تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۲۱۵۱۷۴
به اعتراف همه کارشاسان اداری و اجتماعی، پردغدغه‌ترین حرفه در جهان از آن ابواب‌جمعی و خبرنگاران و سردبیران رسانه‌هاست.
۰
plusresetminus
گفتن‌های بی‌اثر، بی‌تفاوتی‌های پرثمر/ بی‌توجهی به رسانه، قطع پیوند دولت و ملت است
به گزارش بلاغ، روزها هر فرد با صدها و هزاران خبر و مقاله و گزارش و تحلیل در رسانه‌های مختلف حقیقی یا مجازی مواجه است که توسط صدها و هزاران فرد آگاه و روشنفکر و مسئولیت‌پذیر به رشته تحریر در می‌آید و با صرف میلیاردها تومان به اطلاع جامعه رسانده می‌شود.
 
صرفنظراز اینکه بخشی از مطالب مندرج در رسانه‌ها جنبه تفریحی و افزودن معلومات عمومی و یا تخصصی دارند، بخش درخور توجهی از این حجم مطالب تولیدی ناظر بر مشکلات و معضلات جامعه است که ضروری است تا مسئولان با آگاهی از آنها، نسبت به رفع این نارسائی‌ها اقدام عاجل بعمل آورند.
 
روزهایی با دغدغه‌های پایان ناپذیر
 
به اعتراف همه کارشاسان اداری و اجتماعی، پردغدغه‌ترین حرفه در جهان از آن ابواب‌جمعی و خبرنگاران و سردبیران رسانه‌هاست. اگر هر یک از مسئولان در حوزه کاری خود، دارای دغدغه هستند، حیطه کار و وظائف‌شان تعریف شده است و هرچه در این زمینه بکوشند، در کارشان موفق‌تر و مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند؛ اما حرفه رسانه و پرداختن به مسائل و مشکلات جامعه، علاوه بر آنکه بر روحیه اصحاب رسانه لایه‌ای از غم و اندوه را فرو می‌نشاند، مورد انتقاد و شکایت برخی مسئولان قرار گرفته و در محاکم قضایی، خبرنگار و مسئول رسانه را به چنان روز دردآوری می‌رسانند که برای گرفتن رضایت آن مسئول، باید کرامت انسانی و شرف حرفه‌ای خبرنگاری را زیر پا له کند و به لجن بکشاند.
 
مشکل بزرگ، درد ندیده‌شدن دردهای مردم است

محمدعباسپور، فعال رسانه‌ای مازندران، درد بزرگ رسانه‌ها در کشور و مازندران را ندیده‌شدن دغدغه‌های اجتماعی از سوی مسئولان دانست که هر روز دهها و صدها مورد آن در رسانه‌ها بازتابانده می‌شوند و هیچ مسئولی نیز به روی مبارک خود نمی‌آورد و در هنگام شعارسواری نیز، فریاد پاسخگوبودن آن مسئول گوش فلک را کر می‌کند.
 
وی می‌گوید: اگر انصاف دهیم روزانه صدها مشکل مردم در رسانه‌های حقیقی و مجازی مازندران با سعی و تلاش خبرنگاران و نویسندگان متعهد این استان نشر می‌یابد، اما دریغ از تلاش مسئولان در رفع آن.
 
بی‌توجهی به رسانه، قطع پیوند دولت و ملت است

این صاحب‌نظر رسانه‌ای بی‌تفاوتی مسئولان در قبال مطالبات مردم که در رسانه‌ها منعکس می‌شود را نشانه جداشدن تدریجی روزمرگی مسئولان با نیازهای جدی مردم دانست و از تلنبارشدن مطالبات به‌زمین مانده مردم و افزایش سطح نارضایتی‌ها به مسئولان استان هشدار داد.
 
عباسپور حضور نماینده رسانه‌های حقیقی و مجازی در شورای اطلاع‌رسانی استان را ضروری ذکر کرد و اظهار داشت: امر اطلاع‌رسانی دوسویه است، به همان نسبتی که دولت و نظام اجرایی کشور و استان برای مطلع‌کردن مردم و جلب تعامل‌شان نیاز به شور و بررسی دارند، بیش از آن باید برای مطلع‌کردن مسئولان از منویات و مطالبات مردم، نمایندگان افکار عمومی از حوزه رسانه‌ها نیز در این شورای اطلاع‌رسانی استان حضور داشته باشند، تا بتوانند مسئولان علی‌رتبه مازندران را از خواسته‌های قاطبه مردم مطلع کنند.
 
تکریم از ما، رفع مشکلات مردم است
 
حسن سلحشور، مدیر سایت سفیر هراز معتقد است که اراده‌ای جدی در مازندران برای تکریم از جایگاه رسانه‌ها وجود ندارد.

وی در همین ارتباط افزود: علی‌رغم نقش انکارناپذیر رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی مستمر به افکار عمومی و ارتباط دائم آنها با مردم، متاسفانه مسئولان به این جایگاه توجه بایسته و حداقلی نکرده و در قبال مطالبات جامعه پیرامون امور روزمره و مشکلات و ابتلائات مردم اهتمام جدانی از خود نشان نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به عدم‌پیگیری خواسته‌های مردم از سوی مسئولان و بی‌توجهی اغلب مدیران دستگاه‌ها به نیازهای جامعه، اظهار داشت: تعجب در این است که مسئولان می‌توانند بدون هیچ‌گونه هزینه، از خواسته‌های مردم، که در رسانه‌ها منعکس می‌شود، مطلع شوند و بابت این موضوع، واقعاً باید قدردان رسانه‌ها باشند، اما دیده می‌شود یا در قبال این نشر مشکلات از خود بی‌تفاوتی نشان می‌دهند، و یا موضع تند می‌گیرند و با جدال و انکار و شکایت، سعی می‌کنند صورت مسئله را به‌جای حل کردن مسئله، پاک کنند.
 
روابط عمومی یا توجیه‌گر خصوصی؟!

این عنصر رسانه‌ای وجود روابط عمومی‌ها را در این زمینه بسیار مغتنم دانست و یادآور شد: از کارکردهای قطعی و حتمی روابط عمومی‌ها مطالعه و بررسی رسانه‌ها بمنظور کسب اطلاع از نقطه‌نظرها و مشکلات مردم در قبال دستگاه متبوع است که مدیر آن دستگاه نیز بر این موضوع باید نظارت و اشراف داشته باشد؛ علاوه بر این، باید در استانداری نیز پیگیری حل مشکلات مردم مندرج در رسانه‌ها از طریق دستگاه‌های مربوطه با همت روابط عمومی استانداری و مطالبه‌گری شورای اطلاع‌رسانی استان، که با ریاست استاندار و یا ومعاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مدیریت می‌شود، اقدام‌های پی‌جویانه تا حصول نتیجه نهایی مورد اهتمام قرار گیرد، آنگاه است که زحمات رسانه‌ها مورد تکریم و تقدیر قرار می‌گیرد و خستگی از تن و روح رسانه زدوده می‌شود.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴