تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۲
کد مطلب : ۴۶۸۳۶۶
آمارها حكايت از شتاب گرفتن خروج سرمايه‌‌هاي اقتصادي و شركت‌هاي اقتصادي و فناوري از تل آويو دارد. در جديدترين مورد از خروج سرمايه‌ها از تل آويو شركت فناوري «اسكاي» اعلام كرده كه همه منابع مالي خود را از بانك‌هاي تل آويو خارج خواهد كرد.
۰
plusresetminus
رئیس رژیم صهیونیستی: روی باروت هستیم و در آستانه انفجار اجتماعی و فروپاشی قرار داریم
به گزارش بلاغ؛ فرار سرمايه‌هاي اقتصادي به همراه اختلافات داخلي در «اسرائیل» تا آنجا تشديد شده كه رئيس رژيم صهيونيستي وضعيت موجود را به مانند انبار باروت در حال انفجار توصيف كرده و با التماس خواستار اقداماتی براي جلوگيري از فروپاشي این رژیم شده است. در کنست نیز نمایندگان کارشان به کتک کاری کشیده شده تا تصویری از یک رژیم در حال فروپاشی را نشان داده و دلایل التماس رئیس‌این رژیم را به نمایش بگذارد.
آمارها حكايت از شتاب گرفتن خروج سرمايه‌‌هاي اقتصادي و شركت‌هاي اقتصادي و فناوري از تل آويو دارد. در جديدترين مورد از خروج سرمايه‌ها از تل آويو شركت فناوري «اسكاي» اعلام كرده كه همه منابع مالي خود را از بانك‌هاي تل آويو خارج خواهد كرد. شركت اينترنتي اسکای حدود 600 کارمند دارد که 300 نفر آنها در تل‌آويو مستقر هستند. بر اساس گزارش رسانه‌های عبری، این شرکت حدود 1 میلیارد دلار ارزش مالي دارد و اكنون خروجش از تل آويو ضربه مالي بزرگي براي بانك‌هاي اين شهر خواهد بود. 
چشم‌انداز همين بحران اقتصادي عميق است كه صداي «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌رژیم صهیونیستی را نيز بلند كرده است. هرتزوگ آينده رژيم اسرائيل را به شدت تيره و تار مي‌بيند و در سخناني در شامگاه يكشنبه وضعيت اسرائيل را در آستانه انفجار و روي باروت توصيف كرد: «التماس می‌کنم... همه در اسرائیل این احساس را دارند که وضعیت همچون بشکه باروت است و به سمت درگیری شدید داخلی پیش می‌رود...احساس می‌کنم که به طور جدی به درگیری شدید نزدیک می‌شویم.» رئيس رژيم صهيونيستي همچنين از نمایندگان پارلمان یا کنست خواستار توقف و تعلیق موقت طرح مورد نظر نتانیاهو در حوزه قضایی شد تا به گفته او از فروپاشی قانون اساسی جلوگیری شود.
با نگاهي به وضعيت كنوني رژيم صهيونيستي به خوبي مي توان درك كرد كه یک بحران بی‌سابقه موجوديتي در رژيم صهيونيستي در حال وقوع است. يك طرف اين درگيري نتانياهو و شركاي تندرو او هستند كه به هيچ عنوان حاضر به لغو برنامه‌هاي خود براي تضعيف دستگاه قضايي نيستند و سوي ديگر مخالفاني هستند كه حاضر به پذيرش برنامه نتانياهو نيستند. این درگیری‌هاي داخلي در تل آويو پیامدهای بالقوه دراز مدتی بر جایگاه بین‌المللی، اقتصاد و ماهیت رژيم صهيونيستي خواهد داشت. در مجموع، بسیاری از منتقدان برنامه نتانياهو را «سیاسی کردن سیستم قضایی» و سلب قدرت دادگاه‌ها می‌دانند. اپوزیسیون نتانياهو در حال حاضر با عصبانیت طرح او را «پایان دموکراسی» مي‌نامد و حتی نافرمانی مدنی را به عنوان پاسخی به كابينه تندروها مطرح کرده است، اما يك مشكل اساسي آن است كه صهيونيست‌ها در تاريخ كوتاه خود طي هفت دهه گذشته تجربه نافرماني مدني را ندارند و چه بسا كه نافرماني مدني به جنگ داخلي ميان ‌آن‌ها منجر شود. 
در عين حال از هم اكنون صداي نافرماني مدني در مناطق اشغالي شنيده مي شود. اين نافرماني مدني اگر به ميان نظاميان كشيده شود، اوضاع بسيار بحراني‌تر هم خواهد شد. روز دوشنبه نيز رئیس‌پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تغییرات قضایی کابینه راست افراطی «بنیامین نتانیاهو» منجر به تمرد و نافرمانی ارتش این رژیم از تصمیم مقامات می‌شود. «دان حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت که نیروهای ارتش و افسران آن به خود اجازه نخواهند داد که به ارتشی از مزدوران تبدیل شوند و یک دیکتاتور آنها را رهبری کند.
كتك كاري در كنست
هرتزوگ به عنوان رئيس رژيم صهيونيستي در حالي از نمايندگان كنست خواسته است تا از از فروپاشي داخلي جلوگيري كنند كه خود اين نمايندگان روز دوشنبه به‌دليل اختلافات داخلي با هم درگيري فيزيكي پيدا كردند. پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز» با تاييد درگيري ميان نمایندگان کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی بر سر تصمیمات کابینه برای اصلاحات در دستگاه قضایی، گفت: اين درگيري‌ها باعث شد تا ۱۴ نفر از نمايندگان مخالف طرح نتانياهو از جلسه اخراج شوند. «ایزرائیل نشنال نیوز» با اعلام «اغتشاش در کمیته کنست» نوشت: «مخالفان با داد و فریاد و پریدن روی میزها و نشستن در کف زمین، می‌خواستند مانع از تداوم نشست کمیسیون قضائی کنست برای بررسی لایحه اصلاحات قضائی شدند.» براساس این گزارش، مخالفان که از اعضای حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید بودند به زور توسط نیروهای امنیتی اخراج شدند.
همچنين روز دوشنبه هزاران نفر در دو شهر مهم بیت المقدس و تل‌آویو علیه «اصلاحات قضایی نتانياهو» به خیابان آمدند. اما بزرگ‌ترین تظاهرات و گردهمایی از ساعت ۱ بعدازظهر به وقت محلی در مقابل کنست، پارلمان اسرائيل، شروع شد. همزمان رسانه‌های عبري زبان می‌گویند بیش از یک میلیون نفر در مخالفت با طرح اصلاحات قضایی دولت بنیامین نتانیاهو دست به اعتصاب زده‌اند. در میان تظاهرات کنندگان از دانش‌آموز و دانشجو گرفته تا کارگر و معلم و کارمند دولت دیده می‌شوند.
فرار سرمايه‌ها از تل آويو
همچنين گزارش روز دوشنبه اسرائيل تايمز حاکی از آن است که شرکت فناوری ويز Wiz قصد دارد به دلیل برنامه‌های نتانياهو، پول خود را از بانك‌هاي تل آويو به حساب‌های بانکی خارجی منتقل کند. بر اساس این گزارش، گمان می‌رود این شرکت ده‌ها میلیون دلار پول نقد داشته باشد که از فلسطين اشغالي خارج خواهد شد. ویز 6 میلیارد دلار ارزش دارد و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فناوری پیشرفته رژيم صهيونيستي در سال‌های اخیر محسوب می‌شود كه در ماه‌هاي آينده از تل آويو خارج خواهد شد.
دو هفته پیش هم پاپایا گلوبال كه یک پلتفرم حقوق و دستمزد است و همچنين شركت مدیریت پرداخت یونیکورن مستقر در تل‌آویو، اعلام کردند که قصد دارند در اعتراض به برنامه‌های دولت، تمام سرمایه خود را از اسرائیل خارج کنند. هفته گذشته نيز موسسه مالي جی پی مورگان آمريكا نسبت به خطر سرمایه‌گذاری در تل آويو به دلیل برنامه‌های نتانياهو هشدار داده بود.
هشدار سقوط 
در حال حاضر طرح نامشخص نتانیاهو در حوزه قضايي باعث شده تا مالک پنج بانک اصلی رژيم اسرائیل در بیانیه‌ای نادر اعلام كنند كه اگر اختلافات داخلي بر سر طرح نتانياهو حل نشود، سقوط حتمی خواهد بود. همچنين کارشناسان حقوقی، اقتصاددانان و مقامات امنیتی و اقتصادی سابق، از جمله افراد معتمد نتانیاهو، هشدار داده‌اند که پیشنهادات قضایی دولت نتانیاهو ممکن است پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی جدی برای تل‌آویو به همراه داشته باشد. این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته کابینه وی قصد دارد با وجود انتقاد شدید مقامات ارشد و کارشناسان حقوقی، اما طرح تغییر سیستم قضائی را دنبال کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

کتاب و کتابت از نـگاه قـرآن
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳