تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۰۴۰
سرلیست قرارگرفتن جهانگیری در لیست اصلاح طلبان این فرضیه را به ذهن می رساند که علی لاریجانی بنا دارد جدای از اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نامزد شود
۰
plusresetminus
آیا علی لاریجانی برای انتخابات می‌آید؟
به گزارش بلاغ؛ چند روز پیش محمدعلی وکیلی اعلام کرد که سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم اسحاق جهانگیری است؛ فردی با پایگاه حزبی کارگزاران سازندگی و پایگاه جناحی اصلاحات. سرلیست شدن او در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌تواند بعضی از مناسبات انتخاباتی را دستخوش تغییر کند.

یکی این که در چنین صورتی حسن روحانی و محمد جوادظریف وارد انتخابات نمی‌شوند زیرا محال است که این دو بپذیرند که نامشان ذیل نام جهانگیری بیاید. بنابراین باید در نظر داشت که مهم‌ترین چهره اصلاح‌طلبان جهانگیری است و به صورت طبیعی می‌شود گزینه‌های دیگر را از دایره تحلیلمان کنار گذاشت.دومین حالت آن است که چنین افرادی در انتخابات حاضر شوند اما نه با حمایت اصلاح‌طلبان. این حالت برای روحانی و ظریف شاید صادق نباشد زیرا مشخصا روحانی گرچه پایگاه پیشین سیاسی‌اش جبهه اصولگرایی بوده است اما آن قدر منتقدان زیادی در میان اصولگراها دارد که بسیار بعید است اصولگرایی حاضر به حمایت از روحانی شود.

این حالت به مراتب بیشتر برای ظریف هم صادق است. پس اگر این دو می‌خواستند به انتخابات بیایند صرفا می‌توانستند با پایگاه اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شوند و اگر این خبر درست باشد که جهانگیری سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان است، به احتمال بسیار زیاد آن ها وارد انتخابات نمی‌شوند، اما قاعده برای علی لاریجانی کاملا متفاوت است.
فردانیوز نوشت: خبر سرلیست‌قرار گرفتن جهانگیری به معنای حضور نداشتن لاریجانی در انتخابات نیست. با این خبر حتما لاریجانی جایی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان نخواهد داشت زیرا نام او هم ذیل جهانگیری نمی‌رود اما مسئله این است که بعد از این دیگر وفاق سابق میان لاریجانی و اصلاح‌طلبان وجود ندارد؛ یعنی شاید نه لاریجانی تمایل دارد که حمایت اصلاح‌طلبان را داشته باشد و نامش کنار نیروهای جبهه اصلاحات بیاید تا متعاقبش بار مسئولیت‌های آن ها بر دوش جهانگیری هم بیفتد و هم شاید جبهه اصلاحات دیگر تمایل چندانی به استمرار شیوه یک دهه اخیر یعنی ائتلاف با نیروهای میانه‌رو دارد و می‌خواهد با هویت مستقل اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شود.در این شرایط به نظر می‌رسد که لاریجانی می‌خواهد به پایگاه سنتی خودش یعنی اصولگرایی بازگردد؛ چه آن که در چند سال اخیر یعنی بعد از آخرین دوره نمایندگی‌اش تا کنون، هیچ وقت سعی نکرده‌ است نزدیکی خود به اصلاح‌طلبان را نشان دهد. با این اوصاف می‌شود پیش‌بینی کرد که علی لاریجانی در انتخابات نامزد شود اما با نشان قدیمی‌اش یعنی اصولگرایی که در صورت چنین شرایطی رقابتی چندوجهی میان گروه‌های سیاسی را شاهد خواهیم بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پوشش‌ ارزش زن را بالا می‌برد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰