محبان سیدالشهداء اهل بصیرت در دوست و دشمن‌شناسی‌اند؛

کرونا؛ وجه تمایز «تشیع علوی» با «تشیع انگلیسی» در عزاداری محرم و عاشورا

تاریخ انتشارجمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۳۵۴۱۲
در شرائطی که تشیع علوی عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای محرم سیدالشهدا جهت حفظ جان عزاداران ترویج می‌کند، تشیع انگلیسی با محوریت شور حسینی، سعی دارد دوگانه علم و عشق حسینی را بوجد آورد و عزاداران را بسوی خود جلب کند حتی اگر همه‌شان درگیر کرونا شوند.
۰
plusresetminus
کرونا؛ وجه تمایز «تشیع علوی» با «تشیع انگلیسی» در عزاداری محرم و عاشورا
به گزارش بلاغ، تشیع انگلیسی در آستانه محرم‌الحرام با حضور تعدادی از روحانیون وابسته به جریان شیرازی در لندن، از سفیر آمریکا در انگلیس نیز به عنوان سخنران ویژه دعوت بعمل آورد تا در آستانه ورود به ماه محرم، از جناب سفیر رهنمودهایی برای عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام دریافت کنند.

در اینکه شرکت کنندگان، که همه شان از روحانیون بوده‌اند چه گفتند و سفیر آمریکا درباره لزوم عزاداری محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا در حد اعلای آن و قمه‌زنی چه گفت و افاضه فرمود، چیزی نمی‌گوئیم که این وجیزه در پی نقد محتوا و سخنرانان این گردهمایی نیست. آنچه که ذکر آن بدون حتی ورود محتوایی به مبانی فکری و نوع وابستگی جریان تشیع انگلیسی مهم است، تشخیص بدون زحمت و پیچیده دو نوع تشیع حسینی و تشیع انگلیسی است.

تشیع حسینی معطوف به عقلانیت و تشویق آحاد جامعه به علم، خرد و منطق، معتقد به امتزاج عقلانیت دینی و علمی و حرکت بر محور بصیرت با حفاظت از سلامت فکر و جسم جامعه و راهنمایی به طریق سعادت از مسیر تبعیت از بزرگان دین و از جمله سید و سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی علیهماالسلام است. بدین جهت، آنچه که با آرمان اعتلای بصیرت، هدایت و ولایت‌پذیری جامعه موانست داشته باشد، را تائید و ترویج می‌کند و مراقب است تا اقدامات جامعه تشیع دشمن شاد و دوست آزار نشود.

در این راستا، آنچه که با قاعده لاضرر به معنی نفی مشروعیت هر گونه ضرر و اضرار در اسلام است. "لاضرر و لاضرار فی الاسلام" مخالفت داشته باشد، حتی در عزاداری سالار شهیدان، مخالف است و اجازه بهره‌برداری از مناسک و اعمال دینی به دشمنان را نمی‌دهد.
شیعه می‌بیند وقتی دشمنان اسلام و وهابیت از عزاداری‌ها در دوران کرونا بدون لحاظ نکات بهداشتی حمایت می‌کند و صحنه‌های قمه زنی خونین و رقت آور را در شبکه‌های مختلف برای خشن معرفی کردن اسلام پخش می‌کند و از این طریق شیعه‌ستیزی و اسلام گریزی و معنویت هراسی شیعی را وجهه تلاش و اهداف شوم خود قرار داده، هرگونه همراهی با این اندیشه را، ضدیت با اسلام و شیعه و دین گرایی می‌داند و با آن مخالفت می‌کند.
از سویی، عقل سلیم می‌داند که هیچ‌گاه گربه برای رضای خدا موش نمی‌گیرد و سفیر آمریکا برای معنویت انسان‌ها و نجات بشریت تلاش نمی‌کند و برای عزای سیدالشهداء، که اگر امروز تقدیر بر تجدید عاشورا با حضور حسین‌ابن علی علیهماالسلام تعلق می‌گرفت، بدون کوچک‌ترین تردید آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ در نقش یزید و این آقای سفیر نیز در جایگاه ابن سعد در حوزه سیاسی قرار می‌داشت، سینه‌درانی نمی‌کرد. ادعای آمریکا و سفیر او در لندن در ضرورت برپایی عزای امام حسین علیه‌السلام تنها برای آنانی قابل باور است که یا جاهل و بی‌بصیرتند و یا مزدور و اجیرشده، که در نوع رفتارسازی این عناصر تفاوتی نمی‌کند و نتیجه اعمال آنها دشمن‌شادکن است.

نظرات مراجع شیعه در برپایی عزاداری در محرم امسال
حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای: در عزاداری‌ها معیار، آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هرچه آنها لازم بدانند، مراعات خواهم کرد. توصیه و تاکید من به همه عزاداران، هیئات ، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چراکه اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی: در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد، بدین معنی که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

جضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی: ما عزاداری را در چارچوب اجرای دستورات مسئولان متدین و متعهد ستاد کرونا اقامه می‌کنیم و رعایت مسائل بهداشتی مثل فاصله‌گذاری و زدن ماسک و غیره با عزاداری قابل جمع است و متدینین باید برای حفظ سلامتی خود و دیگران به توصیه‌های متخصصان بهداشت و درمان ملزم باشند.

جضرت آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی: در شرائط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طریق نوین و ابتکاری انجام شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام نباید تعطیل شود ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند.

امام حسین عیه‌السلام از نگاه اهل سنت
بدون تردید امام حسین ـ علیه السلام ـ فرزند رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و یکی از سروران جوانان اهل بهشت و از اهل بیت پیامبر ـ علیه السلام ـ می باشد که در قرآن کریم محبت و دوستی شان با آیه مودت بر مسلمین واجب گردیده است. و نیز روایاتی که از طریق اهل سنت نقل شده بر این محبت و دوستی تاکید دارند.

یکی از این روایات که مشتمل بر جملات متعددی است با جمله "من مات علی حب آل محمد مات شهیدا" آغاز می گردد و به جمله "ألا و من مات علی بغض آل محمد مات کافراً و من مات علی بغضهم لم یشم رائحه الجنه" به پایان می رسد.( (زمخشری، جار الله محمد بن عمر، کشاف، ۴:۲۲۰، بیروت، دار الکتب عربی. رازی، فخر الدین محمد بن عمر، تفسیر کبیر، ۲۷:۱۲۲ ـ ۱۲۳، بیروت، دار الکتب العلمیه، اول، ۱۴۲۱ ه).

فخر رازی که یکی از علمای برجسته اهل سنت است این روایت را در تفسیر خود نقل کرده در زیر آن می گوید: شکی در این نیست که بین فاطمه، علی، حسن و حسین و بین پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تعلق شدیدی وجود داشته و واجب است که آنان آل محمد باشند.)احمد بن حنبل، مسند احمد، ۳: ۲۴۲، بیروت، دار صادر، و هیثمی، مجمع الزوائد، ۹:۱۸۷، بیروت دار الکتب العلمیه، ۱۴۰۸ ق.)

این واقعه تاریخی غیر قابل انکار می‌باشد که امام حسین ـ علیه السلام ـ با یاران اندک خود به مظلومانه ترین وجه توسط یزید بن معاویه، در راه خدا و حفظ دین اسلام در کربلا و روز عاشورای سال ۶۱ هجری به شهادت رسیده و خانواده پاک او که خانواده پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بود با مظلومانه ترین وجه به اسارت گرفته شدند. بنابر این برای یک مسلمان واقعی و پیرو راستین قرآن و سنت، همین آیه و روایات کافی است که نسبت به واقعه عاشورا اندوهگین و ماتم زده باشد و بدون شک بی تفاوتی نسبت به آن، دلیل بر بی مبالاتی نسبت به دستور خدا و پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ می باشد، زیرا ممکن نیست کسی امام حسین ـ علیه السلام ـ را به عنوان قربی و اهل بیت پیامبر ـ علیه السلام ـ دوست داشته باشد، اما واقعه کربلا و عاشورا او را غمگین و ماتم زده نگرداند. و نیز ممکن نیست کسی مسلمان باشد اما قیام امام حسین ـ علیه السلام ـ را در برابر انحراف و ظلم و دشمنان اسلام به عنوان قیام ناب الهی در قالب مجالس و عزاداری گرامی ندارد.

علما اهل سنت هر چند از ائمه اطهار ـ علیه السلام ـ در مورد اهمیت عزاداری امام حسین ـ علیه السلام ـ روایاتی نقل نکرده اند، ولی از پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ روایاتی را مبنی بر شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ نقل نموده که از آن جمله این روایت است: «… روزی حسین ـ علیه السلام ـ در کودکی بر پشت و گردن پیامبر ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ بازی می کرد که جبرئیل به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گفت آیا او را دوست داری فرمود بلی. جبرئیل گفت امت تو او را خواهد کشت. و سپس محل شهادت او را به پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نشان داده و مشتی خاک سرخ رنگ را از آن محل برداشته و به ام سلمه می دهد. (سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور، بیروت، دار الفکر، ۱۹۹۳ م و ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر ابن کثیر ۴:۱۴۳، بیروت، دار ا لفکر، ۱۴۰۱ ق و طبری، محمد بن جریر، تفسیر طبری، ۲۵:۱۲۴، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۵ ق. ( و نیز روایاتی را در مورد حوادث روز عاشورا و وقایع بعد از آن نقل نموده که در یکی از این روایات چنین آمده است: «هنگامی که حسین بن علی کشته شد آفاق آسمان تا چندین ماه رنگ سرخ را به خود گرفته بود و این سرخی آسمان حکایت از گریه آن داشته است. (تفتازانی، سعد الدین مسعود بن عمر، شرح مقاصد فی علم الکلام، ۲:۳۰۷، پاکستان، دار النعماننیه، اول، ۱۴۰۱ ق.)

عزاداری سیدالشهداء و اهل سنت
همدردى عاطفى و همنوایى روحى با عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش اختصاص به شیعیان ندارد . این مطلب حتى در میان اهل سنت نیز به مذهب خاص و گرایش ویژه محدود نمى‏شود، بلکه حالت فراگیر دارد . از این‏رو، اهل سنت‏به طور عموم از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش اظهار اندوه و حزن کرده و در عمل هم از فجایع کربلا اظهار نفرت و انزجار نموده‏اند . البته چگونگى ابراز تالم آنان متفاوت بوده است؛ برخى همچون شیعیان، افزون بر اشک روان بر امیر کاروان عاشورا، بر آمران و مباشران این فاجعه لعن فرستاده‏اند و شمارى پس از اظهار تاسف و غم نسبت‏به واقعه کربلا، پى‏آمدهاى معنوى و کرامات بى‏مانند شهادت جانسوز آل رسول صلى الله علیه و آله را نگاشته و عمق جنایت عاملان عاشورا را از این رهگذر تصویر نموده‌‏اند .

به گواهى اهل سنت، عزادارى براى سیدالشهدا علیه‌السلام سابقه‏‌اى به درازاى تاریخ اسلام دارد و به حیات پیامبر و سیره آن بزرگوار برمى‏گردد . منابع تاریخى اهل سنت‏ به وضوح این نکته را بیان نموده‌‏اند که آن حضرت نخستین فردى بود که از شهادت فرزندش حسین بن على علیه‌السلام خبر داد و براى مظلومیت وى اشک ریخت .

ابن سعد، از مورخان و رجال‏ شناسان معروف اهل سنت، نقل مى‏‌کند: «على علیه السلام در یکى از سفرهایش از کربلا عبور مى‏‌کرد و عازم صفین بود و هنگامى که در مقابل قریه نینوا رسید، از همراهان پرسید: براى این سرزمین چه گفته مى‏‌شود؟ پاسخ داده شد: کربلا، با شنیدن نام کربلا، امام به گریه افتاد به اندازه‌‏اى که اشک‏‌هایش جارى شد و زمین را تر کرد . سپس افزود: روزى بر پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله وارد شدم در حالى که وى مى‏‌گریست . پرسیدم: چه چیزى شما را به گریه واداشته است؟ حضرت فرمود: جبرئیل چند لحظه قبل نزدم بود و به من خبر داد که فرزندم حسین در کرانه فرات به قتل مى‏‌رسد؛ جایى که برایش کربلا گفته مى‏‌شود . بعد جبرئیل مشتى از خاک آن را به من داد و من آن را بوییدم و نتوانستم جلوى اشک خود را بگیرم .») تذکرة الخواص، ص 250/ابن حجر العسقلانى، تهذیب التهذیب، ج 2، بیروت، دارالفکر، ص 300/ابوبکر الهیثمى، مجمع الزواید، ج 9، بیروت، دارالکتاب العربى، 1402، ص 187) .

از عبدالله بن ‏وهب بن زمعه روایت ‏شده که گفت: «ام‏‌سلمه به من خبر داد که رسول خدا صلى الله علیه و آله شبى براى خوابیدن دراز کشید، سپس بیدار شد در حالى که گرفته و پریشان بود . دوباره حضرت دراز کشید و خوابش برد، بعد مضطرب و پریشان از خواب بیدار شد . این بار اضطراب وى غیر از اضطرابى بود که در مرتبه نخست مشاهده کردم . بار سوم حضرت دراز کشید و این بار که از خواب بیدار شد، در دستش تربت‏ سرخى بود که آن را مى‏‌بوسید . سپس من گفتم: یا رسول‏ الله این تربت چیست؟ حضرت فرمود: جبرئیل برایم خبر داد که این (اشاره به حسینش نمود) در زمین عراق کشته مى‌‏شود . به جبرئیل گفتم: خاک زمینى را که حسینم در آنجا شهید مى‌‏شود را نشانم بده ... و این تربت همان سرزمین است .» (محمدبن عبدالله الحاکم النیسابورى، المستدرک على الصحیحین، ج 4، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1411، ص 440/احمدبن عبدالله الشافعى، ذخائر العقبى فى مناقب ذوى القربى، بیروت، دارالمعرفة، ص 8 - 147/ابوالقاسم سلیمان ابواحمد الطبرى، المعجم الکبیر، ج 3، بیروت، داراحیاء التراث العربى، ص 109 . (همین روایت از احمد حنبل نیز نقل شده و منابع مختلف اهل سنت آن را مورد اهتمام قرار داده‌‏اند.

امانت پیامبر نزد ام‏‌سلمه 
منابع اهل سنت افزون بر سوگوارى‏‌هاى متعدد پیامبر براى امام حسین علیه السلام، از یکى از امانت‏‌هاى پیامبر نزد همسر بزرگوارش ام سلمه پرده برداشته‌‏اند . ترمذى، یکى از صحاح‏ نویسان معروف اهل سنت، نقل مى‌‏کند که سلمى گفت: خدمت ام سلمه رسیدم و او گریه مى‌‏کرد . از ام‌سلمه پرسیدم: چرا گریه مى‏‌کنى؟ او در پاسخم گفت: رسول خدا را دیدم (در خواب) سر و صورت و محاسن آن حضرت پر از خاک بود . عرض کردم: اى رسول خدا شما را چه شده است؟ حضرت فرمود: همین حالا شاهد کشته شدن حسینم بودم .(محمدبن عبدالله الحاکم النیسابورى، المستدرک على الصحیحین، ج 5، بیروت، دارالکتب العلمیه، ص 165 ).

عزای حسینی در سراسر جهان اسلام
امروزه در مناطق مختلف جهان اسلام اهل تسنن برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند؛ مثلاً در بین تاجیکان سنی مذهب، مرثیه خوانی رواج دارد و منحصر به روز عاشورا نیست. در تمام فصل‌های سال به ویژه در مراسم زنانه بی بی سه شنبه، مرثیه خوانی برقرار است. یکی از متونی که در این مجالس خوانده می‌شود، مثنوی صیقلی به زبان ازبکی سروده شاعر سنی مذهب، صیقلی حصاری است. مسلمانان اهل تسنن پاکستان، بنگلادش و هند نیز در دهه نخست ماه محرم برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و حتی در هندوستان با این که اکثریت هندو هستند، روز عاشورا تعطیل رسمی است.

مولوی عبدالرحیم رئیسی، از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان در مورد رسوم عزاداری اهل سنت پاکستان در ماه محرم می‌گوید: مهم‌ترین کاری که مردم اهل سنت پاکستان در کل مناطق از روستاها گرفته تا شهرهای بزرگ، در ماه محرم انجام می‌دهند، این است که هرکسی در حد توان خود برای سیدالشهدا نذری می‌دهد. یکی گوسفند قربانی می‌کند یکی غذا می‌دهد. کلاً هرکسی هرچه از دستش برمی‌آید انجام می‌دهد. به نوعی تلاش می‌کنند این فرهنگ عزاداری در بین مردم زنده بماند و یادبودی از امام حسین(ع) و شهدای کربلا داشته باشند.

وی می گوید: در مورد بزرگداشت یادبودهای اسلامی مثل مبعث و ولادت پیامبر(ص) و یا محرم و زنده نگه داشتن یاد شهدای کربلا هیچ فرقی بین شیعه و سنی وجود ندارد. اهل سنت در ایام محرم سوگوار هستند. مثلاً قرآن می‌خوانند، نذری می‌دهند، ‌در حالت غم و عزاداری هستند. نوحه خوانی هم دارند ولی سینه نمی‌زنند. عروسی نمی‌گیرند و حالت غم را در خانه، ‌کوچه و خیابان‌ها حفظ می‌کنند. اهل سنت هم مداح دارند و در طول ماه محرم مداح‌ها نوحه خوانی می‌کنند. این مراسم فقط مخصوص اهل سنت شبه قاره نیست. اهل سنت سراسر دنیا حتی در اروپا و امریکا هم این مراسم را برگزار می کنند.

اهل تسنن در مناطق مختلف افغانستان مانند کابل، ولایت بدخشان و به ویژه در ولایت بلخ و مزارشریف برای شهدای کربلا مجالس سوگواری برپا می‌کنند. در اندونزی، مالزی و جنوب فیلیپین نیز مسلمانان که غالباً سنی شافعی هستند در روز عاشورا سوگواری می‌کنند. ترکمن‌های ایران که پیرو مذهب حنفی هستند، در روزهای عاشورا و اربعین سوگواری می‌کنند و حتی دسته‌های عزاداری راه می‌اندازند. در بین کردهای سنی مذهب ایران و عراق نیز عزاداری امام حسین(ع) بسیار رواج دارد. در کردستان ایران با آغاز ماه محرم مراسم جشن یا عروسی برگزار نمی‌شود.

برخی زنان کرد از اول تا پایان محرم، سرمه به چشم نمی‌زنند. در شهر سنندج مردم در شب عاشورا به مقبره پیر عمر می‌روند و تا پاسی از شب با روشن کردن شمع به دعا و ذکر می‌پردازند. برخی کردهای ایران به حضرت ابوالفضل(ع) توسل می‌کنند و به نام آن حضرت نذر می‌کنند.

حب اهل بیت در مبانی فکری اهل سنت وجود دارد
شاعران کرد نیز اشعار و مراثی با ارزشی درباره امام حسین(ع) سروده‌اند.
سید بهاالدین حسینی، مداح اهل سنت در مورد جایگاه حب اهل بیت در مبانی فکری اهل سنت گفت: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان‌های اعتقادی و عملی اهل سنت است. علی القاعده تبعیت، اوج محبت است. شما اگر بگویید من عاشق امام حسین هستم، یعنی تابع او هستم. عشق بدون تبعیت ادعایی دروغین است.

وی ادامه داد: قطعاً یکی از شواهد محبت اهل سنت به اهل بیت رسول اکرم، اشعار نغز و ادبیات فاخر ایشان است که بهترین آثار را به این گرانمایه گان تقدیم کرده اند. اگر اشعار اهل سنت را مطالعه کنید خواهید دید که مشحون از مدایح نبوی و اولیای خداست.

وی افزود: برای مثال شیخ رضا طالبانی قادری کرکوکی از شاعران بزرگ کُرد اهل سنت در یکی از اشعارش می گوید محبت امام حسین را فقط در لاف های کلامی خلاصه نکنید. او می گوید «لافت از عشق حسین است و سرت بر گردن است/ عشق بازی سر به میدان وفا افکندن است/ گر هواخواه حسینی ترک سر کن چون حسین/ شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است/ سُنی ام سُنی ولیکن حب آل مصطفی/ دین و آیین من و آبا و اجداد من است/ شیعه و سنی ندانم دوستم با هر که با او/ دوست باشد، دشمنم با هر که با او دشمن است» در آخرین بیت این شعر نیز به احترام و محبت اهل بیت و اصحاب به صورت توأمان اشاره دارد.

سیدبهاالدین حسینی گفت: ما باید در اشتراکات گرد هم آئیم. همه ما امام حسین(ع) را دوست داریم اما شیوه های ابراز محبتمان فرق می کند. ما نباید به جزئیات و شیوه های دوست داشتن توجه داشته باشیم. بلکه باید بر اصل اصیل اتحاد که محبت به خدا و رسول و اهل بیت است اشتراک کنیم که این مسئله در قرآن هم آمده است که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم» نزاع نکنید وگرنه فشل می شوید و بی عطر و بو خواهید شد.

وی ادامه داد: می‌توانید بیایید و بنگرید که اهل سنت به هیچ کدام از سابقون الاولون اعم از اهل  بیت، اصحاب، تابعین و صلحاء هیچ اهانتی و سخافتی ندارند و نام همه این ارجمندان را تکریم می کند. بیایید در کوچه‌های شهرها و روستاهای‌مان بگردید و اسامی مردم‌مان را بپرسید، اسم بسیاری از مردم اهل سنت نام فاطمه، علی، حسن، حسین و مهدی و هادی، رضا و امثالهم است. این یعنی چه؟ ما و شما از یزید و شمر نفرت داریم. آیا نام اینها را بر فرزندان‌مان می‌گذاریم؟.

خون حسین(ع) آبروی اسلام و آبروی ظلم ستیزی است
وی افزود: اهل سنت جایگاه قیام عاشورا را در  شئون فکری خود دارد. اهل سنت معتقد است اگر امام حسین(ع) به کربلا نمی‌رفت بالاخره در گوشه ای از این جهان از این دنیا می رفت و فوت می کرد. اما حقیقت این است که اگر امام حسین به کربلا نمی رفت، آبرویی برای دین اسلام باقی نمی ماند. خون حسین(ع) آبروی اسلام است. ظلم ستیزی آبروی اسلام است.

سیدبهاالدین حسینی اظهار داشت: واقعه کربلا برای اسلام آبرو خرید. شکست خورده صحرای کربلا یزید است و کسی که برای همیشه تاریخ کشته شد یزید و تفکر یزیدی است و آنچه ماند و پیروز شد خون امام حسین بود. نام نیکی که از امام حسین در جهان است زندگی و حیات است و نام ننگی که برای سپاه یزید باقی مانده یک شکست و فضیحت است. اهل سنت به اینها اعتقاد دارد.

ملاجلال مرادی، شاعر آئینی اهل سنت نیز در مورد شهادت امام حسین(ع) گفت: در دیدگاه اهل سنت بعد از وفات رسول الله(ص) و شهادت حضرت علی ابن ابی طالب(ع)، واقعه عاشورا یکی از رویدادهای تلخ و یکی از اتفاقات سخت و تأسف برانگیز است و به عنوان بزرگ ترین ظلم و ستم در حق خاندان پیامبر محسوب می‌شود. کتاب بدایه نهایه امام ابن کثیر دمشقی و خیلی دیگر از کتاب های اهل سنت واقعه عاشورا را نقل کرده است.
وی افزود: پیامبر اکرم در مورد امام حسین(ع) فرمودند «الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه» لذا جایگاه خاصی در میان اهل بیت دارند. آیه تطهیر که می فرماید «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» جایگاه اهل بیت را نشان می دهد..

بسیاری از اهل سنت روز عاشورا برای امام حسین(ع) و اهلبیت او روزه می‌گیرند
وی ادامه داد: بین آداب و رسوم هر منطقه ای در مورد شهادت امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان تفاوت‌هایی وجود دارد. اهل سنت به روش برادران شیعه عزاداری نمی‌کنند، اما احترام خاصی برای ماه محرم قائل هستند و روز عاشورا را به خاطر اینکه امام حسین با زبان تشنه در صحرای عاشورا به شهادت رسیدند، روزه می گیرند. اهل سنت در مراسمات عزاداری همکاری می کنند و به احترام ماه محرم مراسم عروسی و شادی برگزار نمی کنند.

وی افزود: حب اهل بیت وجه مشترکی میان شیعه و سُنی است. امام شافعی خیلی به اهل بیت پیامبر ارادت داشته است و اشعاری هم در این مورد دارد و مدح اهل بیت را در اشعار امام شافعی می بینیم. لذا اهل سنت مثلاً در بیجار در ماه محرم در مراسم عزاداری شیعیان شرکت می کنند. من خودم در ماه محرم در مراسم عزاداری سخنرانی می کنم.
وی ادامه داد: امام حسین متعلق به تمام جهان است. پیامبر اسلام رحمه للعالمین است. لذا امام حسین که فرزند رسول خداست هم متعلق به همه مذاهب است. نمی توان دیگران را از وجود امام حسین محروم کرد.

وی افزود: قیام امام حسین(ع) دل غافل مردم را بیدار کرد و درس آزادی و آزادگی را به همگان آموخت. او درس ایستادگی و پایداری در مقابل ظلم و فساد را به ما آموخت و به ما یاد داد که در هر شرایطی که هستیم بتوانیم از حق و دین خدا و سنت رسول خدا دفاع کنیم.
این شاعر آئینی اهل سنت گفت: ما هم در منابع اهل سنت و هم در میان شاعران اهل سنت در مورد شخصیت امام حسین مطالب زیادی داریم. شاعران اهل سنت زیادی در مورد امام حسین شعر سروده اند.

حب‌الحسین(ع)، جان‌مایه ایمان بشری است
حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی، یکی از اساتید حوزه، با اشاره به اینکه اقامه عزاداری سیدالشهدا علیه‌السلام گذشته و پیشینه تاریخی دارد، عنوان کرد: بر اساس روایات، اولین کسی که بر سید شهدا علیه السلام گریسته حضرت آدم سلام الله بوده است. ایشان با روضه خوانی جبرئیل عزاداری کرده و بعد از او حضرت نوح سلام الله و سایر انبیاء توسط پیک امین وحی الهی از داستان سیدالشهداء علیه السلام مطلع شده و به عزاداری می پرداخته اند. 

وی ادامه داد: حتی در بعضی از روایات آمده است که انبیا در گرفتاری‌هایی که برایشان پیش می آمده است، وقتی به پنج تن آل عبا متوسل می شدند به خداوند عرض می کردند وقتی نام حسین علیه السلام را به زبان می آوریم، غصه دلمان را فرا می گیرد و خداوند داستان سید شهداء را برای آنها حکایت می کرده است. 

وی اظهار کرد: در طول زندگی رسول گرامی اسلام، ایشان بارها و بارها در مصیبت سیدالشهدا علیه السلام گریسته است. به حدی روایات در این زمینه متواتر است که مرحوم علامه امینی کتابی با عنوان سیرتنا و سنتنا سیرة نبینا و سنته فی اقامه معتب ابی عبدالله الحسین، تالیف کرده  است به این معنی که سیره ما در اقامه عزاداری حسین ابن علی علیه السلام سیره پیامبر سلام الله علیه است. 

وی تصریح کرد: امروزه آنچه اقامه عزاداری را بایسته و شایسته می‌کند این است که تاثیر گذار ترین انسان در جهان سیدالشهدا سلام الله علیه است. امام حسین علیه السلام به عنوان الگوی آزادگی برای تمام آزادگان جهان معرفی شده است. 

وی افزود: گاندی در قیام استقلال هند از دست استعمار پیر انگلیس، الگوی خود را سیدالشهدا علیه السلام، معرفی کرد و ملت ایران در قیام سال ۱۳۴۲ و انقلاب ۱۳۵۷ از قیام امام حسین علیه السلام الگو گرفتند. همچنین انقلاب‌های مردم عراق و یمن و سوریه و دیگر کشورهای مظلوم دیگر نیز با بهره گیری از تعالیم عاشورا نشات گرفته است. 

استاد حوزه علمیه گفت: اکنون امام حسین علیه السلام برانگیزاننده ترین فرد در احساسات مردمی است. اشک و سوز و آه با این شخصیت گره خورده و بزرگترین و بی بدیل ترین اجتماع جهانی در اربعین حسینی شکل می گیرد. به حق باید گفت امروزه سیدالشهدا تاثیرگذارترین انسان پا گذاشته بر کره خاکی است.
 
وی ابراز داشت: بنابراین اگر بر اقامه عزای حسینی تاکید می‌کنیم، صحبت از فردی که مرده و به تاریخ پیوسته نیست، صحبت از یک شهید زنده ای است که میان عالم ایستاده و فضائل را مدیریت و تدبیر می کند و جوانها را به سمت تعالی می‌کشاند. 

وی با اشاره به این موضوع که اکنون عصر رونق فضای مجازی است و نباید اقدامات و فعالیت‌های محبین اهل بیت علیهم‌السلام فقط به هیئت‌ها و مجالس روضه با رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌های مطوئنه محدود شود گفت: اگر بتوانیم در فضای مجازی در بحث سیدالشهداء پیشگام و پیشتاز باشیم می توانیم با ناهنجاریهای این فضا که به تعبیر مقام مقام معظم رهبری از هر طرف در فضای مجازی مورد حمله هستیم، به گونه‌ای شایسته مقابله کنیم. 

سیدالشهداء(ع) فریادرس غارت‌شده‌های ایمان
این استاد حوزه در ادامه اظهار داشت: به عبارت دیگر راه مقابله با زشتی‌ها و پلشتی‌های فضای مجازی احیای ذکر اولیای الهی بخصوص سیدالشهدا علیه السلام است. پیغمبر سلام الله علیه از عصر آخرالزمان به عنوان دوره غارت ایمان نام برده اند و فرموده‌اند: در این عصر اگر خواستید بدانید آیا ایمان شما باقی است یا نه، ندای قلبی خود را با احساسات عزای سیدالشهدا تراز بگیرید. اگر در این دل حزن حسینی در ایام سوگواری وجود دارد، شما بر ایمان خود باقی هستید وگرنه ایمان خود را بازنگری کنید. 

وی خاطرنشان کرد: از نظر تاثیر گذاری امام حسین علیه السلام در انقلاب ایران که خیلی‌ها آن را پدیده قرن می نامند، یاد و نام حسین بن علی علیه السلام، الگوی انقلاب بود. محمدرضا شاه زمانی از ایران فرار کرد که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با بالگرد بر فراز خیابان های تهران پرواز می کرد و جمعیت حدود ۴ چهار میلیونی مردم عزادار تهران را دید. به اویسی فرماندار نظامی تهران گفته بود که پس دوستان ما کجایند و او گفته بود در سوراخ موش. این موضوع پایه و اساس فرار شاه از کشور قرار گرفت. زمانی که شاه فرار کرد کمر سلطنت شکسته شد. 

حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی تهرانی متذکر شد: اقامه عزای سیدالشهدا از جمله مستحباتی است که مطابق روایات ارزش آن به تعبیر اساتیدی مانند حضرت آیت الله بهجت از هزاران واجب بیشتر است. یعنی روایاتی که بر اقامه عزای سیدالشهدا تاکید می کنند خاص و کم نظیرند. 

وی اضافه کرد: علاوه بر آن، آثار فوق العاده متوسل شدن به فرهنگ عاشورا، به چشم دیده می شود. اگر می بینیم که داعش در عراق و سوریه موفق نمی شود، که اگر موفق می شد اثری از اسلام و تشیع واقعی باقی نمی ماند، به برکت سید الشهدا علیه السلام است. 

وی تاکید کرد: گذشته از همه اینها در مجالس حسینی به اعتبار اقامه عزا، برای جوانان سخنرانی صورت گرفته و معارف اسلامی ارائه می شود. به همین دلیل جوان مسلمان و شیعه از لحاظ معارف تقویت و ذهن و روح او از ناهنجاری‌ها پالایش می شود. لذا امام خمینی(ره) تاکید فراوان داشتند که عزاداری‌ها باید به منوال گذشته به شکل سخنرانی و روضه و سینه زنی باشد. اگر می‌خواهیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن بایستیم بهترین مکان و حفاظ زیر خیمه و علم سیدالشهدا است. 

هدف جریان شیرازی ایجاد انحراف در عزاداری و گفتمان حسینی است 
حجت الاسلام جواد فلاح، استاد حوزه علمیه مازندران، با بیان این که برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) به هیچ عنوان قابل تعطیلی نیست، افزود: اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت و جان مردم، باید این مراسم با حفظ پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

وی با تأکید بر این که دشمن اصل دین و عزاداری ماه محرم را هدف گرفته است، ادامه داد: ملت ایران همه داشته‌های خود را مدیون تفکر حسینی است، به همین دلیل دشمن همه تبلیغات رسانه ای خود را به کار گرفته تا به بهانه شیوع ویروس کرونا، این مراسم بزرگ معنوی را کمرنگ کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در طول تاریخ تلاش بسیاری برای خاموش کردن نور حسینی در جهان صورت گرفت، افزود: اما ملت های مسلمان و حتی غیر مسلمان جهان نشان دادند که عشق به امام حسین(ع) حد و مرز نمی شناسد و امروز فرهنگ و گفتمان حسینی در سراسر جهان گسترش یافته است.

حجت الاسلام فلاح یادآور شد: متأسفانه برخی ها که خود را به دروغ دوستدار اهل بیت(ع) معرفی می کنند با گفتار، اعمال و موضع گیری هایشان در حال ضربه زدن به معارف اهل بیت(ع) هستند.

وی در ادامه گفت:  جریانی که مردم و هیأت‌ها را به برگزاری مراسم عزاداری بدون رعایت پروتکل های بهداشتی تشویق می کند به طور حتم در مقابل سیره اهل بیت(ع) حرکت می کند.

این استاد حوزه با بیان این که اهل بیت(ع) در عمل به مسائل بهداشتی پیشگام بودند خاطرنشان کرد: کسانی که امروز بر خلاف نظر و دیدگاه اهل بیت(ع) در خصوص حفظ سلامت و بهداشت حرکت می کنند در مقابل این دیدگاه قرار دارند.

وی با اشاره به این که جریان شیعه انگلیسی همگام با رسانه‌های بیگانه به دنبال تضعیف عزاداری حسینی هستند، افزود: کسانی که دل در گرو اهل بیت(ع) دارند به طور حتم در مسیر و خط آن بزرگواران حرکت می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴