تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۴۶۹۵۲۲
رصد میدانی در برخی شهرستان‌ها حاکی از این است که توزیع میوه نوروزی تقریباً از سوم فروردین متوقف شد و تقاضا برای خرید سیب و پرتقال نوروزی بی پاسخ ماند که موجب گلایه‌مندی مردم شد.
۰
plusresetminus
گلایه‌مندی مردم از نحوه توزیع میوه‌های عیدانه

به گزارش بلاغ؛ توزیع میوه شب عید امسال از پنجم اسفند ۱۴۰۱ به وسیله بخش خصوصی آغاز شد و به گفته مصطفی دارایی‌نژاد؛ رئیس اتحادیه بارفروشان تهران روزانه پنج هزار تن سیب و پرتقال وارد تهران شده و از این محل به تمام استان‌های کشور توزیع شده است. این رقم در روزهای اوج تقاضا (۲۶ و ۲۷ اسفند) به ۱۰ هزار تن رسید. به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان تا ۱۰ فروردین توزیع میوه ایام نوروز را برعهده داشت و پس از آن تعاون روستایی‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی به عرضه میوه‌های ذخیره‌سازی شده در این حوزه پرداخته‌اند.

رصد میدانی در برخی شهرستان‌ها حاکی از این بود که توزیع میوه دولتی که توسط بخش خصوصی توزیع شد تقریباً از سوم فروردین متوقف شده و تقاضا برای خرید سیب و پرتقال نوروزی بی پاسخ ماند که موجب گلایه‌مندی مردم شد.
اسدالله کارگر؛ رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره وضعیت توزیع سیب و پرتقال در ایام نوروز گفت: تقریباً از ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۱ شاهد کمبود میوه دولتی در میوه فروشی‌های سطح شهر تهران بودیم. بر اساس بازرسی‌های میدانی که انجام شد عموماً محصولات کیفیت مناسبی نداشته و قیمت‌ها نسبت به کیفیت میوه‌ها بالا بود.
وی افزود: تخفیف ۱۰ درصدی محصولات با توجه به کیفیت نامطلوب میوه‌ها مناسب نبود و نتوانست پاسخگو بازار تقاضا باشد؛ علاوه بر اینکه قیمت مصوبی وجود نداشت و به‌طور کلی اعلام شده بود نرخ سیب و پرتقال دولتی با ۱۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود. بسیاری از خرده فروشی‌های شهر تهران نسبت به کمبود میوه دولتی گلایه‌مند بوده و اعلام می‌کردند خود مبادرت به تأمین میوه‌های مورد نیاز مردم کردند.
در این‌باره محمدجواد عسکری؛ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کیفیت میوه‌های شب عید در میادین میوه و تره‌بار مناسب نبود. وزارت جهاد کشاورزی به کمیسیون کشاورزی مجلس قول داده بود پرتقال را با قیمت ۱۵ هزار تومان و سیب را با نرخ ۲۵ هزار تومان به دست مردم برساند اما قیمت‌ها در بازار خیلی بیشتر از این اعداد بود و تا 35 هزار تا 40 هزار تومان هم رسید.
صادرات سیب و پرتقال آزاد شد
 محسن شیراوند؛ معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در چنین شرایطی از رفع ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال از تمامی گمرکات کشور خبر داد. او با ارسال نامه‌ به رنجبر اقدم؛ سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور تأکید کرد باید اقدامات لازم برای صدور گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای صادرات سیب و پرتقال از تمامی گمرکات کشور صورت گیرد. بنابراین گزارش هرساله بعد از پایان ایام نوروز، اجازه صادرات سیب و پرتقال صادر می‌گردد.
گفتنی است، بخش خصوصی که امسال متولی تنظیم بازار میوه‌های نوروزی بود صادرکننده این محصولات است. با توجه به اینکه آنها از رویه صادرات سیب و پرتقال پس از ایام نوروز که هر سال تکرار می شود باخبرند و صادرات سودآوری دارد می‌تواند یکی از دلائل عرضه کم این محصولات به بازار عیدانه باشد که در غفلت مسئولان وزارت جهادکشاورزی از نظارت موثر صورت گرفته است. به‌خصوص اینکه صادرات بی‌رویه برخی اقلام همچون پیاز و پسته، موجب گرانی و گرانفروشی توأمان این کالاها در سال گذشته شد.
سیب و پرتقال و آجیل اگر چه جز کالاهای اساسی نیست اما در ایام نوروز در فهرست اقلام پرمصرف قرار می‌گیرد و دولت ها برای مدیریت بازار این محصولات در این مقطع سال، باید حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.
 
منبع : خبرگزاری مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴