پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای حل شد؛

ابلاغ اصلاح مصوبه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۶۶۴۶۲
مصوبه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ توسط هیئت وزیران امروز و با یک ماه تاخیر به بانک ها ابلاغ و مشکل اعطای وام به روش سفته زنجیره ای مرتفع شد.
۰
plusresetminus
ابلاغ اصلاح مصوبه وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی
به گزارش بلاغ، هیئت وزیران در ۱۰ آبان ماه امسال به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، سقف فردی تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان (برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی) با بازپرداخت ۲۰ سال با نرخ سود ۵ درصد تعیین شد. در این مصوبه مقرر شد تا متقاضیانی که از ۲۴ آبان ماه پارسال تشکیل پرونده داده اند و حتی ۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کرده اند نیز بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند. اما عدم ابلاغ آن از سوی دولت مشکلات زیادی برای متقاضیان وام مسکن روستایی ایجاد کرده بود.

برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی با انتقاد از همکاری نکردن بانک ها در اعطای تسهیلات به روش سفته زنجیره ای اعلام می کردند که در صورتی می توانند از تسهیلات استفاده کنند که مثل سابق روش سفته زنجیره ای فعال شده باشد.

از سوی دیگر نیز بانک ها اعلام می کردند که تا زمانی که این اصلاحیه ابلاغ نشود از دادن تسهیلات به روش سفته زنجیره ای خودداری خواهد شد. البته برخی از بانک ها و تا روز گذشته مصوبه را به شعب خود ابلاغ کرده بودند اما همچنان از روش سفته زنجیره ای خبری نبود.

امروز سرانجام و بعد از گذشت یک ماه از اصلاح مصوبه از سوی دولت این اصلاحیه ابلاغ شد و بانک ها ملزم به رعایت کردن موارد اصلاحی هستند. یکی دیکر از موارد اصلاحی پرداخت وام به متقاضیانی خواهد بود که بعد از آبان ۱۴۰۰ اقدام به دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن روستایی کرده بودند و حالا با توجه به رشد سقف این تسهیلات می توانند ۱۰۰ میلیون تومان دیگر نیز دریافت کنند.

سید رضا حمیدی مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت این اصلاحیه را ابلاغ کرده یا خیر؟ گفت: خوشبختانه و طی حمایت های ویژه دولت و شخص مخبر معاون اول رئیس جمهور، اصلاحیه مصوبه وام مسکن روستایی امروز ابلاغ شد و بانک ها ملزم به رعایت این اصلاحیه هستند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ابلاغ این اصلاحیه مشکل پرداخت وام مسکن روستایی به روش سفته زنجیره ای نیز مرتفع شده است.

یکی از مشکلات این روزهای وام مسکن روستایی دریافت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای است. موضوعی که اکبر نیکزاد رئیس کل بنیاد مسکن به آن اشاره کرده و اعلام کرده بود که این موضوع بزودی در جلسه ای که با وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد رفع می شود.

این مشکل به قدری برای برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی حادّ و مهم است که برخی از آنها در تماس با خبرگزاری بازار اعلام کرده اند که به دلیل اینکه هنوز موضوع سفته زنجیره ای حل نشده است شعب بانک هایی که عملیات پرداخت را انجام می دهند از اعطای وام به روش سفته زنجیره ای خودداری می کنند.

حمیدی پیشتر در پاسخ به این پرسش که برخی از متقاضیان وام مسکن روستایی همچنان از وجود مشکل پرداخت تسهیلات به روش سفته زنجیره ای گلایه دارند؟ گفت: قطعا با ابلاغ اصلاحیه مصوبه وام مسکن روستایی شرایط پرداخت تسهیل خواهد شد. چرا که برخی از بانک ها منتظر ابلاغ اصلاحیه مانده اند. این اصلاحیه به خوبی نشان داده است که پرداخت وام به شیوه سفته زنجیره ای مشکلی ندارد. اما به هر حال در حال حاضر بانک ها با اخذ تضامین بر اساس دستورالعمل وام های خُرد بانک مرکزی اقدام به اعطای تسهیلات به متقاضیانی که بنیاد مسکن معرفی کرده است می کنند.

آنطور که بنیاد مسکن و روسای رده بالای این نهاد اعلام کرده اند در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی با اعطای وام مسکن نوسازی و احداث شده اند و قرار است در سال ۱۴۱۰ جشن نوسازی واحدهای مسکونی روستایی برگزار شود. به نظر می رسد این روش و پرداخت وام کسن روستایی بتواند در آینده آمار نوسازی واحدهای مسکونی روستایی را به شرط همکاری سیستم بانکی بهبود بخشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴