رئیس جهاد کشاورزی مازندران:

کشاورزان از کشت دوم برنج خودداری کنند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۴۷۱۷۰۱
رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کاهش ذخیره محدود منابع آبی به خودداری کشاورزان از نشاء مجدد و پرورش رتون تاکید کرد.
۰
plusresetminus
کشاورزان از کشت دوم برنج خودداری کنند
به گزارش بلاغ، حسن عنایتی کلیجی اظهار کرد: در زمینه عدم کشت دوم برنج اطلاع رسانی کافی به کشاورزان از طریق فرمانداران، بخشداران و دهیاران شورای اسلامی روستاها، مراکز جهاد کشاورزی برای خودداری از کشت نشاء مجدد و پرورش رتون انجام شد.

عنایتی بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل و شیوه نامه اصلاح الگوی کشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت آب و خاک در تولید و افزایش عملکرد محصول کشت شده در هر شهرستان و مصرف بهینه آب با روش‌های مختلف آبیاری و نیز ترغیب و تشویق کشاورزان به کشت مستقیم (خشکه کاری) در مناطقی که امکان کشت آن باشد، نیاز به پیش بینی، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ با مراکز پژوهشی، دانشگاه و معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور در مازندران و بهره گیری از آخرین دستاوردهای پژوهشی آنها با استفاده از شیوه‌های مختلف انتقال دانش در رابطه با مناسب‌ترین روش مصرف بهینه آب در شالیزار به بهره برداران انجام شود.

وی با اشاره به اعلام اداره کل هواشناسی استان مبنی بر پیش بینی بارش نزولات آسمانی در سال زراعی جاری در حد پایین‌تر از وضع طبیعی، گفت: این امر نشانگر آن است که در سال زراعی پیش رو باید با لحاظ کردن الگو و ترکیب کشت مناسب با ظرفیت‌های موجود منطقه‌ای و با مزیت اقتصادی با رعایت اصول تولید محصول مهم برنج مصرف آب نسبت به سال گذشته ۶ درصد کاهش یابد تا با رعایت همه جانبه در الگوی مصرف آب با لحاظ بیشینه کردن درآمد ناخالص و بهره وری مصرف آب نهایت استفاده را از بهره وری آب داشته باشیم.

عنایتی گفت: در صورت داشتن آب مطمئن و مورد تایید امور آب هر شهرستان مبنی بر بلامانع بودن نشاء مجدد و پرورش رتون، خدمات دهی از سوی جهاد کشاورزی آن شهرستان انجام می‌شود

کشت دوم برنج به دو صورت «نشای مجدد» و «دونوچ» یا «رتون» انجام می‌شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می‌کنند که نیاز آبی آن همانند کشت اول بالا است. در روش دوم ساقه‌های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می‌شود که نیاز به آب آن کمتر است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷