تاریخ انتشارجمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۴۴۱۴۰۸
روزنامه شرق روز پنجشنبه در مطلبی با عنوان «ظرفیت‌های بایدن برای اصلاح‌طلبان[!!]» به ذوق زدگی اصلاح‌طلبان از پیروزی بایدن در انتخابات پرداخت و نوشت: «اصلاح‌طلبان چند مدتی است تأکید می‌کنند که ریاست‌جمهوری بایدن از هر نظر به نفع ایران خواهد بود، زیرا در صورت تغییر دولت آمریکا امکان مذاکره با این کشور وجود خواهد داشت؛ هرچند مذاکره در شرایطی که به هر حال تحریم‌های گسترده‌ای از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده، قدری سخت است و به‌نظر می‌رسد که مدتی طول بکشد تا این تحریم‌ها رفع شود و در شرایطی مانند آنچه پیش از خروج ترامپ از برجام شاهد بودیم، ایران و آمریکا بتوانند در فضایی به دور از تهدید مذاکره کنند.»
۰
plusresetminus
شرق‌: پیروزی بایدن فایده اقتصادی برای مردم ندارد اما برای اصلاح‌طلبان خوب است‌!

به گزارش بلاغ، این نوشتار سپس افزوده: «با همه اینها به نظر نیروهای اصلاح‌طلب، حضور بایدن در کاخ سفید می‌تواند باعث گشایش روزنه‌هایی شود که در صورت انتخاب مجدد ترامپ همان روزنه‌اندک هم بسته می‌شود.»

گفتنی است مدعیان اصلاحات که مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره زده و سفره مردم را هر روز کوچکتر از روز قبل کرده‌اند، این روزها بار دیگر به انتخابات آمریکا دخیل بسته و آینده اقتصاد کشور را در پیروزی این یا آن نامزد ریاست جمهوری آمریکا جست‌وجو می‌کند. این جریان سیاسی ادعا می‌کند اگر بایدن رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود کفه برجام به نفع ایران سنگین خواهد شد و از اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران کاسته می‌شود!
نکته قابل تامل اینکه این طیف برای ادعای خود هیچ دلیل، سند و حتی شاهد و قرینه قابل قبولی ارائه نمی‌کنند و حدس و گمان‌های بی‌پایه و اساس را دستاویز ادعای خود کرده‌اند؛ این در حالی است که ترامپ و بایدن در تقابل خصمانه با ایران و از جمله درخصوص برجام کمترین اختلاف نظری ندارند. ترامپ با این انگیزه از برجام خارج شد که مدعی بود محدودیت صنایع موشکی و پایان دادن به حضور ایران در منطقه نیز باید در برجام گنجانده شود و بایدن اگرچه می‌گوید به برجام برمی‌گردد اما تاکید هم می‌کند که شرط بازگشت آمریکا به برجام، گنجاندن محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه و دست کشیدن از حمایت نیروهای مقاوت است، یعنی دقیقاً همان نظر و خواسته ترامپ. بنابراین معلوم نیست ادعای جریان سیاسی مورد اشاره از کدام آبشخور بیرون آمده است. از آنجا که این طیف مسئولیت بسیاری از مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی‌های چند سال اخیر را برعهده‌دارد، قوی‌ترین احتمال درخصوص چنگ زدن آنها به اینگونه تحلیل‌های بی‌اساس، حاشیه ‌سازی برای فرار از پاسخگوئی است.

مگر دستاورد ایران از برجام در دوره اوباما تقریبا هیچ نبود؟!
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مطلبی نوشت: «همه نامزدهاي امريكا در ماراتن قهرماني يك دشمن خارجي مي‌طلبند كه ملموس، قابل اجماع نظر و پرجاذبه منفي باشد. ترامپ از ايران آن حد نهايي دشمني را براي آمريكايي‌ها و ايادي منطقه‌اي‌اش ساخته است... اگر بايدن برنده شود، تفاوتي در دشمني وجود نخواهد داشت. نه بايدن كه فريدمن روزنامه‌نگار هم ايران را در رده دشمنان مي‌بيند. كافي است اين اجماع را در سراسر سياستمداران آبي و قرمز جست‌وجو كنيد...»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه اما مدعی شد:« يك تفاوت هست و آن اين است كه پيروزي بايدن يعني روي ميز بودن راهكارهاي بين‌المللي كه زيركي ايران يك ‌بار توانسته از طريق اين راهكارها، برجام را با قلاب در قطعنامه‌دان شوراي امنيت بيندازد و فصل 7 منشور را خنثي كند. لذا بايد ديد راهكارهايي چون برجام كه در تضاد با روش ترامپ هستند، فرصت بايدن را مي‌يابند يا نه؟»!
این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی که به بزک آمریکا و خسارت محض برجام برای تحمیل آن به ملت شهره است پاسخ نمی‌دهد که از مذاکرات برجام چه نصیب ایران شد که ادامه دهنده مذاکرات باشیم؟! همه مذاکرات به چیزی به نام برجام ختم شد و طرف آمریکایی و اروپایی به تعهدات پیشینشان عمل نکرده‌اند تا جایی که رئیس‌سابق بانک مرکزی دستاورد ایران از برجام را تقریبا صفر عنوان کرد.

شکست در انتخابات اخیر مجلس
به خاطر «اصلاح‌طلبان منفعل» بود!

روزنامه سازندگی در مطلبی به قلم عطریانفر، عضو حزب کارگزاران نوشت: در انتخابات (اخیر) مجلس، اصلاح‌طلبان شکست فاحشی خوردند و درنتیجه درمجموع 290 نماینده حتی 7 نماینده اصلاح‌طلبان هم نتوانستیم وارد مجلس کنیم. آیا چنین حقارت‌بار‌تر است یا وقتی‌که نسبت 60 به 40 شکست می‌خوردیم و مثلاً 100 نماینده می‌داشتیم.
در ادامه مطلب با انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی آمده است: بخش مهمی از جریان اصلاحات فعالیتی نکرد و حالا منفعلین اصلاح‌طلبان مشارکت‌کننده در انتخابات را سرزنش می‌کنند. زمانی باید خودمان را سرزنش کنیم که قدم از قدم برنداریم. امروز باید کسانی را سرزنش کنیم که مشارکت سیاسی خود را متوقف کردند و دچار انفعال شدند. اینکه امروز روند این سرزنش معکوس شده است جزو عجایب دنیای سیاست و از خطاهای فاحش اصلاح‌طلبان غیرفعال است.

عطریانفر تأکید کرده است: امروز کسانیکه دست از پا درازتر در منزل نشستند و هیچ تلاشی نکردند چطور به خود اجازه می‌دهند همفکران خود را که مشارکت فعال داشتند (با وجود توصیه رهبری اصلاحات آقای خاتم به ضرورت فعالیت مستقل احزاب) سرزنش کنند؟ آنها دچار خطای جدی هستند.»
در ادامه مطلب آمده است: امروز باید اصلاح‌طلبان شکست‌خورده اما فعال در انتخابات مجلس، منفعلین در خانه نشسته را سرزنش کنند که به دلیل عدم فعالیت آنها و نپذیرفتن مسئولیت تاریخشان دوستان خود را در عرصه انتخابات تنها گذاشتند و درنتیجه حتی نتوانستند 10 نفر اصلاح‌طلب به مجلس 290 نفره بفرستند.
بازندگان سیاسی انتخابات اخیر مجلس در حالی از برخی همفکران خود گلایه و انتقاد دارند که چند لیست با سرلیستی چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب در این انتخابات (اسفندماه 98) به‌طور فعال حضور پیدا کردند، اما نکته قابل‌تأمل آن است که اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند قبول کنند که مردم دست رد بر سینه آنان زده‌اند.

برگزاری جشن تولد صفحه اینستاگرامی
چه نسبتی با مطالبات مردم داشت؟!

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مدعی اصلاحات در مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده در انتخابات مجلس یازدهم که بدون هیچ‌گونه سابقه‌ای از سوی نوبخت به سمت «ریاست سازمان نقشه‌برداری کشور» منصوب شد، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«در انتخابات مجلس مشخص شد که چندان اصراري بر مشارکت حداکثري وجود ندارد و نهايت سخت‌گيري گزينش افراد انجام مي‌شود. بنابراين ما نتيجه اين رويکرد را ديديم. ما در مراکز استان در بعضي کلان‌شهرهاي مشارکت 9 درصدي داشته‌ايم. بنابراين براي ارزيابي ميزان حضور احتمالي مردم در انتخابات، بايد ببنيم، اراده‌ها در تاييد صلاحيت چه خواهد بود».
جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه نوشت:«اگر اراده مانند انتخابات مجلس يازدهم باشد، به اين صورت مشارکت چندان بالا نخواهد بود. اميدواريم انتخابات 1400 پرشور باشد. زماني که صف‌هاي آمريکايي را مي‌بينم، متاثر مي‌شوم. ما الگوي اين کشورها در ميزان مشارکت بوديم و حالا اين کشورها از ما پيشي مي‌گيرند و اين صحنه خوبي نيست».

جعفرزاده ایمن آبادی زمانیکه نماینده مجلس بود در اظهارنظری عجیب گفته بود:«زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟»! وی همان نماینده‌ای است که به جای رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم، برای صفحه شخصی خود در اینستاگرام جشن تولد گرفت! حالا این شخص که در مجلس دهم کارنامه بسیار ضعیفی از خود بجای گذاشته و به جهت اصرار بر وکیل‌الدوله بودن، پاداش خود را تحت عنوان ریاست سازمان نقشه‌برداری کشور- آن هم بدون هیچ سابقه‌ای- از دولت گرفت، کاهش مشارکت مردم را به ردصلاحیت کاندیداها ربط داده است!

فاجعه شرطی کردن اقتصاد توسط دولت تدبیر
 روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارش اقتصادی خود درباره اثرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازارهاي دارايي ايران نوشت: «‌بسياري از كارشناسان معتقدند انتخابات در آمريكا تاثيرات زودگذري بر بازارهاي داخلي مي‌گذارد، اما از زمان بازگشايي بازارها، قيمت‌ها لحظه‌اي تغيير مي‌كند و با هر ايالتي كه كار شمارش آن به پايان مي‌رسد، قيمت در بازارهاي داخلي نيز تغيير مي‌كند... نكته ديگر در بازار سرمايه، افزايش صف فروش براي خريد سهام پتروشيمي‌ها بود. باتوجه به اينكه در بازار دارايي‌هايي كه نقدشوندگي بالايي دارند، مانند سكه و ارز وضعيت نامشخص است، بورس فعلا و تا پيش از اعلام نتايج نهايي انتخابات آمريكا، مي‌تواندپناهگاه خوبي براي سرمايه‌ها باشد. صحبت‌هاي فعالان بازار سرمايه و نايب‌رئيس اتحاديه طلا و جواهر گوياي اين است كه قيمت‌هاي فعلي در اين بازارها حباب دارد و از سويي به اين دليل كه هر بازار واكنش متفاوتي به خبر پيروزي هر كدام از كانديدا دارد، بنابراين نمي‌توان با قطعيت ميزان تغيير در قيمت طلا يا دلار را تخمين زد.‌»

گفتنی است در آستانه اعلام نتایج انتخابات آمریکا، عده‌ای دوباره در فضای مجازی با دمیدن در نرخ دلار، بازار ارز را صعودی کرده و می‌کوشند خط افزایش قیمت را به سایر بازارها نیز مخابره کنند. بهانه این افزایش قیمت‌ها که همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تشدید شد، تقویت احتمال پیروزی دونالد ترامپ در ساعات اولیه شمارش آراء ذکر شده است.اما آنچه باعث اظهار نگرانی کارشناسان و فعالان اقتصادی شده، گره خوردن افراطی وضعیت اقتصاد داخلی به متغیرهای بیرونی است که این روزها اقتصاد کشور را در وضعیت ویژه رکود تورمی قرار‌ داده است.

همزمان با تلاش پشت پرده جریان اقتصادی و سیاسی برای بهره‌برداری از نتایج انتخابات آمریکا، جریان رسانه‌ای خاصی هم در داخل و خارج، طی ماه‌های قبل به شدت تلاش کرد موضوع انتخابات آمریکا را به عنوان موضوع کلیدی اخبار و گزارش‌های خود قرار دهد تا این ماجرا به دغدغه شماره یک اقتصاد کشور بدل شود.فضای اقتصادی کشور در روزهای اخیر به گونه‌ای منحرف شده و ذهن جامعه آنچنان از خبرهای لحظه به لحظه انتخابات آمریکا پر شده که گویا قرار است دستی از خارج‌، مشکلات اقتصادی کشور را- که از قضا بیشتر آنها ریشه در سوءمدیریت داخلی دارد- به یکباره حل کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴