تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۸۴۹۸۱
با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته، دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی در خلیج‌فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد.
۰
plusresetminus
ایران محموله نفتی ۵۰ میلیون دلاری آمریکا را توقیف کرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» به نقل از میزان، در پی تحریم‌های کشور‌های غربی و به طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش دارو‌های مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آن‌ها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضائیه، بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ۵۵) تهران دستور توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج‌فارس را صادر کرده و محموله این کشتی توقیف شد و متعاقبا دستورات لازم در جهت تخلیه محموله نفتی صادر خواهد شد.

ارزش این محموله نفتی بیش از ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
گفتنی است، بر این اساس، لازم است اثر مطلوب ارزش ۵۰ میلیون دلاری محموله نفتی توقیف شده در بازار ارز مشاهده شود.

یادآور می‌شود، تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تاکنون خسارات جبران‌ناپذیری را در حوزه سلامت و بهداشت بر افراد مختلف از جمله بیماران پروانه‌ای وارد کرده به طوری که شرکت سوئدی «مونلیکه» با استناد به همین تحریم‌ها اقدام به قطع ارسال محصولات دارویی از جمله پانسمان‌های ضروری بیماران پروانه‌ای به شرکت‌های وارد‌کننده ایرانی کرد. در پی این اقدام شرکت سوئدی، تعداد قابل توجهی از این بیماران به‌خصوص کودکانِ بیمار، جان خود را از دست داده و برخی دیگر نیز دچار آسیب‌های جدی جسمانی مانند قطع عضو شدند و عده‌ای نیز با درد و رنج ناشی از نبود پانسمان لازم زندگی را می‌گذرانند. بر همین اساس ایران در دو سطح داخلی و خارجی نسبت به احقاق حقوق بیماران پروانه‌ای و مجازات مسببان این رفتار خصمانه اقدام کرده است.

در عرصه داخلی دستگاه قضایی کشورمان دادگاه رسیدگی علنی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای را علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا برگزار کرد.
۲۹۵ نفر از خانواده کودکان پروانه‌ای در این دادگاه به استناد معاهدات داخلی و کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و اعمال مجازات‌های تنبیهی شدند. اما در عرصه بین‌المللی «مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران» اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با هدف حمایت از قربانیان تحریم‌، از شرکت «مونلیکه» سوئد نزد «مرکز تماس ملی» به عنوان مرجع نظارتی بین‌المللی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، طرح دعوا کرد.

با وجود شکایت متقن مرکز حقوق کیفری بین‌المللی ایران و پاسخ‌ مستحکم به ادعاهای شرکت سوئدی،‌ مرکز تماس ملی با کمال تعجب در حکمی اعلام کرد که تصمیم به عدم ادامه رسیدگی ماهوی به شکایت دارد و تنها از شرکت سوئدی درخواست کرد تا در موارد مشابه شفافیت بیشتری به خرج دهد. اما در اقدامی دیگر نهاد ملی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دولت پادشاهی سوئد نیز در اقدامی دادخواست وکیل بیماران پروانه‌ای ایران برای الزام شرکت سوئدی مونلیکه برای دادن پانسمان‌های مخصوص به بیماران ایرانی را رد کرد. باید گفت؛ توقیف محموله نفتی، پاسخ به گستاخی سوئد در حمایت از تحریم‌ پانسمان بیماران پروانه‌ای است.

رد درخواست وکیل بیماران پروانه‌ای توسط دولت سوئد در حالی صورت می‌گیرد که «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ارزیابی تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران در مصاحبه اختصاصی با هفته‌نامه فرانسوی «لوپوئن» اذعان کرد؛ تحریم‌های یکجانبه آمریکا منجر به مرگ ۱۵ بیمار پروانه‌ای به دلیل عدم دسترسی به پانسمان‌های مخصوص شده است.

آبان ماه سال ۱۴۰۰ جلسه رسیدگی علنی به پرونده دعوای حقوقی بیماران پروانه‌ای علیه ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا به دلیل تحریم‌های ظالمانه دارویی علیه این بیماران به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد.

قاضی پورمریدی در این جلسه گفت: سازنده دارو‌هایی که در پی تحریم‌های آمریکا به بیماران «‌ای بی» نمی‌رسد یک شرکت سوئدی است که در پی تحریم‌های جنایتکارانه دولت آمریکا، این اقدام صورت می‌گیرد و باعث شده از سال ۹۰ تا ۹۸ پانزده نفر از این افراد جان خودشان را از دست بدهند.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴