با ورود بازارساز و افزایش عرضه ارز در نیما رخ داد؛

کاهش قیمت‌ در بازار طلا و ارز

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۸۵۰۵۹
با ورود بازارساز و افزایش عرضه ارز در نیما، سیرنزولی قیمت‌ها در بازار ارز غیررسمی آغاز شده است.
۰
plusresetminus
کاهش قیمت‌ در بازار طلا و ارز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بلاغ به نقل از تسنیم، اطلاعات دریافتی از بازار ارز نشان می‌دهد که در روزهای پایانی سال عرضه ارز از سوی بازارساز افزایش یافته و در روزهای آینده نیز این فرآیند ادامه خواهد داشت. همین امر باعث تغییر مدار قیمتی در بازار طلا و ارز شده است.

بازارساز به منظور پوشش تقاضای پایان سال، عرضه‌ ارز در نیما را افزایش داده است. خبرهای رسیده بیانگر آن است که در روز گذشته، بازارساز ۳۵۰ میلیون درهم دیگر در بازار نیما عرضه کرده که از این میزان ۳۳۰ میلیون درهم فروش رفته است. هفته قبل هم ۴۰۰ میلیون درهم در نیما عرضه شده بود که همین اقدام موجب کاهش ۵۰۰ تومانی دلار آزاد در یک روز شد.
اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که تا پایان سال حجم عرضه‌های بازارساز افزایشی خواهد بود و عطش تقاضا برای خرید ارز در ایام پایانی سال فروکش خواهد کرد.

افزایش عرضه ارز در بازار و ادامه حراج‌های سکه و شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران موجب شد تا از دیروز سیر نزولی قیمت‌ها در بازار آغاز شود.

 کاهش میلیونی قیمت سکه
محمد کشتی‌آرای فعال بازار طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار گفت: روز یکشنبه قیمت جهانی طلا ثابت ماند ولی در داخل شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز هستیم؛ که علت آن ادامه واگذاری سکه توسط بانک مرکزی و همچنین اقدامات این بانک در حوزه ارزی است.

وی با اشاره به کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قیمت سکه نسبت به روز شنبه گفت: قیمت سکه طرح جدید در نخستین روز هفته به بالاترین رقم یعنی ۳۷۵۰۰ رسیده بود که بی‌سابقه بود ولی هم اکنون به ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

او به کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم اشاره و تصریح کرد: دلیل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه، کاهش قیمت ارز در بازار بوده است.

کشتی‌آرای از کاهش حباب سکه از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خبر داد و گفت: واگذاری طلا و سکه و افزایش عرضه ارز در نیما باعث شد قیمت ارز و طلا در بازار داخلی کاهشی شود.

 انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی
محمود صابری، عضو کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران هم درخصوص نوسان نرخ ارز در روزهای پایانی سال که سابقه‌ای طولانی در چنین مقطع زمانی دارد  گفت: همواره در اواخر سال شاهد این اتفاق هستیم، چراکه تقاضای ارز در این مقطع زمانی با هدف سفرهای نوروزی و همچنین در برخی اوقات در روند واردات کالای قاچاق در بازار غیررسمی، چنین نوسانی را رقم می‌زند. البته نوسانات ارزی در پایان سال‌جاری دلایل دیگری هم دارد که از چند ماه قبل آغاز شده و در برخی موارد همچنان ادامه دارد.

وی بخش دیگری از دلایل نوسانات بازار ارز را به انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی و گمانه‌زنی افزایش نرخ در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مرتبط خواند و گفت: بی‌تردید بخش زیادی از نوسانات ارزی کنونی به دلیل جوسازی سودجویان و اهداف سیاسی برخی رسانه‌هاست. به عنوان مثال بحث انتخابات آمریکا از هم اکنون به عنوان یکی از عوامل ایجاد اخبار منفی در رسانه‌های معاند مطرح شده تا به نوسانات اخیر دامن بزند و به نظر من قیمت به زودی و با فروکش کردن التهابات، کاهش یافته و در نهایت به ثبات می‌رسد.
 
خبرسازی دلالان برای جلوگیری از ریزش دلار

بعداز گذشت چند روز، روند افزایشی بازار غیررسمی ارز، روز گذشته کاهشی شد و شاهد ریزش سنگین هزار تومانی در نرخ دلار آزاد بودیم، اما جریانی که از پایین‌آمدن نرخ ارز متضرر می‌شود با انتشار مجدد و وایرال عجیب فیلم تکراریِ چند روز پیش، از صف ایجاد شده در فرودگاه برای دریافت ارز مسافرتی، به‌دنبال زیر سؤال بردن بازارساز و ایجاد جومنفی و برهم زدن آرامش بازار است.

واقعیت این است که ظهر چهارشنبه هفته گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد در مقابل خودپرداز‌های بانکی در فرودگاه امام خمینی(ره) برای دریافت ارز مسافرتی ازدحام شده است. مشاهدات میدانی و بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد، دریافت ارز مسافرتی بعد از گیت فرودگاه به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکلی از طریق بانک‌های ملی، ملت و سامان صورت می‌گیرد.

گفتنی‌است صف کشیدن مسافران برای دریافت ارز مسافرتی در صبح چهارشنبه، تنها مربوط به دقایقی محدود و به علت نزدیک بودن زمان چند پرواز با یکدیگر بوده است.

 استدلال بانک مرکزی برای ۲ برابر شدن ارز مسافرتی

هرساله با رسیدن ایام پایان سال و افزایش سفرهای بین‌المللی نوروزی از سوی برخی اقشار جامعه، تقاضای ارز در بازار غیررسمی رشد قابل توجهی دارد و همین تقاضا قیمت ارزهایی نظیر دلار و یورو در بازار را با نوسان مواجه می‌کند.

در سال جاری بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز و کنترل بخش ۵ درصدی مبادلات ارزی (ارز آزاد)، تصمیم به افزایش عرضه ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو گرفته است.
باتوجه به تقاضای بالای سفر خارجی و عرضه ارز به مسافران پس از گیت عبوری، پرداخت ارز به مسافران در مبادی خروجی در برخی ساعات که اوج پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره) است، منجر به شکل‌گیری صف در فرودگاه امام شده و همین موضوع موجب ایجاد ازدحام (موقت) برای متقاضیان شده است.

اگر بانک مرکزی این تصمیم را اتخاذ نمی‌کرد، همین ازدحام و تقاضا در بازار آزاد ارز نظیر میدان فردوسی تهران شکل می‌گرفت و به نوسانات فعلی دامن می‌زد و همین افزایش تقاضا در بازار پنج درصدی، قیمت ارز را از نرخ فعلی هم بالاتر می‌کشاند.

حال با توجه به این تصمیم بانک مرکزی انتظار است ساماندهی شیوه پرداخت ارز مسافرتی پس از گیت عبوری افزایش یابد و مدت انتظار در راستای سامان‌دهی پروازها و جلوگیری از بروز تاخیرهای احتمالی کاهش یابد که به نظر می‌رسد این روند اصلاح شده است.

نکته مهم اینکه تصمیم بانک مرکزی جهت افزایش میزان ارز مسافرتی فقط در اسفندماه امسال قابلیت اجرا دارد و در ماه‌های دیگر سال به همان میزان قبلی (۵۰۰ یورو) باز می‌گردد.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴