تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۸۴۱۰۴
مجله تخصصی سیاست خارجی در آمریکا تاکید کرد: چاره کاهش خطر جنگ در خاورمیانه، خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه است.
۰
plusresetminus
آمریکا نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند
به گزارش بلاغ به نقل از مشرق؛ فارین‌پالیسی با اشاره به تشدید تنش‌ها نوشت: با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تکرار حملات به نیرو‌های آمریکایی، سربازان آمریکایی در معرض خطر بیشتری نسبت به سال‌های گذشته قرار می‌گیرند. با بیش از ۱۰۰ حمله گزارش‌شده از زمان آغاز درگیری غزه، زمان آن فرا رسیده که بپرسیم آیا خطرات حفظ پایگاه‌ها و نیرو‌های آمریکایی در منطقه بیش از مزایای آن است؟.
پس از اتفاق اخیر خواسته‌های جدیدی برای مقابله با ایران مطرح شده که هدف آن بازدارندگی و قدرت‌نمایی است. مستقر نگهداشتن نیرو‌های آمریکایی در منطقه باعث تقویت امنیت ایالات‌متحده نمی‌شود بلکه آن کشور را در معرض خطر بیشتری قرار خواهد داد.
 
در واشنگتن این آمادگی به منظور کم‌اهمیت جلوه‌دادن خطرات برای سربازان آمریکایی در عراق و سوریه وجود داشته است. با این وجود، حمله اخیر علیه نیرو‌های آمریکایی در پایگاهی در اردن باید یک زنگ خطر باشد. درست است که اکثر حملات به جای قصد کشتن آمریکایی‌ها به منظور به‌هم زدن بازی صورت گرفته، اما با توجه به ماهیت سلاح‌های به‌کار رفته از خمپاره‌ها گرفته تا پهپاد‌های با پیچیدگی‌های مختلف که به سوی نیرو‌های آمریکایی پرتاب می‌شوند، شلیک‌کنندگان آن تسلیحات نمی‌توانند اطمینان کسب کنند که حملات‌شان تلفاتی وارد نمی‌سازد و از آستانه تشدید تنش عبور نمی‌شود.
 
چنین حملاتی قبلا باعث ایجاد آسیب‌های مغزی تروماتیک برای تعداد زیادی از سربازان آمریکایی شده بودند. همچنین، یک پیمانکار آمریکایی جان خود را از دست داده و شش پرسنل آمریکایی دیگر اعزامی به سوریه در مارس سال گذشته مجروح شده‌اند. این وضعیت شکننده مشکل گسترده‌تر نیرو‌های مستقر در خط‌مقدم را نشان می‌دهد. هرچه آنان جلوتر باشند بیشتر در معرض حمله قرار می‌گیرند. حتی پیش از حمله اخیر در اردن یک چرخه تشدید از قبل آغاز شده بود. یک حمله هوائی ایالات‌متحده در اوایل ژانویه در بغداد باعث کشته شدن مشتاق جواد کاظم الجواری یکی از رهبران گروه النجبا همراه با کشته شدن فرد دیگری شده بود. آن قتل هدفمند در بحبوحه تیرگی روابط بین واشنگتن و بغداد رخ داد.
 
سفر وزیر دفاع ایالات‌متحده که به عنوان یک هشدار اولیه به عراق تلقی می‌شد به طور مستقیم در گفت‌وگوهایش با سودانی در دسامبر ۲۰۲۲ به حملات کتائب حزب‌الله و گروه النجبا پرداخت. آن هشدار از سوی بغداد مورد توجه قرار نگرفت. دولت بایدن احتمالا با حملاتی قدرتمند در عراق و سوریه پاسخ خواهد داد. این اقدام روابط با بغداد را که از قبل تیره شده بود، بدتر خواهد کرد و سودانی را در موقعیت دشواری قرار خواهد داد. او نمی‌تواند شبه‌نظامیان عراقی که نیرو‌های آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، مهار کند.
 
با این وجود، درگیر شدن در یک چرخه تلافی‌جویانه برای احیای بازدارندگی آمریکا، در نهایت بی‌اثر خواهد بود. همچنین، وضعیت مشابهی برای حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه نیز صدق می‌کند. دوران افزایش نیرو‌ها و نبرد‌های فعال ایالات‌متحده به پایان رسیده است. با کاهش قابل‌توجه تهدید جهانی متوجه از سوی داعش، حملات آن گروه در مقایسه با سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۰درصد کاهش یافته است. مزایای عملیاتی که سربازان ایالات‌متحده برای شرکای عراقی ارائه می‌دهند، به سادگی ارزش خطر تشدید تنش در صورت کشته شدن نیرو‌های آمریکایی را ندارد. برخی ممکن است استدلال کنند که خروج نظامی از عراق به نفع ایران و نیرو‌های نیابتی آن خواهد بود. اما با ارائه نیرو‌هایی به آنان برای هدف قرار دادن آمریکا، ناخواسته دلیل وجودی شبه‌نظامیان را تایید می‌کند در حالی که همزمان خطر جنگ نامطلوب با ایران را تداوم می‌بخشد.
 
ایالات‌متحده باید مقدمات خروج اکثریت نیرو‌های خود را از عراق آغاز کند تا خطر ایجاد جنگ بزرگ‌تر را کاهش دهد. این فرآیندی است که زمانبر خواهد بود، اما به تأخیر انداختن آن تنها خطرات ناشی از ماندن نیرو‌های آمریکایی را تشدید می‌کند. آمریکا در آینده به جای حضور مستقیم نیرو‌ها باید با مرکز دفتر همکاری امنیتی عراق در بغداد کار کند. یک مأموریت محدود تحت فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده می‌تواند به آموزش و تبادل اطلاعات با نخبه‌ترین واحد‌های عراق کمک کند، اما روند خروج باید آغاز شود و باید به عادی‌سازی مأموریت دیپلماتیک ایالات‌متحده در عراق منجر شود.
 
اگر نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه همراه با نیرو‌های حامی آنان به چیزی بیش از یک ضربه‌گیر دائمی تبدیل شوند، هیچ‌کس به جز نیروهای نزدیک به ایران پیروز میدان نخواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳