تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۲۴۲۳۷۲
زیارت اربعین برای همه ملت مسلمان و نیز ملت مقاومت و انقلابی ایران، روز سرنوشت‌ساز است و این ملت با حضور خود عهد مقابله در برابر استکبار برای امامت و ولایت را تجدید می‌کنند.
۰
plusresetminus
کربلا در «اربعین» مفهوم پیدا می‌کند/ منتقمان خون حسین(ع) در راه کربلا/ 44 هزار مازندرانی اربعین امسال کربلایی می‌شوند
به گزارش بلاغ، روز اربعین، روزی است که اهل‌بیت امام حسین‌(ع) از شام به سوی مدینه رفتند که بنابر نقل مشهور، رسیدن کاروان اسیران در سفر بازگشت به صحرای کربلا در چهلم شهادت آن حضرت و عزاداری معروفی به همراه زیارت اربعین انجام شد.

اندوه اشک‌بار کائنات
شاید از وجوهی که برای برگزاری روز اربعین برای سیدالشهدا(ع) از سال 61 هجرت و از آن زمان تا حال، که شیعه بر این امر همیشه قیام و اقدام کرده و آن را زنده نگه داشته است، آن است که برای سیدالشهدا(ع) زمین و آسمان تا 40 روز گریه کرده است.

عزاداری امام حسین(ع) با سایر امامان تفاوت دارد و این به دلیل گستره‌ كمی و كیفی واقعه ‌عاشورا است.

وضعیت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاكمان مسلمان و ظلم‌های آنان، تحقیر امت اسلامی، تشدید ظلم علیه شیعیان، فراموشی آموزه‌هایی چون امر به معروف و نهی از منكر، شیوع بدعت‌ها از یک سو و موقعیت ویژه‌ اباعبدالله‌الحسین(ع) به دلیل مظلومیت و تنهایی و نوع جنگ و برخورد فیزیكی با آن حضرت و اهل‌بیت ایشان و همچنین درس‌های تربیتی، اجتماعی‌، سیاسی، فرهنگی و دینی آن، شكل خاصی به این حادثه داده كه موجب شده پیامبر اكرم(ص) و حضرت زهرا(س) و تمام ائمه‌ی اطهار، بر احیای عزاداری آن حضرت تأكید فراوان کنند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-005.jpg

راه امام حسین(ع) مبارزه با ظلم و ظالم بود

نماینده مردم مازندارن در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، درباره اربعین حسینی، اظهار کرد: اربعین حسینی یادآور جانفشانی‌های سالار شهیدان امام حسین(ع) است که هر ساله این روز را گرامی می‌داریم و مؤمنان با حضور در مرقد این امام گرامی فریاد تبعیت از این امام را سر می‌دهند.

آیت‌الله علی معلمی افزود: راه امام حسین(ع) مبارزه با ظلم و ظالم و مبارزه با زورگویی و سلطه‌جویی بود که اباعبدالله حتی به قیمت جان خود و اهل بیتش زیر بار ظلم و سلطه نرفت.

وی تصریح کرد: برای همه آزادگان عالم سرمشق شده که به پیروی از ایشان در برابر ظالم و سلطه‌گر قد خم نکنند و تسلیم ظالم نشوند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-001.jpg

زیارت اربعین برای مسلمانان روز سرنوشت‌ساز است

معلمی با اشاره به اینکه ملت ایران در این تاریخ معاصر به پیروی از رهبری علم مقاومت را برافراشت و این علم ارثیه عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) است، گفت: زیارت اربعین برای همه ملت مسلمان و نیز ملت مقاوم و انقلابی ایران، روز سرنوشت‌ساز است و این ملت با حضور خود عهد مقابله در برابر استکبار برای امامت و ولایت را تجدید می‌کنند.

کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به اینکه اربعین در میان جوامع انسانی از جمله ملت‌های تمدن ساز و فرهنگ‌ساز قابل توجه بود که ملت ایران یکی از آنها است، اظهار کرد: در زمان و اشیاء و مخلوقات از واژه 40 بسیار استفاد می‌شد، در ایران باستان یک ماه 40 روز و یک سال 9 ماه بود و مردم بر این باور بودند که 40 مقدس است و می‌تواند جامعه بشری را به سعادت برساند.

غلامرضا آقاجانی با بیان اینکه مردم حتی در گذشته چله‌نشینی و چله تابستان و همچنین چله کودکی که به دنیا می‌آمد را جشن می‌گرفتند، افزود: در این زمینه در باب مکان در ایران باستان با توجه به گسترگی ایران تا افغانستان و تاجیکستان، 40 دختر و 40 اختران شهری در تاجیکستان و همچنین قبرستانی در سمنان به نام 40 اختران و 40 کوه که در افغانستان وجود دارد و نیز در باب اشیاء هم 40 چراغ وجود دارد، بنابراین در ایران باستان عدد 40 مورد توجه بود.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-002.jpg

آقاجانی تصریح کرد: در میان اعراب هم به همین روال بود که با فرهنگ ایرانیان عجین شد، حتی در میان ادیان هم این باور رواج داشت به طوری که در میان مسحیان 40 روز را روزه می‌گیرند و نیز در میان یهودیان چله‌نشینی وجود دارد.

وی یادآور شد: در اسلام چهار مرتبه واژه اربعین آمده، بنابراین گرایش ذات انسان به اربعین وجود داشته و از خود امام حسین(ع) آغاز نشد.

این کارشناس، گفت: اعداد به خودی خود ارزش ندارند و در حالی که فیثاغورث شاکله انسان را در اعداد می‌داند اما متعلق اعداد هستند که اعداد را معنا می‌کنند، به عنوان مثال طواف خانه خدا هفت مرتبه است و اگر هزار بار بنویسیم هفت معنایی ندارد اما متعلق این عدد است که معنا پیدا می‌کند.

امام حسین(ع) 40 را مقدس کرد

وی با اشاره به اینکه خود عدد 40 مقدس نیست، اما امام حسین(ع) و اخلاقیات امام حسین است که این عدد را مقدس کرد، افزود: تحولاتی که بعد از شهادت امام حسین(ع) و بعد از 40 روز برای هر انسانی که ایجاد می‌شود، به این عدد 40 مفهوم می‌بخشد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-003.jpg

آقاجانی با گریزی به سخنان امام صادق(ع)، اشاره کرد: مردم از امام صادق(ع) پرسیده بودند که چرا مردم به عدد 40 توجه زیادی دارند و ایشان فرمود: به دلیل آنکه وقتی خداوند آدم را خلق کرد و روح در وی دمیده شد، این روح را ایشان 40 شب و روز در خود نگه داشت و ذر طی 40 روز روح الهی در آن ایجاد شد.

وی با بیان اینکه اعداد بیشمارند و طبق نظر کارشناسان 15 میلیون اعداد وجود دارد، تصریح کرد: در گذشته اعداد کمتری کشف شده بود، از حداقل عدد هفت و برای متوسط عدد 40 و برای حداکثر عدد 70 استفاده می‌شد و این بستگی به مفهموم عدد و اینکه از این مفهوم چطور بتوان استفاده کرد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) چون تنها امامی است که در میدان نبرد به شهادت رسید و کفن نشد و سر در بدن نداشت و پدر دو شهید بود، گفت: هر اتفاقی که یادآور واقعه کربلا بود را ائمه پیگیر بودند و آنچه که موجب زنده نگه‌داشتن امام حسین شد، برگزاری مراسم برای ایشان و محفل شعرخوانی برای امامان بود که ائمه ایجاد می‌کردند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-004.jpg

جریان کربلا در اربعین مفهوم پیدا می‌کند

وی یادآور شد: امام حسین(ع) مظهر خوبی‌ها است و هر امکانی که بتواند موجب گسترش یاد امام شود را باید گسترش دهیم و جریان کربلا در اربعین مفهوم پیدا می‌کند.

مشاور فرمانده سپاه استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: باید شعائر خدا و دین را بزرگ شمرد، شعائر علم و نمادها هستند و امام حسین(ع) نماد علم و راه و روش خداوند است و دشمنان از روی نادانی نمادها را شکستند.

رضا آزادی‌کناری دین را در عبادات، اعتقادات و اخلاقیات معنا کرد و افزود: اعتقادات میوه آن الله و خلاصه عبادات نماز است و هرگز نماز از انسان جدا نمی‌شود مگر آنکه انسان عقل خود را از دست بدهد و میوه اخلاقیات را باید در انصاف جستجو کرد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-006.jpg

آزادی، امام حسین(ع) را مظهر ولایت خداوند و نماز و انصاف دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) وقتی حر را در صحرای کربلا همراه با اشک دید، به یارانش فرمود که به وی آب دهند و چون امام دارای مظهر اخلاقی بود دستور داد حتی به بدن اسب حر آب بپاشند، اما دشمن امام را کنار زد و خداوند برای ماندگاری یاد امام حسین(ع) قلب همه مسلمانان را به صحرای کربلا کشاند.

اربعین برای احیای نماز، ولایت و اخلاقیات است

وی یادآور شد: اربعین و زنده نگه‌داشتن یاد امام حسین(ع) برای احیای نماز، ولایت و اخلاقیات است که باید تلاش کنیم تا خود را به اهداف امام حسین نزدیک کنیم.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: 44 هزار زائر مازندرانی راهی کربلا شدند که 83 درصد در مقایسه با سال گذشته ثبت‌نام انجام شد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000242/n00242372-r-b-000.jpg

حبیب‌الله ساداتی افزود: 10 پرواز از 10 آبان الی 29 آبان برای ارائه خدمات زائران قرار داده شد.

ساداتی، تصریح کرد: حدود 40 هزار نفر نیز ویزا شدند و موکب‌های ایرانی و عراقی پذیرایی لازم را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به آیه 47 سوره حج که ظالمان می‌گویند چرا عذاب خداوند تعجیل نمی‌شود و خداوند می‌فرماید یک روز شما برابر هزار سال من است، گفت: این پیاده‌روی برای رسیدن به اباعبدالله در روز اربعین موجب می‌شود تا دشمن ببیند و دچار عذاب شود.

شرکت‌کنندگان در مراسم حسینی منتقمان خون امام حسین(ع) هستند

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران، یادآور شد: شرکت‌کنندگان در مراسم حسینی منتقمان خون امام حسین(ع) هستند و در واقع این پیاده‌روی‌ها برای رسیدن به کربلا انتقامی از خون امام حسین (ع) در برابر دشمنان است.

به گزارش بلاغ، این تأكید به عزادارى بر حضرت سیدالشهداء(ع) به دلیل فلسفه‏‌هاى سازنده و تربیتى متعدد آن است، از جمله یاد و تاریخ پرشكوه نهضت حسینى را زنده نگه می‌داریم و نیز الهام‌بخش روح انقلابى و ستم‌ستیزی، پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین امام حسین(ع) و پالایش روح و تزكیه نفس و در نهایت اعلام وفادارى به مظلوم و مخالفت با ظالم است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴