تاریخ انتشارجمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۲۴۰۵۸۸
در حال حاضر مازندران فارغ التحصیلان بسیاری در رشته‌های مختلف تحصیلی دارد که فقط 14 هزار نفر بیکار سهم حوزه کشاورزی است، با توجه به اینکه مازندران دارای ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی بسیار است، نیاز به همت جمعی داریم تا از این استعدادهای خدادادی بهره بریم.
۰
plusresetminus
بیکاری فارغ‌التحصیلان، دغدغه همیشگی‌ خانواده‌های مازندرانی/ «اقتصاد مقاومتی» چاره‌ساز دغدغه‌ها
به گزارش بلاغ، رهبرفرزانه جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ فرمان حماسه اقتصادی دادند تا با تکیه بر ظرفیت و توانایی فرزندان این مرز و بوم راه‌های پیشرفت کشور را هموار کنیم.

در حال حاضراستان مازندران فارغ التحصیلان بسیاری در رشته‌های مختلف تحصیلی دارد که فقط ۱۴ هزار نفر بیکار سهم حوزه کشاورزی است؛ با توجه به اینکه مازندران دارای ظرفیت‌های طبیعی و خدادادی بسیار است، نیاز به‌همت جمعی داریم تا از این استعدادهای الهی بهره بریم.

علاقه اشتغال به کار با در نظر گرفتن نیاز جامعه
یک استاد کارآفرینی معتقد است که جامعه امروز به دنبال نیازهای اصلی خود یعنی خوراک، پوشاک و مسکن است و در حال حاضر دو نیاز خوراک و دارو برای خانواده‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است.

استاد اسماعیل صادقی، کارآفرین نمونه استانی، درباره شیوه‌های استفاده از فرصت‌های اشتغال زایی در استان گفت: برای کارآفرینی ابتدا باید هدف آینده را مشخص کنیم و در نظر بگیریم که ۵، ۱۰ یا ۱۵ سال بعد در کجا هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: کارآفرینی، فرآیند خلق چیزی با ارزش و متفاوت از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی همراه با ریسک مالی، روانی و اجتماعی و دریافت‌ها، پاداش‌های مالی و رضایت شخصی از نتایج حاصله است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آینده‌نگری و برنامه‌ریزی برای ایجاد کار از ویژگی‌های اساسی یک کارآفرین است، اضافه کرد: یک کارآفرین باید با علاقه آغاز به کار کند و در ادامه با خواستن و تصمیم واقعی در برابر شکست‌ها مقاومت کند تا در عمل به موفقیت برسد.

دوری از اقتصاد عنکبوتی، شرط کارآفرینی واقعی
وی بیان کرد: برای انجام هر کاری باید توانمندی خودمان، تخصص لازم، منابع مالی و نیاز جامعه را در نظر بگیریم؛ در حال حاضر اقتصاد عنکبوتی در جامعه ما وجود دارد که به معنای الگوبرداری از شغلی که دارای درآمد بسیار و مورد استقبال مردم است، که به این نوع کارآفرینی «درجه سوم»، که واقعی هم نیست، می‌گویند.

این استاددانشگاه با بیان مشکلات کارآفرینی گفت: یک کارآفرین باید ریسک انجام کار، اشتباهی که ممکن است پیش بیاید، تلاش و زحمت بسیار و رقابت‌همکاران، که گاهی موجب ضرر می شود، را بپذیرد.

وی بیان کرد: علاقه شرط اصلی برای کارآفرینی و ادامه آن است و با قرارداد خوب، ثبت ایده‌ها و جا انداختن آن در بین مردم می‌توانیم کسب و کار خود را رونق دهیم.

کارآفرینی از طریق زمین پدری
داوود کرمی متولد آبان ماه سال ۶۹، که با همکاری برادر و چند تن از متخصصان شیلات اقدام به راه‌اندازی گروه سلامت کرده‌اند، نمو‌نه‌ای از یک کارآفرین موفق است.

این کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار ما درباره نحوه آغاز فعالیت خود این طور توضیح داد: زمینی ازطرف پدرم در اختیارم قرار گرفت که تصمیم گرفتم برای پرورش ماهی و طیور از آن استفاده کنم.

وی افزود: در سال‌های نخست که تنها با برادرم کار می‌کردیم، چندان موفقیتی به دست نیاوردیم تا اینکه با ورود علیرضا قرائتی، کارشناسی ارشد رشته تکثیر و پرورش آبزیان که یکی از اقوام ما بود، توانستیم میزان تولید در هر هکتار را افزایش دهیم.

کرمی با بیان اینکه در سال دوم میزان پرورش طیور در زمین را افزایش دادیم، اضافه کرد: با استفاده از سیستم هوادهی در پرورش ماهی که خودمان طراحی کردیم و با قوانین فیزیک کار می‌کند، بهره‌وری را بالا بردیم.

انجام تحقیقات برای پیشرفت در کار

این کارآفرین بسیجی با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری برای دریافت اطلاعات درباره پرورش حیوانات انجام داده‌ایم، افزود: در حدود ۸ الی ۱۰ میلیون تومان برای انجام تحقیقات‌ هزینه کردیم تا برای شروع کار، آگاهی لازم را به دست آوریم.

کرمی با بیان اینکه گروه سلامت چند ثبت اختراع در زمینه تغذیه ماهی دارد، گفت: گروه سلامت در حوزه تکثیر طیور موفق به ساخت نسل پنجم جوجه کشی غاز و انواع اردک که تنها در دو کشور نمونه آن وجود دارد، شده است.

حمایت سازمان بسیج سازندگی مازندران

وی با بیان اینکه گروه سلامت مورد حمایت سازمان بسیج سازندگی مازندران قرارگرفته است، اضافه کرد: غاز و اردک تولیدی گروه سلامت با توانایی بالای ۹۹ درصد، توان بارآوری دارند.

کرمی با اشاره به ساخت دستگاه‌هوشمند برای تکثیر غاز و اردک از سوی برادرش که دانشجوی مهندسی عمران است، گفت: به دلیل اینکه تخم اردک و غاز بسیار کلفت است و همین موضوع سبب نرسیدن اکسیژن به جوجه و مرگ آنان می‌شود، ولی با استفاده از دستگاه اختراع شده اقدام به تراشیدن سر تخم می‌کنیم تا جوجه راحت‌تر از آن خارج شود.

پرورش هم زمان اردک – ماهی
این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه در تحقیقات سال جاری اقدام به سونوگرافی تخم غاز کردیم، اضافه کرد: در این تحقیقات اردک اسکویی را به تمام صنعتی با زنده‌زایی و طول عمر زیاد تبدیل کردیم.

وی با اشاره به اینکه در روش دوم تولید، اقدام به پرورش هم زمان اردک – ماهی یا غاز – ماهی کردیم، گفت: بااستفاده از این روش میزان تولید بالا رفت و از هزینه‌ها کم شد.

تولید ۷ تن ماهی در هکتار

علیرضا قرائتی، که کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آزاد قائم شهر گذرانده است، درگفت‌وگو با خبرنگار ما درباره‌ همکاری خود با گروه سلامت گفت: تلاش خانوادگی و داشتن انگیزه در گروه سلامت سبب شد تا اختراعات خود در زمینه تغذیه آبزیان و حذف کردن مصرف کودشیمیایی جهت بیشترین تولید و با کیفیت‌ترین محصول را در اختیار آنان قرار دهم.

مدیر بخش شیلات مزرعه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید این مزرعه حدود ۷ تن در هکتار است، افزود: در سال‌های آینده با تکمیل زیر ساخت‌های لازم این میزان تولید قطعا بیشتر می‌شود.

فارغ التحصیل متخصص، بیکار نمی‌ماند
این کارآفرین با اشاره به اینکه فارغ التحصیلی که در رشته خود از نظر عملی و تئوری توانمند و متخصص باشد به‌هیچ عنوان بیکار نمی‌ماند، اضافه کرد: چون چنین فردی با تخصص خود می‌تواند منبع درآمد کافی ایجاد و در تولید، آبادانی و خودکفایی کشور نقش داشته باشد.

مدیر بخش شیلات گروه سلامت بیان کرد: دانشجویان و فارغ التحصیلان برای رسیدن به کارآفرینی باید همسو با کسب تئوری دانش با فعالیت عملی، اجرایی و شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی، متناسب با رشته، خود را متخصص و بی نیاز به کار دولتی کنند.

توجه و حمایت مسئولان از جوانان فعال در عرصه تولید

وی با بیان اینکه جوانانی که با کمترین ادعا در گوشه‌ای مشغول به فعالیت و تلاش هستند، نیاز به نگاه ویژه مسئولان دارند، افزود: حمایت از این افراد سبب می‌شود تا آنان با استفاده از دانش خود دغدغه‌ای بجز تولید نداشته باشند.

این کارآفرین با اشاره به اینکه با برداشتن موانع و حمایت‌های به موقع ذهن و جسم جوانان از مواجه شدن با مشکلات ثانویه دور می‌ماند، اضافه کرد: قطعا بدین صورت جوانان انگیزه بیشتر برای فعالیت پیدا می‌کنند و در نهایت کشور به خودکفایی بیشتر می‌رسد.

بیکاری فرزندان دلیل کارآفرینی خانوادگی
سیده فاطمه عباس آبادی، که اصالتا تهرانی و نزدیک ۲۰ سال ساکن ساری است، یکی دیگر از کارآفرینان عرصه اقتصادمقاومتی است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه تا مدتی پیش در خانه آرایشگری می‌کردم، گفت: با آرایشگری درآمد مستقلی برای خودم داشتم ولی در حال حاضر فرزندانم بزرگ شدند و نیاز به شغل دارند.

عباس آبادی با اشاره به اینکه پسر بزرگم دارای مدرک لیسانس الکترونیک و دومی هم امسال درسش را در رشته حسابداری تمام می‌کند، افزود: از مدت‌ها پیش به فکر اشتغال خانگی بودیم و ابتدا قصد پرورش قارچ داشتیم که پس از تحقیقات لازم متوجه افزایش تعداد افراد شاغل در این رشته شدیم.

این کارآفرین بسیجی با بیان اینکه یک روز به صورت اتفاقی نحوه پرورش زالو و فواید دارویی آن را در شبکه ۴ سیما دیدم، اضافه کرد: پس از تماشای آن برنامه به فکر پرورش زالو افتادم که از زمان گذشته اطلاعاتی در این حوزه داشتم.

این بانوی فعال در عرصه اقتصادمقاومتی بیان کرد: زالو دارای خواص درمانی بسیاری است و در استان مازندران هم پرورش می‌یابد، ولی افرادی سودجو با قاچاق، آن را به کشورهای آلمان و روسیه صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرورش زالو و همین طور آشنایی بیشتر دیگران نسبت به خواص دارویی آن به چند اداره مراجعه کردم، گفت: این اداره‌ها نه تنها اطلاعاتی در این زمینه نداشتند، بلکه به حرف‌های من هم گوش نمی‌دادند تا اینکه به سازمان بسیج سازندگی مراجعه کردم.

شرکت در کلاس سازمان بسیج علمی مازندران
عباس آبادی با بیان اینکه در سازمان بسیج سازندگی مازندران فرصت حرف زدن و شنیدن سخنانم را پیدا کردم، افزود: این سازمان قول حمایت و همکاری داد و پس از آن با عضویت در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری مازندران در کلاس عملی پرورش زالو شرکت کردم.

این کارآفرین بسیجی که نخستین بانوی دارای پروانه فعالیت در حوزه کسب و کار زالو در شهرستان ساری است، همراه با آموزش، پرورش زالو را به‌همراه فرزندانش در منزل شروع کرد و قصد اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم را دارد.

وی با اشاره به اینکه شناخت علم و خواص دارویی زالو در جامعه سبب درآمدزایی بسیاری از جوانان تحصیلکرده بیکار می‌شود، گفت: با این اقدام از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها هم می‌توانیم جلوگیری کنیم.

در حال حاضر استان مازندران در رشته‌های مختلف تحصیلی فارغ التحصیلان بیکار بسیاری دارد که با ارائه طرح‌های کارآفرینی می‌توانند از سرآمدان عرصه اقتصادمقاومتی باشند؛ بی شک این افراد با پای گذاشتن در حوزه اشتغال، علاوه بر افزایش درآمد و استقلال کاری، می‌توانند پشتوانه محکمی برای خود و خانواده باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴