برگزاری نخستین جلسه محاکمه شهردار اسبق تهران در دور سوم

عروس کشته‌شده و پرداخت 1362سکه برای گرفتن رضایت

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
کد مطلب : ۴۲۱۲۶۱
نجفی، شهردار اسبق تهران: با احتساب 1362 سکه مهریه «میترا استاد» حدود 10 میلیارد تومان برای دریافت رضایت پرداخت کردیم
۰
plusresetminus
عروس کشته‌شده و پرداخت 1362سکه برای گرفتن رضایت
به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری میزان، دادگاه رسیدگی به پرونده نجفی به اتهام قتل میترا استاد در دور سوم دیروز در شعبه 10 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ برگزار شد.

 در ابتدای جلسه نماینده دادستان ضمن تشریح کیفرخواست بیان کرد: محمدعلی نجفی 69 ساله، متهم به مباشرت در قتل عمدی همسر دوم، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح است.

اختیاری با بیان اینکه دادسرا رأی دیوان عالی را دارای ایراد می‌داند، افزود: متهم درخصوص مسلح بودن سلاح اظهارات متناقضی دارد. متهم در جای جای پرونده دلیل قتل را اختلافات خانوادگی ذکر می‌کند اما در یکی از اظهارات خود بیان کرده که قصد قتل نداشته است. همچنین اظهارات متهم و وکلای ایشان درخصوص مهدورالدم بودن و ساب‌النبی بودن مقتوله کذب است. علت این تناقض‌گویی‌ها چیست؟

وی خاطرنشان کرد: در صحنه جرم پنج گلوله شلیک شده بود و گلوله پنجم به دست مقتوله برخورد کرد و فرضیه کمانه کردن گلوله منتفی است و شلیک پنجم به‌صورت غیرمستقیم بوده است چرا که از کف دست وارد بدن شده و پس از آن به قفسه سینه آسیب وارد شده است.

متهم مستحق تخفیف مجازات نیست
نماینده دادستان در ادامه با‌ اشاره به اظهارات وکیل متهم نجفی گفت: وکیل متهم در جایی اظهار داشته که آقای نجفی ساعت 11 شب به کمیسیون روانپزشکی رفته در حالی که متهم ساعت 8 صبح به کمیسیون رفته است. در این پرونده شریک و معاونی وجود ندارد و استحقاق تخفیف مجازات برای متهم منتفی است.
در این بخش از جلسه دادگاه قاضی راسخ گفت: در پرونده آمده که استوار دوم آگاهی متهم را به آگاهی برده در حالی که متهم مدعی شده که خودش را معرفی کرده است.

نماینده دادستان نیز خطاب به متهم نجفی بیان کرد: آقای نجفی، شما به فکر آبروی مقتوله و خانواده ایشان نبودید؟ متهم فاقد شرایط تخفیف است و باید از مجازات‌های تکمیلی نیز استفاده کرد. ارتکاب قتل عمدی میترا استاد از نظر دادسرا محرز بوده و تقاضای ‌اشد مجازات برای اتهام قتل عمد و تقاضای ‌اشد مجازات برای ایراد صدمه بدنی و تقاضای ‌اشد مجازات در اتهام حمل و نگهداری سلاح را تقاضا دارم. همچنین تقاضای تشدید قرار متهم را خواستارم.

با پایان قرائت کیفرخواست، قاضی متین راسخ از متهم نجفی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

متهم نجفی ضمن قرارگیری در جایگاه گفت: سلاح را همیشه در منزل پنهان می‌کردم و اختلافات زیادی با مقتوله داشتم.

در این بخش از جلسه دادگاه، رئیس دادگاه با طرح پرسشی از متهم نجفی گفت: آیا قبول دارید که رفتار شما باعث قتل شده است؟
متهم نجفی نیز در پاسخ گفت: بله قبول دارم؛ اما گلوله کمانه کرده است.

قاضی متین راسخ با طرح پرسش دیگری از متهم نجفی بیان کرد: آیا لحظه درگیری بین شما و مقتوله شخص دیگری وارد خانه شده است یا خیر؟

متهم پاسخ داد: خیر.

در این بخش از جلسه دادگاه، قاضی متین راسخ از زهرا نجفی (دختر متهم) پرسید: چه تاریخی ازدواج کردید و مهریه شما چقدر است؟
دختر متهم نجفی در پاسخ گفت: سال 95 و مهریه‌ام 200 سکه است.
قاضی متین راسخ سپس خطاب به متهم نجفی گفت: دختر آقای نجفی 200 سکه برای مهریه خود انتخاب کرده‌ اما مهریه مرحوم استاد 1362 سکه تمام بهار آزادی بوده است. دلیل این موضوع چیست؟

متهم نجفی پاسخ داد: مرحومه می‌گفت که اگر مهریه من کم باشد همسر اولت فشار می‌آورد که مهریه من را بدهی و طلاق بدهی.
وی افزود: همیشه سلاح را جایی قرار می‌دادم که کسی دسترسی نداشته باشد؛ برای تمدید کارت حمل سلاح نیز قصور کردم و نمی‌دانستم که تاریخش گذشته است. با علم و آگاهی خودم را به اداره آگاهی معرفی کردم و تمام شلیک‌ها غیرارادی و غیرمستقیم بوده است و تیری که منجر به فوت مقتوله شده کمانه کرده است.

در این بخش از جلسه دادگاه، قاضی متین راسخ از گودرزی وکیل متهم نجفی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

توضیحات وکیل متهم
درخصوص نحوه شلیک گلوله

گودرزی وکیل متهم نجفی در دفاع از موکل خود گفت: باید دلایل کافی برای عمدی بودن وقوع قتل وجود داشته باشد.

رئیس دادگاه گفت: صرف نظر از اینکه تیر مستقیم یا غیرمستقیم برخورد کرده قانونگذار بی‌پروایی را قصد ثانویه می‌داند.
گودرزی درباره شبه‌عمد بودن قتل نیز گفت: کارشناسان بر کشمکش طرفین تأکید کرده‌اند و ما نیز معتقدیم که گلوله کمانه کرده و هیچ قصدی وجود نداشته است.
نماینده دادستان نیز بار دیگر برای متهم نجفی از دادگاه ‌اشد مجازات را درخواست کرد.

در این بخش از جلسه دادگاه، رئیس دادگاه از متهم نجفی خواست در جایگاه حاضر شود و از وی پرسید: با چه مبلغی رضایت گرفتید؟

متهم نجفی گفت: 1362 سکه برای مهریه حساب شد که حدود هشت میلیارد و خرده‌ای بود اما مجموعا حدود ده میلیارد تومان پرداخت کردیم.
قاضی متین راسخ ضمن تفهیم اتهام به متهم نجفی، از او خواست تا آخرین دفاعیات خود را شرح دهد.

 دوست داشتم قصاص شوم
متهم نجفی ضمن تشریح آخرین دفاعیات خود گفت: اتهام قتل عمد را قبول ندارم و متأسفانه این اتفاق موجب ایجاد شوک در جامعه شد. درباره تمدید جواز سلاح نیز قصور کردم و دوست داشتم قصاص شوم و موافق مذاکره برای اخذ رضایت نبودم. گوشی خود را خاموش کردم تا توسط مأموران دستگیر نشوم؛ چرا که بین دو تصمیم یعنی خودکشی و معرفی به آگاهی مردد بودم و می‌خواستم که اگر تصمیم به معرفی به آگاهی گرفتم خودم به اداره آگاهی بروم.

رئیس دادگاه با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: اتخاذ تصمیم موکول به مشورت هیئت قضایی پس از مطالعه لوایح وکلا و دریافت لایحه تکمیلی حداکثر تا روز چهارشنبه است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴