تاریخ انتشارشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۷۰۸۰۹
افزایش شناورهای باری در دریای خزر با ثبت سفارش ساخت کشتی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی و هم‌زمان توسعه روابط با کشورهای روسیه، قزاقستان و عمده کشورهای شرق دریای خزر، بخشی از برنامه‌های ایران برای گسترش تجارت دریایی است که میزان ترانزیت در منطقه خزر را در سال گذشته تا ۷۰ درصد رشد داد.
۰
plusresetminus
گسترش ترانزیت دریایی در خزر/ شوق توسعه صادرات از بندر امیرآباد
به گزارش بلاغ، تجارت دریایی بین ایران و روسیه این روزها وارد مرحله شکوفایی خود شده است که در افزایش ترانزیت دریایی در خزر تاثیر گذار بوده است.

گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای دریای خزر از جمله کریدورهای شرق و غرب دریای خزر می‌تواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز مؤثر باشد و در عین حال، افزایش ترانزیت کالا از دریای خزر عایدی خوبی را نصیب ایران می‌کند که می‌تواند در بخش تجهیز و نوسازی ناوگان صرف شود.

سازمان بنادر و دریانوردی، پیش‌تر از رشد ۷۰ درصدی ترانزیت از دریا خزر خبر داده بود.

«علی‌اکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر توضیح داده بود: با رایزنی و نشست‌های کاری و هدفمند با کشورهای روسیه، قزاقستان و عمده کشورهای شرق دریای خزر و همچنین توسعه همکاری‌های دریایی و بندری با کشورهای هند، امارات متحده عربی و عمان، در قالب اتصال و ارتباط این کشورها از طریق بنادر ایرانی در شمال و جنوب کشور ترانزیت از دریای خزر تا ۷۰ درصد رشد کرد.

هم‌زمان ترغیب کشورهای شمال دریای خزر برای سرمایه‌گذاری مشارکتی در مسیر ترانزیتی شمال- جنوب و اعلام وزیر راه و شهرسازی از گسترش پیشنهادات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران از سوی کشورهای منطقه، چشم‌انداز گسترش ترانزیت دریایی در خزر را مثبت نشان داده است.

فروردین امسال، بندر نوشهر میزبان اولین کشتی باری رو-رو روسیه پس از ۲۱ سال بود؛ «مهرداد بذرپاش» آن زمان این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و اعلام کرد: هم‌زمان قراردادهای ایران و روسیه برای کشتی‌سازی در دریای خزر در حال پیشرفت است.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به توافق‌ با ۳ بندر روسیه برای برقراری خط منظم کشتیرانی‌ ایران-روسیه‌ از تجهیز ناوگان باری برای حمل کالا در خزر خبر داد.

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بعد از توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا که قرار است با مشارکت مالی تهران و مسکو تا ۳ سال آینده ساخته شود، اقدام به امضای موافقتنامه خرید و ساخت کشتی با باشگاه همگرایی کریدور شمال- جنوب کرده است.

در این راستا خطوط حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر نیز ظرف ماه‌های گذشته تجهیز شده و هم‌اکنون این ناوگان با ۲۶ فروند شناور جنرال کارگو، ظرفیت حمل بار ۳۶۰۰ تی‌ای‌یو و ۱۰۴ هزار DWT را دارد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی، هم‌زمان خرید ۳۳۰ واگن ریلی جهت تقویت ناوگان ریلی در مسیرهای ترانزیتی در کنار خرید ۵۴ هزار کانتینر جهت ورود به چرخه حمل‌ونقل را در دستور کار قرار داده است. ضمن اینکه مذاکره، خرید و سفارش ساخت تعدادی کشتی برای تقویت مسیرهای کریدوری در جهت تقویت حمل بار در دریای خزر به مقصد روسیه انجام شده است.

توسعه حمل بار به مقصد روسیه البته به جز تحریم کشتیرانی خزر، موانع بزرگی هم دارد که بخشی از آن مربوط به هماهنگی‌های بین سازمانی در داخل می‌شود.

حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است و امکان انتقال حدود یک ماهه کانتینر از بنادر دنیا به مسکو در مقابل ترانزیت ۴۵ روزه از دریای بالتیک را فراهم می‌کند که از جمله مزایای حمل بار در قالب کریدور شمال- جنوب است.

با این حال بدون استفاده ماندن حدود ۷۰ درصد ظرفیت صادرات و واردات بندر امیرآباد با وجود برنامه‌هایی که دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی و تجارت دریایی در منطقه دارد موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آنگذشت و استاندار مازندران تاکید دارد که با ایجاد مشوق های قانونی باید شوق صادرات از این بندر را افزایش داد.

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در باره ضرورت تقویت بندرامیرآباد گفت : با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های منحصر به فرد در بندر امیرآباد، اما از این ظرفیت‌ها باوجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های کشورهای غربی در سال‌های گذشته استفاده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور به اجرای طرح های صادراتی با بهره گیری از بنادر شمال کشور به خصوص بندر امیرآباد تاکید دارد و باید به معنای واقعی تمام موانع برای تحقق این امر در استان در کمترین زمان ممکن برداشته شود.

استاندار مازندران تاکید کرد : توسعه ناوگان حمل و نقل بین المللی دریایی با وجود ظرفیت های قابل توجه کشاورزی، صنعتی و تولیدی در مازندران و دیگر استان های کشور باید در اولویت قرار گیرد و ظلم در حق تولیدکننده است که کالاهای آنان با وجود آن که زمینه صادراتی در منطقه وجود دارد، فاسد شود.

حسینی پور اضافه کرد: بندر امیرآباد به خاطر اتصال به شبکه ریلی و برخورداری از اسکله رو- رو می‌تواند به مهم ترین پایانه صادراتی استان تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در مازندران وجود پایانه های مختلف صادراتی را زیرساخت مهمی برای ارتقاء مبادلات خارجی دانست و تاکید کرد : با فعال کردن پایانه‌ها بخش اعظمی از مشکلات مازندران در بخش صادرات رفع خواهد شد ضمن این که توسعه پایانه‌های صادراتی به خاطر ایجاد ارزش افزوده از طریق صادرات محصولات نه تنها تحریک کننده رشد اقتصادی است بلکه سبب افزایش و کیفی شدن تولیدات داخلی می شود و با رونق تولید مشکل بیکاری و کمبود فرصت های شغلی هم رفع خواهد شد.

حسینی‌پور یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم را تقویت ارتباطات و مبادلات با کشورهای حوزه اوراسیا برشمرد و تاکید کرد که مازندران با داشتن ظرفیت های زیاد از جمله زیرساختی مانند بندر امیرآباد قادر است نقش مهم و منحصر به فردی در این زمینه ایفا کند.

استاندار مازندران گفت: باید رویه بلااستفاده ماندن توان صادراتی بندرامیرآباد برچیده شود و لازم است با ارائه مشوق‌های لازم، شوق صادرات از این بندر تقویت شود.

کارشناسان اقتصادی برای توسعه پایانه‌های صادراتی از درگاه امیرآباد معتقدند باید اجرای طرح‌های سرمایه گذاری جدید در این بندر افزایش یابد تا راهبردهای دولت سیزدهم برای توسعه اقتصادی در کشور محقق شود.

در ورای موضوعات مطرح شده، مازندران با وجود منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخورداراست و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.

عضو هیات علمی رشته اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: در راستای روابط تجاری با کشورهایی مانند روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قزاقستان، ازبکستان باید نقشه راه تجاری و اقتصادی داشته باشیم، زیرا رقبای ما بیکار نخواهند ماند و به‌طور حتم به دنبال توسعه روابط و همکاری های مشترک با کشورهایی هستند که ایران می‌تواند از بازار اقتصادی آنها بهره مند شود.

محمد رامه با اشاره به اینکه جمعیتی افزون بر ۳۰۰ میلیون نفر در شمال دریای خزر زندگی می‌کنند و نباید از وجود چنین بازاری غافل شویم، ادامه داد: نوع نگاه دولت به مقوله ترانزیت کالا از بندر امیرآباد باید ویژه باشد و در عین حال باید صادرات‌محور عمل کنیم و در راستای تسهیل قوانین صادراتی گام برداریم تا این‌گونه هم بتوانیم بخشی از نیاز بازار کشورهای شمالی دریای خزر را برطرف کنیم و از سوی دیگر روند توسعه اقتصادی مازندران هموار تر شود.

وی با بیان اینکه، در زمان حاضر از مسیر دریایی ایران، شاهد جابه‌جایی کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر هستیم، گفت: برای سال‌های آینده پیش بینی می‌شود که فعالیت خطوط منظم کشتیرانی از بندرآباد با توجه به مذاکرات اقتصادی انجام شده ایران با کشورهای منطقه افزایش یابد و در این راستا باید از ظرفیت بخش خصوصی به شکلی مطلوب بهره ببریم.

رامه افزود: بندر امیرآباد از مزیت کوتاه شدن مسیر، کاهش هزینه حمل‌و نقل و تسریع در جابه‌جایی کالا در صادرات کالا از ایران به کشورهای همسایه برخوردار است و این امکان وجود دارد که ایران به عنوان پل ترانزیتی از مسیر کشورهای حاشیه دریایی خزر به خلیج فارس و آب‌های آزاد عمل کند، بنابراین باید از این ظرفیت فوق العاده استراتژیک کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.

عضو هیات علمی رشته اقتصاد دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه با استفاده از ظرفیت‌های دریایی و بندری کشور است، گفت: این نگاه برای اقتصاد ایران سازنده است و موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مرضیه فتحی زینی
با وجود برکت الهی که خداوند به مازندران عطا کرده اگر به مازندران کمی توجه شود سرمایه گذاران هم تشویق به سرمایه گذاری در کشوز میشوند و سرمایه ها از کشور خارج نمیشود شما برای ازاد کردن بندر امیر اباد که میتواند چشم و چراغ کشور شود سالهاست که دست دست میکنید شما خودتان در جایی سرمایه گذاری میکنید که اینده اش نامعلوم است ،،،جواب نه ،،نمیکنید پس قدم اول را خودتان بردارید تا قدمهای بعدی را مردم بردارند با عسل عسل گفتن دهان شیرین نمیشود موفق باشید
مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲