به گزارش بلاغ؛ ما بايد در اثر تجديد يادبود اين قضيه، هميشه هوشيار باشيم كه مبادا ديگر از اين مصيبتها بر اسلام وارد شود و ما برعكس چنين استفادهاى نكردهايم.
بايد فلسفه قيام حسينى مكرر در منابر گفته شود، فلسفه عزادارىها گفته شود، -تا- همان اثر و منظور حاصل شود كه امام زينالعابدين و امام باقر و امام صادق و امام كاظم(ع) توصيه مىكردند و كميتها و دعبل خزاعىها به وجود مىآمد و آثارى بر مرثيهگويىهاى آنها مترتب بود.
نبايد كارى كرد كه احساسات مردم در اين زمينه خاموش شود، بايد تندتر و تيزتر كرد، بايد كارى كرد كه احساسات مردم و عشق و علاقه مردم نسبت به حق تيزتر شود و نسبت به باطل مطلقاً احساسات نفرتآميز داشته باشند.
مبارزه حق و باطل هميشه در دنيا بوده و هست. موسى و فرعون هميشه در دنيا هست، ابراهيم و نمرود هميشه در دنيا هست، محمّد و ابو جهل هميشه در دنيا هست، على و معاويه هميشه در دنيا هست، حسين و يزيد هميشه در دنيا هست.
منظور اين نيست كه هميشه در دنيا اشخاصى به مقام و درجه ابراهيم و موسى و عيسى و محمّد و على و حسين هستند؛ مقصود اين است كه هميشه حق و باطل در برابر يكديگر هستند، جامعه هميشه بر سر دو راهى حق و باطل است.
مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خطابه و منبر(ده گفتار))
ج25، ص: 342-353، با ویرایش جزئی