مدیرکل دفتر بازرسی جهاد کشاورزی:

افزایش قیمت کالاهای اساسی تخلف است

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
کد مطلب : ۴۸۴۴۹۱
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: هرگونه تغییر قیمت تخلف و مستوجب برخورد تعزیراتی است.
۰
plusresetminus
افزایش قیمت کالاهای اساسی تخلف است
به گزارش بلاغ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امراللهی در گردهمایی تخصصی مدیران بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی محصولات کشاورزی افزود: در مصوبه ریاست جمهوری تفکیک وظایف نظارتی و بازرسی میان وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت به روشنی تعیین شده است. وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تامین کالا را برعهده ‌دارد و وزارت صمت مسئول توزیع در سطح شهر و روستا و سراسر نقاط کشور است. وی از عزم راسخ بازرسان وزارت جهاد کشاورزی در برخورد با تخلفات گفت: بازرسان این وزارتخانه در ایفای وظایف قانونی از جان خود مایه گذاشته‌‌اند و در استیفای حقوق مردم ایران حتی مورد ضرب و جرح از سوی متخلفان قرار گرفته‌‌اند.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت یارانه‌ای اقلام اساسی را علت قاچاق آن به خارج از مرزها دانست و تصریح کرد: بازرسان وزارت جهاد کشاورزی در موارد متعددی نسبت به کشف و ضبط این قبیل کالاها و برخورد قانونی با احتکار ارزاق مردم توسط سوداگران اقدام کرده‌اند.

امراللهی با اشاره به اقدامات ویژه بازرسی در ماه مبارک رمضان و عید سال نو، گفت: در ماه مبارک رمضان و سال نو، مدیران بازرسی مراکز استان به همراه بازرسان برتر استان‌ها برای اجرای طرح نظارت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان فراخوان شده‌اند و طرح نظارتی تا پایان فروردین سال آینده به صورت ویژه اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر مصوبه دولت در حوزه کالاهای اساسی، هرگونه تغییر قیمت را تخلف و مستوجب برخورد تعزیراتی عنوان کرد.

خرما اگرچه در ۱۱ ماه سال کالای اساسی نیست اما در ماه مبارک رمضان به یکی از اقلام اساسی تبدیل می‌شود. بیشترین خرما مورد استفاده در ماه مبارک رمضان هم از نوع مضافتی است. ایران با تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن انواع خرما همچون پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و خاصویی بعد از مصر و عربستان سعودی در رتبه‌ سوم جهان است. ضمن اینکه سالانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن از این محصول به کشورهای هدف صادر می‌شود.

طبق آمارهای موجود از ابتدای سال تاکنون بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه، اروپا، روسیه، اتحادیه کشورهای (CIS) صادر شده است. بنابراین، ارزش هر کیلوگرم خرمای صادراتی بر اساس نرخ دلار غیررسمی به‌طور میانگین حدود ۶۵ هزار تومان بوده است.

«ایوب فصاحت»؛ سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از ذخیره‌سازی ۹۰۰ تن خرما برای عرضه با نرخ مصوب در روزهای منتهی به ماه رمضان خبر داد و افزود: استان‌های مختلف خرمای مضافتی درجه یک را با قیمتی که کارگروه مربوطه در استان تعیین می‌کند حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند و از یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز نسبت به توزیع و عرضه خرما اقدام می‌شود. البته عرضه خرما تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و اگر ضرورتی بر تامین بیشتر این میزان باشد باز هم اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در پی تصمیم وزارت جهاد  کشاورزی، به منظور تنظیم بازار خرما علاوه‌بر ذخیره‌سازی، عوارض صادرات خرمای مضافتی نیز از صفر به ۵۰ درصد افزایش یافت اعمال تعرفه جدید از یک هفته دیگر آغاز و تا پایان خردادماه سال آینده ادامه خواهد یافت.
به گفته «محسن رشید فرخی»؛ رئیس انجمن ملی خرمای ایران، خرمای مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است تا جایی که حدود ۵۰ درصد محصول سال گذشته در سردخانه‌ها باقی مانده و به بازار عرضه نشده که با عرضه این میزان محصول به نظر می‌رسد هیچ کمبودی در بازار نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: ماه مبارک رمضان سال گذشته قیمت هر کیلوگرم خرما مضافتی درب سردخانه‌ها ۶۸ هزار تومان بود که امسال نیز با قیمت ۷۸ تا ۸۰ هزار تومان درب سردخانه‌ها به فروش خواهد رسید.

انتهای خبر/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴