تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۰
کد مطلب : ۴۸۴۷۸۳
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هیچ تصمیمی در ارتباط با تغییر قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده است، افزود: به نظر نمی‌رسد مجلس نیز در این زمینه ورود کند.
۰
plusresetminus
حامل‌های انرژی سال آینده گران نمی‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ» به نقل از شانا، هوشنگ فلاحتیان با اشاره به لایحه بودجه سال آینده گفت: درباره تولید نفت و گاز مفروض‌هایی برای بودجه ۱۴۰۳ دیده شده که اگر به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان برسد و ابلاغ شود، روزانه حداقل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی از کشور انجام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با تأکید بر اینکه عدد مشخصی هم برای صادرات گاز طبیعی پیش‌بینی شده است، افزود: برای منابعی که مربوط به یارانه‌ها، طرح‌های معیشتی و بهینه‌سازی است ۷۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بیشترین بخش آن به فروش خوراک گاز و سوخت گاز در کشور و صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط خواهد بود که از این مسیر منابع مورد نیاز در این بخش تأمین می‌شود.

فلاحتیان با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هیچ تصمیمی در ارتباط با تغییر قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده و به نظر نمی‌رسد مجلس نیز در این زمینه ورود کند، ادامه داد: اما به هر حال باید کشور به سمتی برود تا بنگاه‌هایی که در زمینه انرژی فعالیت می‌کنند منابع مورد نیاز را تأمین کنند. برای اینکه اقتصاد این صنایع مستمر باشد، باید برای تولید نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و تولید برق در کشور ورود کنند. در این زمینه باید سازوکار مشخصی تعیین شود که در حال بررسی است. او تصریح کرد: در کنار هر اقدامی که در زمینه اقتصاد انرژی انجام می‌شود باید نوسازی ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری نیز انجام شود تا مصرف بنزین و نفت‌گاز که با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش است کاهش یابد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تأکید کرد: در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور، مجلس راهبرد مطلوبی را با دولت در پیش گرفته و حسابی با عنوان حساب بهینه‌سازی انرژی پیش‌بینی شده است. منابع این حساب از یک درصد منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی، پنج درصد از سود شرکت‌های تابع وزارت نفت و ۱۰ درصد از منابع فروش مشتقات گازی (بوتان، پروپان و گاز مایع) جرایم ماده ۲۶ قانون الگوی مصرف است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه با ایجاد حساب بهینه‌سازی، در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری رشد حداقل سه برابری منابع بهینه‌سازی را شاهد خواهیم بود، افزود: پیش‌بینی ما این است که در این حساب، بین ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی تأمین شود که حرکت بزرگی خواهد بود و انگیزه بالایی برای سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های مصرف انرژی ایجاد می‌شود. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۳ با منابعی که پیش‌بینی‌شده، شاهد نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته همواره شدت مصرف انرژی در کشور رو به افزایش بوده است، افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در نوسازی ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری خدمات عمومی و تعویض بخاری‌ها با بازده پایین اقدامی شایسته‌ انجام شود.


انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳