تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۴۶۴۹
همه راهپیمایان اربعین به عینه رفتار عاشقانه میزبانان عراقی خود در گام به گام پیاده‌روی اربعین را شاهد و ناظر بوده که درس میزبانی مومنانه را آنان به خوبی به زائران ارائه دادند که باتمام وجود باید برای آنان دعا کردو تشکر نمود.
۰
plusresetminus
عراقی‌ها، مدرس میزبانی مومنانه
به گزارش بلاغ؛ امسال پیاده‌روی اربعین برای نخستین بار رکورد سال‌های خود را به بالغ بر 22 میلیون زائر ارتقاء داد و به اعتراف همه زائران، عراقی‌ها به خوبی از عهده میزبانی این خیل عظیم زائران برآمدند. جلوه‌های ایثار و ازخودگذشتگی عراقی‌ها، که اغلب به صورت خانوادگی کمر خدمت به زائران سید و سالار شهیدان را با اشتیاق تمام انجام می‌دادند، مورد اعتراف و احترام همه زائران غیر عراقی است و جا دارد که با تمام وجود برای این خادمان بهترین درودها و تحیات الهی را تقدیم داشت و از درس عملی که به زائران سایر کشورها داده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.

واقعیت این است آنگونه که در منابع روایی ما آمده، خدمت به زائران اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام از عظمت ویژه‌ای نزد خداوند و معصومین علیهم‌السلام برخوردار است بگونه‌ای که پاداش آن فراتر از دهها حج مقبول و قرار گرفتن در بهترین جایگاه قرب الهی توصیف شده و عراقی‌های میزبان نه از سر این پاداش‌ها، که فراتر از آنها، به رضای حضرت دوست و ذبیح بزرگ خداوند حضرت ثارالله می‌اندیشند.

مکرر در خانواده‌های متعدد عراقی دیده شده که علی‌رغم تهیدستی‌شان، آنچه که در توان داشته را عرضه کرده و میزبانی زائران سیدالشهداء را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانند و ملتمسانه از زائران می‌خواهند تا افتخار میزبانی خود را به آنها دهند.
تمام عشق خانواده‌های عراقی در این است که از درآمد روزانه خود، بخشی را برای اربعین کنار نهند و حتی خانواده‌ای با فروختن تنها خانه سرپناه خود، با خوشحالی اظهار می‌داشت که نگذاشت تا پذیرایی از زائران حسینی امسال در خانواده او دچار اختلال شود. موکب‌داری که با کل اعضاء خانواده مشغول خدمت به زائران بود و تنها منرل مسکونی خود را برای تامین هرینه‌های موکب بفروش رسانده بود، در پاسخ این پرسش که برای سرپناه خانواده خود بعداز اربعین چه خواهید کرد؟، تنها به گنبد سیدالشهداء اشاره می‌کند و با قطرات اشک، پاسخ عاشقانه پرسش ما را می‌دهد.
واقعاً نمی‌توان با هیچ زبانی این حد از ایثار را توصیف کرد و به قدردانی از این عشق و شوریدگی پرداخت.

درس دیگری که از نوع حضور خانواده‌های عراقی دارای موکب می‌توان آموخت، حضور پرشور و باانگیزه فرزندان خردسال در پذیرایی از زائران است که گویی آنها خستگی را نمی‌شناسند و در تمام طول شبانه‌روزی با لباس مشکی مشغول خدمت‌رسانی بوده‌اند. تعهد والدین عراقی در تربیت دینی فرزندان و مشارکت‌دادن آنها در فعالیت‌های دینی به‌خصوص در ایام اربعین سیدالشهداء، نکته قابل تاسی برای زائران غیرعراقی است که باید از دوران طفولیت کمر همت به تربیت دینی فرزندان بست.

ادب و تربیت درخور تحسین این خردسالان و وقار دختران خردسال، گویای موفقیت والدین عراقی در تربیت صحیح فرزندان‌شان است. رعابت احترام کوچک به بزرگ آنهم در سطح گسترده، نکته شایسته دیگری از جلوه‌های دیانت عراقی‌ها در اربعین بود.

مساله درخور توجه، حضور بزرگ عشیره و احترام گذاردن آنان به خردسالان بگونه‌ای که تعادل روانی حفظ شود، از رموز خودانگیحتگی خردسالان در فعالیت‌های دینی بویژه در اربعین است.

خلاصه کلام اینکه عراقی‌ها دارای شعاری هستند که آنهم نشانه دلبستگی قلبی‌شان به دین و امامان معصوم به‌خصوص سیدالشهداء است و آن اینکه: در هر شرائطی حق با زائران غیر عراقی است؛ و این یعنی اوج بلند ازخودگذشتگی و فداکاری که همواره زائران را بر خود ترجیح می‌دهند.
آخرین مطلب، تقدیم درود و سلام خداوند و ملائک بر میزبانان مهربان اربعین، که موکب‌داران ایرانی نیز در این حماسه بزرگ نقش موثری را ایفاء کردند.
محمدعلی شیخ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴