دیار علویان جریان‌ساز ارزش‌های فرهنگی و تاریخی است؛

مازندران، دیار نام‌آوران پاک‌آئین

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۴۸۱۴۹۲
مردم مازندران ملتی بزرگ و تاریخ‌سازند که در بسترهای مختلف آفرینش و خلاقیت انسانی از فرهنگ، ادبیات، هنر و آوردگاه‌ها و صحنه‌های خطیر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره در تراز و جایگاهی ممتاز قرار داشته و نقش خود را گاه به عنوان مردمی پیشرو و آفریننده در تاریخ ایفا کرده‌اند.
۱
plusresetminus
مازندران، دیار نام‌آوران پاک‌آئین
به گزارش بلاغ، مازندران با جلگه‌های سرسبز، جنگل‌های هیرکانی، کوهستان‌های پربرف و بیشه‌زارها، در کنار سواحل زیبای دریای خزر از جذاب‌ترین استان‌ها برای همه ایرانیان است.

این منطقه پیش از این «طبرستان» نامیده می‌شد و در قرن هفتم هجری قمری به مازندران تغییر نام داد. ۱۴ آبان در تقویم رسمی کشور به نام روز مازندران ثبت شده است.

براساس کتاب‌های تاریخی، روز ورود داعی کبیر حسن بن زید به طبرستان در روز  ۲۵ رمضان ۲۵۰ قمری مصادف با ۱۴ آبان ۲۴۳ قمری است.

۱۴ آبان روز مازندران در دیار سبز علویان است و مردمان این دیار در سال ۲۵۰ هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

این روز (۱۴آبان سال۲۴۳شمسی مطابق با عید سعید فطر۲۵۰هجری قمری) سرآغاز بیعت مردم این استان با حسن‌بن‌زید علوی بنیان‌گذار نخستین حکومت شیعی علوی در جهان است و ارادت عمیق و خالصانه مردم مازندران به ائمه اطهار موجب شد تا مازندرانیها طی ۱۲ قرن شیعه مانده و با افکار و باورهای شیعی زندگی کنند. براین اساس این روز به عنوان مازندران، دیار سبز علویان نامگذاری شد.

بر اساس همین در سال ۸۸ شورای فرهنگ عمومی مازندران استان مازندران، روز ورود علویان را روز مازندران نامیدند که در واقع روز ورود حسن بن زید به سعید آباد (نام قدیم مرزن آباد) است  و به همین دلیل در مرزن‌آباد که نخستین بیعت مردم طبرستان با داعی کبیر بود  دبیر خانه دائمی همایش طبرستان در مرزن‌آباد تاسیس شد.

۱۴ آبان روز ملّی مازندران است و این روز  متعلق به مردم مازندران که جلودار آن مردم رویان و چالوس بودند است، روزی که مردم با میل و رغبت به حکومت شیعی را پذیرفتند، روزی که مردم بدون بوق و کرنای رسانه ای، خودشان و با تدبیر حکومت دلخواه خودشان را برپا کردند و در کجای تاریخ ایران چنین روزی داریم؟

نوشتن برای مازندران سخت است، آن‌گونه که بتوان حقش را به درستی ادا کرد. استانی پر از تاریخ افتخارآمیز در کنار طبیعتی بکر و زیبا و مردمانی سخت کوش و دریا دل و خاکی پر امید.

هنگامی که نام مازندران می‌آید زبان‌ها به شماره افتاده و قلم‌ها سست می‌شود برای بیان همه خوبی‌های این سرزمین.

از دریای پرسخاوتش بگویم یا دماوند رشیدش؛ از جنگل‌های سبز و سربه فلک کشیده‌اش بگویم یا دشت‌های وسیع و خوش منظرش؛ از آب و هوای با صفایش بگویم یا چشمه‌های زلال البرزش؛ از آرش، قهرمان اسطوره‌ای‌اش بگویم یا فریدون ضحاک کشش؛ از امیر پازواریش بگویم یا نغمه‌های زهره برای طالبش؛ از ۱۰ هزار شهید خونین‌اش بگویم یا اولین حکومت شیعیان در تاریخش؛ از داغ جوانانش در کربلای ۵ و شلمچه بگویم یا کربلای خان‌طومان و شهدای مدافع حرمش.

پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن مازندران پس از بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور بر مبنی نامگذاری یک روز به نام روز ملی مازندران با بررسی‌ها و تحقیقات لازم روز ۱۴ آبان را به این نام نامگذاری کردند.

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه هزار و ۱۹۵سال گذشته مصادف با سال ۲۵۰هجری قمری در روستای صالحان مردم مازندران با فرزندان نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امیرالمومنین علی(ع) دست بیعت دادند و روز ۱۴آبان به عنوان روز ملی مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد اظهار کرد: روز مازندران تجلی هویت تاریخی و دینی مردمان دیار علویان است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز ۱۴آبان به عنوان روز ملی مازندران نامگذاری شد، افزود: باید با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی، معنوی، فرهنگی، هنری و... به ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، معرفی فرهنگ‌ها و آیین‌های مازندران که در نوع خود بی‌بدیل است توجه ویژه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه «مازندران، دیار نام آوران پاک آئین» شعار محوری هفته مازندران است، گفت: تلاش داریم گستردگی جغرافیایی در برنامه‌های گرامیداشت روز ملی مازندران مورد توجه باشد.

دبیر ستاد بزرگداشت روز ملی مازندران با بیان اینکه برنامه‌های روز ملی مازندران از ۱۳آبان آغاز و تا ۲۰آبان ماه جاری ادامه خواهد داشت، افزود: روز ۱۳آبان با عنوان مازندران، ایستادگی و مقاومت، روز ۱۴آبان با عنوان مازندران، تشیع و ولایت پذیری، روز ۱۵آبان با عنوان مازندران، فرهنگ و هنر تمدن ساز، روز ۱۶آبان با عنوان مازندران، طبیعت، فرهنگ زیست محیطی، روز ۱۷آبان با عنوان مازندران، رسوم و سنت‌های تعالی بخش، روز ۱۸آبان با عنوان مازندران، پهلوانان و قهرمانان، روز ۱۹آبان با عنوان مازندران، دانش و پژوهش و روز ۲۰آبان با عنوان مازندران، شعر و ادب تبری نامگذاری شده است.

آهنگر بابیان اینکه برنامه‌ای ویژه به همت مازندرانی‌های مقیم تهران نیز در پایتخت برگزار می‌شود، گفت: همزمان با روز ملی مازندران برگزاری آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای خزر، همایش نام آوران پاک آیین در مرکز استان، جشنواره‌های بومی محلی، جشنواره غذاهای سنتی و صنایع دستی، جشنواره ادبی تبری سرایان، مازندران گردی دانش آموزی، اجتماع باستانی کاران، همایش تخصصی نقش مازندران در گسترش تشیع، مازندران در گذر تاریخ، اجرای موسیقی محلی، همایش تجلیل از نویسندگان بومی مازندران، پویش قصه‌گویی با گویش بومی، همایش زبان مازندرانی و... نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از برگزاری همایش روز مازندران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار مرکزی ساری در روز ۱۹آبان ماه جاری خبر داد و افزود: همایش بزرگداشت نیما یوشیج در غرب استان روز ۲۱آبان برگزار می شود.

آهنگر به پیشینه مردمان مازندران به ویژه لشکر خط شکن ۲۵کربلا در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از دفاع مقدس و دفاع از حرم یاد کرد و نامی از رزمندگان نام آور استان ولایتمدار مازندران به میان نیاورد.

به گزارش بلاغ، گرامی‌داشت روزی که با فعالیت موسسات مردم نهاد و تشکلات مردمی در جهت تحکیم هویت فرهنگی مازندران همراه مسئولان گام اساسی برداشته شده و اجرای برنامه‌های متنوع رونق می‌گیرد چرا که حتی مردم دیار علوی‌تبار نیز در اجرای این برنامه‌های متنوع به منظور ترویج فرهنگ و تمدن مازندران در جای جای شهرهای استان حضور پرشوری داشته و دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷