تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۳۷۳۳۶
هنوز تن خسته کشاورزان میان شلتوک‌ها جا مانده که بازار نامناسب برنج در بازار، خستگی را با نگرانی‌هایشان انباشته می‌کند، این خوشه‌های طلایی برنج چندین سال است در میان افت واردات، خم شده‌اند و حتی اعمال محدودیت ها در زمان فصل برداشت هم به خوبی صورت نمی‌گیرد تا عرق پیشانی برنج‌کاران خشک شود.
۰
plusresetminus
بن بست برنج ایرانی در بازار/ پنجه واردات بر گلوی کشاورزان شمال
به گزارش بلاغ؛ بوی عطرش آنقدر دلنشین است که می توان هوش و حواس را برد، قد بلند و طعم لطیفش محبوبیت او را صد چندان می کند، سرآمد مهمانی هاست و حتی مشکل پسند ترین افراد را هم به خود جذب می کند، با بودنش وزنه ای محسوب می شود، اما این روزها داستانش را جور دیگیر باید خواند.

این روزها در پستوی خانه ها، کمتر از برنج ایرانی می توان دید و جای آن را برنج های هندی و پاکسانی پر رنگ و لعاب ویترین شده است، مافیای واردات پای خود را فراتر نیاز جامعه به برنج گذذاشته اند و بازار را تسخیر برنج های وارداتی کرده اند، آن هم با سودی کلان
 
هنوز تن خسته کشاورزان میان شلتوک ها جا مانده که بازار نامناسب برنج در بازار، خستگی را با نگرانی هایشان انباشته می کند، این خوشه های طلایی برنج چندین سال است در میان افت واردات ، خم شده اند و حتی اعمال محدودیت ها در زمان فصل برداشت هم به خوبی صورت نمیگیرد تا عرق پیشانی برنج کاران خشک شود.



تغییر کاربری زمین، سوغات بی مسئولیتی

عدم هیچ گونه حمایت درستی از سوی دولت و واردات افسارگسیخته دو تیری است که بر کمر شالیزارها شکسته است و در نهایت منجر به تغییر کاربری زمین می شود، حالا هر چقدر قوانین سخت گیرانه تر در این خصوص گذاشته شود، اما هیچ راهی برای کشاورز باقی نگذاریم، شالوده ای جز کاربری تجاری و مسکونی نمی ماند.

اگر با فاصله چند سالی از جاده های شالیزاری که متهی به روستاها می شود عبور کنیم، تغییر واضحی از کاربری زمین ها را می بینیم، تغییری که سفر بسیاری را کوچک تر و ما را به خود کفایی دورتر می کند.
 

در نزدیکی خودکفایی

جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه امسال وضعیت خوبی در برداشت برنج داشتیم، عنوان کرد: بارندگی مفید در سه سال اخیر باعث شده است که وضعیت تولید خوبی داشته باشیم، امسال نیز مانند سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار تن و یا شاید بیشتر پیش بینی می شود.



وی با بیان اینکه رشد قیمت برنج در امسال قابل قبول بوده است، عنوان کرد: اما متاسفانه با وجودی که کارخانه ها نباید بازرگانی کنند و فقط شالی را تبدیل به برنج کنند و به کشاورز بدهند، خود به خرید برنج از کشاورز و به فروش می پردازند و برخی از انان برنج ر در انبار پر می کنند تا در ماههای پاییز با قیمت بیشتری بفروشند.

دبیر انجمن برنج کشورافزایش قیمت سموم را در قیمت برنج تاثیرگذار خواند و افزود: در چند سال اخیر وزارت کشاورزی بیان می کند که با آموزش های که به کشاورزان داده شده است به دلیل آلودگی محیط زیستی به کم کردن سم و کود پرداخته است؛ اما انچه جای سوال داد این است که اگر سم و کود کم شده چرا در افزایش قیمت برنج دخیل است و اگر اموزش به کشاورز داده می شود، چرا کشاورز به این اموزش ها توجه نمی کند و همچنان به مصرف بالای سم و کود می پردازد


وی از دیگر موارد افزایش قیمت برنج را افزایش حقوق کارگران دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته 80 درصد برنج کاران را بانوان تشکیل می دادند، اما امروزه کمتر کسی حاضر به این کار است، مگر اینکه مزد بالای بگیرد ضمن اینکه برداشت مکانیزه به دست فراموشی سپرده شده و وزارت کشاورزی باید بیشتر در این ضمینه تلاش کند تا نیاز به کارگر نباشد.
 
واردات افسارگسیخته، آفتی برای برنج
 
شایق بی نظمی شدیدی را در واردات برنج در کشور حاکم دانست و اظهار کرد: تیمی متشکل از کارشناسان، صنعت گران این حوزه به بررسی سرانه برنج در این دهه پرداختند که طبق این پژوهش میدانی مصرف سرانه برنج  هر ایرانی بطور میانیگین 36 کیلوگرم در سال است.
وی ادامه داد: با این امار در سال 600هزار تن کسری برنج وجود دارد و در سال باید 700 هزار تن برنج وارد کشور شود و این در حالی است که تنها یک نمونه در دو هفته قبل 500 هزار تن برنج وارداتی  در گمرک بلوکه شده بود و اجازه ترخیص داده نمی شد   که هفته گذشته دولت به راحتی اجازه ترخیص را صادر کرد، در حالی که 9 ماه سال ازاد هستند برنج وارد کنند.
 
دولت حامی واردات
 
شایق با بیان اینکه دولت از وارد کننده برنج حمایت می کند، خاطرنشان کرد: تعرفه وارداتی برنج از 150 درصد در چهار سال گذشته به 10 درصد رسیده است، در واقع کسی که لوازم آرایش و یا در هر شغلی وارد می کند، به برنج فروشی بپردازد تعرفه کمتری می دهد و بصرفه تر است.
وی در خصوص صادرات برنج گفت: برنج 600 هزار تن کسری وجود دارد؛ به همین خاطر وارد صادرات برنج نمی شوی، اما مناطقی مانند خوزستان برنج های که کمتر با ذائقه ایرانیان همخوانی دارد را به کشورعراق صادر و مبادله کالا به کالا می کنند.



دبیر انجمن برنج کشور در پایان خاطر نشان کرد: قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار، با وجود اینکه برنج خارجی قیمت کمتری تمام می شود، تفاوت چندانی ندارد و مشتریانی که برنج ایرانی مصرف می کنند کمتر حاضر به خرید برنج خارجی می کنند.
 
آنچه حمایت از تولید داخلی را در حد شعار باقی می گذارد، یا نفوذ بالای مافیای برنج است و یا توجه اندک دولتمردان به بخش تولید ملی و خودکفایی در این مسیر که باید به این حجم از بی توجهی تاسف خورد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲