تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۵۴۰۱
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: «بانک‌ها کمتر از دو درصد به تکلیف خود در پرداخت وام مسکن عمل کردند».
۰
plusresetminus
رئیس کمیسیون عمران مجلس: بانک‌ها به ۹۸ درصد تکالیف خود در نهضت ملی مسکن عمل نکردند
به گزارش بلاغ، محمدرضا رضایی‌کوچی اظهار کرد: با توجه به اینکه 14 ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن گذشته باید برای مردم توضیح دهیم که تاکنون چه کاری انجام شده است.
وی با بیان اینکه وزارت راه در حوزه تأمین زمین به خوبی عمل کرده و برای دو میلیون واحد مسکونی زمین آماده است، افزود: اما در زمینه ساخت واحدهای مسکونی که به تسهیلات بانکی مرتبط بوده رضایت نداریم.
وی ادامه داد: بانک‌ها مکلف بودند 360 هزار میلیارد تومان در سال اول به حوزه مسکن تسهیلات پرداخت کنند که متاسفانه جز بانک مسکن سایر بانک‌ها کمتر از دو درصد به وظیفه خود در پرداخت تسهیلات عمل کردند، این به معنی نبود اراده جدی در بانک در حوزه تسهیلات مسکن است. رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور، بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات به حوزه مسکن شوند چراکه مردم ثبت‌نام کرده و آورده اولیه خودشان را نیز واریز کرده‌اند، بنابراین اگر مشکلات تسهیلات بانکی حل شود شاهد نتیجه گرفتن قانون جهش تولید مسکن خواهیم بود.

امتناع بانک‌ها از پرداخت تسهیلات
مدیرعامل گروه مالی مسکن اظهار کرد: در حوزه نهضت ملی مسکن در جلسه‌ای که با مدیران بانک مسکن و سرپرست این بانک داشتیم، با مدیریت وزارت راه و شهر‌سازی ظرفیت مالی مسکن خوبی مهیا شده است. سایر بانک‌ها برای تامین مالی نهضت ملی مسکن «ابا» دارند که امیدواریم با فشار نهادهای نظارتی بانک‌های دیگر نیز پرداخت تسهیلات را آغاز کنند.
سعید شیرزادی با یادآوری ثبت‌نام حدود 500 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن،‌ تصریح کرد: در بحث درخواست مردم برای طرح مذکور ورودی زیادی نداشته‌ایم.
وی افزود: بررسی صورت‌های مالی بانک مسکن با سال‌های گذشته 78 هزار میلیارد تومان در بخش ساخت مسکن تسهیلات پرداخت کرده است.

قانون جهش تولید مسکن روی زمین
به گزارش خبرگزاری فارس، براساس آمار تسهیلات پرداخت‌شده به نهضت ملی مسکن از منابع بانکی، در 6 ماه دوم سال 1400 نظام بانکی تنها دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار نهضت ملی مسکن قرار داده است.
از سوی دیگر در 6 ماه اول سال 1401، رقم تسهیلات پرداختی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن به 16 هزار میلیادر تومان می‌رسد. به معنای دیگر از زمان ابلاغ قانون جهش تولید و تامین مسکن 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات به ساخت مسکن اختصاص یافت.
این در حالی است که براساس قانون نظام بانکی در مدت یک سال گذشته باید 752 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت می‌کرد.
بر این اساس در طول یک سال گذشته نظام بانکی تنها به دو و چهار دهم درصد از تعهد قانونی خود در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عمل کرده است.
براساس این گزارش، نظام بانکی در 6 ماه دوم سال 1400 و 6 ماه اول سال 1401 مجموعا 3760 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کرده است.
مروری بر کارنامه ۱۰ ساله مسکن نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران در ۱۰ سال اخیر، بیش از هزار درصد رشد کرده و حداقل ۱۱ برابر شده است. براساس گزارش مرکز آمار متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران در یک دهه گذشته (سال ۱۳۹۱ تا شهریور ۱۴۰۱) حداقل ۱۰۷۹ درصد رشد کرده است.
از جمله دلایل اصلی این اتفاق، از یک‌سو تزریق حجم عظیم نقدینگی به بخش‌های نامولد اقتصاد در دهه 90 و از سوی دیگر سیاست مخرب عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی برای نساختن مسکن و کاهش عرضه بوده است.
البته طی یک ‌سال اخیر دولت مدعی است تغییر رویکرد داده و بیش از یک میلیون و 300 هزار واحد در دست ساخت است، با این وجود تورم بخش مسکن طی این مدت همچنان صعودی بوده است. به نظر می‌رسد دولت باید هرچه زودتر فکری کند. هرچند تغییر معاون مسکن وزیر راه و شهر‌سازی با تأخیر یک‌ساله، اقدام مثبی بود، اما دولت باید جلسات شورای عالی مسکن را با فواصل زمانی کوتاه‌تر برگزار نموده و همه دستگاه‌ها را برای تحقق این نیاز مهم کشور به حرکت وادار کند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴