده می‌شود. در این ماه می‌توان از ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) بهره‌مند و به وادی این ولایت وارد گردید.

تجلی رحمت الهی و نيايش

کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: ماه رجب ماه تجلی رحمت الهی، نيايش و ستايش به درگاه ذات باریتعالی است كه از فضايل بسياری زيادی برخوردار است.

حجت الاسلام محمد شجاعی ماه رجب را مقدمه دستیابی به عرفان و معرفت حق تعالی دانست و اظهار کرد: اعتکاف فرصت تقویت معنویت و تجلی خداپرستی است.

وی درباره فضیلت و اهمیت ماه رجب، گفت: ماه رجب آغاز فصل بندگی، عبادت و ‌ماه وصل و اتصال انسان به خداوند متعال تعریف شده است.

شجاعی ماه رجب را ماه آمرزش گناهان و زدودن آئینه دل از زنگار آلودگی دانست و بیان کرد: در حدیث شریف رضوی از ماه رجب به‌عنوان ماه بارش رحمت الهی نام برده شده است و امام رضا(ع) درباره اهمیت ماه رجب و فرصتی که خداوند به بندگان داده به نقل از پدران گرامی‌شان و پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند؛ «رَجَبٌ شَهرُ اللَّهِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللَّهُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلى عِبادِهِ» رجب ماه بارش رحمت الهى است و خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى‌ریزد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: رجب ماه دعا، استجابت و ماه اعطای نعمت‌های الهی است و به تعبیر بزرگان دین ماه رجب و شعبان ماه کاشت و داشت و رمضان ماه برداشت است و نتیجه نهایی فصل عبادت در این ماه شریف متجلی می‌شود.

ماه رجب؛ ماه زیارت خاصه امام رضا(ع)

وی ادامه داد: ماه رجب ماه زیارت خاصه امام رضا(ع) است و یکی از ایامی است که عمره در آن مستحب و فضیلت بسیار دارد.

شجاعی بیان کرد: پیامبر(ص) هنگام حلول ماه رجب اینگونه دعا می‌کردند؛ که بار خدایا در ماه رجب و شعبان به ما برکت داده و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده براى گرفتن روزه، شب زنده‌دارى، نگهدارى زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.

وی ماه رجب را مقدمه دستیابی به عرفان و معرفت حق تعالی دانست و اظهار کرد: اعتکاف فرصت تقویت معنویت و تجلی خداپرستی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در عبادت هم امکان لغزش و آسیب وجود دارد، افزود: عبادت یعنی خلوت کردن با خدا، نماز، مناجات و ذکر دعا و یک ارزش واقعی است که اگر از آن مواظبت نشود دچار لغزش و آسیب می‌شود.

شجاعی اضافه کرد: ماه رجب ماه استغفار امت رسول‌الله و مراقبت از اخلاق و بندگی است که مراقبت از آن می‌تواند انسان را در مسیر کمال سعادت و قرب به رضای پروردگار قرار دهد و باید از این فرصت بهره و استفاده کافی را برد.

*لحظه‌لحظه ماه رجب را قدر بدانیم

استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: ماه رجب ماه تجلی رحمت الهی، نيايش و ستايش به درگاه ذات باریتعالی است كه از فضايل بسياری زيادی برخوردار است.

حجت‌الاسلام مهدی سعیدی با اشاره به اينكه ماه رجب ماه استغفار امت الهی است، بيان‌كرد: ماه مبارك رجب فرصت مناسبی برای همه انسان‌هاست تا بتوانند با استفاده از اين فرصت و غنيمت شمردن آن، دل و جان خود را زير باران رحمت و مغفرت الهی شستشو داده و به سمت سعادت ابدی سوق دهند.

وی اظهار كرد: در روايات و كتب دينی ما اعمال و فضيلت‌های بی‌شماری ويژه اين ماه بيان شده كه توجه و عمل به آنها می‌تواند ما را در مسير تكامل و سعادت قرار دهد.

سعیدی اظهار كرد: ايام ماه رجب، برای مؤمنان فرصت مغتنمی است كه بايد قدر لحظه‌لحظه اين ايام را دانسته و با سبك‌ كردن امور غيرضروری و مادی، در پرتو مناجات‌های معنوی شبانه، دعا و استغفار ريسمان پيوند خود را با ذات حق محكم‌تر كنيم.

این استاد دانشگاه بيان كرد: در روايتی از پيامبراكرم(ص) نقل است كه می‌فرمايند؛ ماه رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است؛ پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش كنيد.

وی افزود: كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، مستوجب خشنودى خداوند گرديده و غضب‌الهى از او دور خواهد شد و همچنين درى از درهاى جهنم نيز بر وى بسته می‌شود.

سعیدی خاطرنشان كرد: ماه رجب مثل نهری در بهشت است كه بسيار شيرين و پرحلاوت بوده و انسان را سيراب خواهد كرد، در لغت رجب به معنای ريزش گناهان ناميده شده است و سفارش شده كه در اين ماه زياد استغفار كنيد.

وی روزه ‌گرفتن، نيايش و مناجات، دعا، خواندن قرآن، خدمت به نيازمندان، صدقه‌دادن، توبه و طلب‌مغفرت، پرهيز از كدورت و تنگ‌نظری و دوری از حسادت را از اعمال اين ماه عنوان كرد و گفت: اميد است در اين ماه بر اعمال و گفتار خود نيز نظارت و توجه داشته باشيم.

این استاد حوزه و دانشگاه توبه و استغفار را یکی از بهترین اعمال ماه رجب دانست و گفت: خوب است که ما از این فرصت استفاده کنیم با خشوع و خضوع رو به درگاه ربوبیش کنیم و از یک عمر تقصیر و گناه، طلب عفو و مغفرت کنیم، ما نمی دانیم تا کی زنده هستیم شاید ماه رجب دیگری زنده نبودیم پس در همین آغازین روزهای این ماه بزرگ بیایم و توبه کنیم از همه آنچه نباید انجام می دادیم از غیبت کردن ها، تهمت زدن ها، بی عدالتی ها، دروغگویی ها، لحظه ای بیاییم رها کنیم خود را از اسباب لهو و لعب، از موسیقی هایی که مدام در گوش ما نواخته می شود هر جا می رویم با خود می بریمشان، از پرداختن به کارهای لغو که ذره ای به حال ما سودی ندارند، از خداوند متعال بخواهیم خودش ما را از این ناپاکی ها نجات دهد، از آلودگی هایی که ممکن است ما را به قعر جهنم بکشاند.

وی بیان کرد: بسیاری از ما تلاوت قرآن را فقط مخصوص ماه رمضان می‌دانیم که هر روز جزئی بخوانیم و بعد از ماه رمضان هم یادمان می رود که کتاب آسمانی ما برای خاک خوردن نیست، یادمان می رود که این تلاوت قرآن چقدر برکات دارد، یادمان می رود که این دوری از قرآن برایمان خطرناک است. بیایم با خدای خودمان عهد کنیم از همین امروز هر روز آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کنیم حتی اگر شده 10 آیه اما قرآن را ترک نکنیم، و برای این آغاز چه زمانی بهتر از لحظات نورانی ماه رجب.

سعیدی  اهمیت دادن به نماز اول وقت و گرفتن روزه را از دیگر اعمال ماه رجب دانست و افزود: وقتی خداوند متعال فرشته ای را می گمارد که از اول ماه به ما این دلگرمی را بدهد که ما را می بخشد و هر آنچه بخواهیم به ما می دهد، چقدر خوب است که ما هم ادب داشته باشیم و هر وقت صدای ملکوتی اذان را شنیدیم سریعا برای نماز آماده شویم و سعی کنیم مراقب باشیم که در نمازمان حضور قلب داشته باشیم.

این استاد حوزه گفت: صلوات ذکری است که بسیار بر آن سفارش شده است، چقدر خوب است در این ماه وقتی را که صرف رفت و آمد، کارهای یدی و... می کنیم در همان احوال هم زبانمان به ذکر با ارزش صلوات گویا باشد. چرا که در ماه رجب ثواب اعمال ما دو برابر می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴