تاریخ انتشارسه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۴۶۴۲۵۵
۰
plusresetminus
3 خبر تحلیلی و ویژه امروز سه‌شنبه 8 شهریورماه 1401
 
گزارش بلومبرگ از شکست مهیب آمریکا در جنگ انرژی
خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ در گزارشی هشدار داد؛ روسیه از جهات مختلف، در حال پیروزی در جنگ انرژی در مقابل آمریکا و اروپاست.
بلومبرگ می‌نویسد: شش ماه قبل‌، یعنی بیست و چهارم فوریه‌، نیروهای ارتش روسیه به اوکراین حمله کردند که در پی آن‌، دهها کشور از جمله آمریکا‌، انگلستان و اعضای اتحادیه اروپا‌، در واکنش به این حمله‌، تحریم‌های فراگیری را علیه روسیه و شخص ولادیمیر پوتین‌، رئیس‌جمهور این کشور اعمال کردند. مردم کشورهای اروپایی و غیر اروپایی به هر شکل که توانسته‌اند‌، تلاش کرده‌اند به اوکراین در دفاع از خود کمک کنند. کمک‌های مالی و غیرمالی ادامه دارد و مشخص نیست‌، این جنگ که اکنون شش ماه از آغاز آن می‌گذرد‌، چه وقت و به چه شکلی پایان خواهد یافت‌، هیجان‌های اولیه پایان یافته و جنگ وارد فاز اقدامات پراکنده در جنوب اوکراین شده است. اگر چه وضعیت همچنان نگران‌کننده و وخیم است؛ اما برای دولت‌های دموکراتیک‌، متقاعد کردن مردم به لزوم تداوم حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه به شیوه‌های مختلف‌، سخت‌تر شده است؛ زیرا مردم اروپا شـاهد افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی هستند. 
برخی تحلیلگران معتقدند‌، شش ماه دوم جنگ تفاوت زیادی با شش ماه نخست خواهد داشت و شاید تفاوت‌ها بسیار غیرمنتظره باشند. جنگ اوکراین بر تمامی کشورهای جهان به شکل‌های مختلف اثر گذاشته است. برای مثال‌، روسیه و اوکراین‌، صادرکنندگان بزرگ غلات به جهان‌، به ویژه اقتصادهای در حال توسعه بوده‌اند و طی ماه‌های اخیر‌، اختلال‌ها در صادرات این محصولات سبب بحران غذایی برای ده‌ها میلیون نفر شـده است. همچنین رشد قیمت‌ها در بازار جهانی به کشورها فشار وارد کرده است. اثرات تورم‌زای افزایش قیمت محصولات کشاورزی و انرژی بسیار شدید بوده و بانک‌های مرکزی وادار شده‌اند با سرعت بیشتر نرخ‌های بهره را بالا ببرند تا تورم مهار شود. این اقدام ریسک رکود را بیشتر کرده اسـت. از سوی دیگر‌، موضع‌گیری‌های منفی غرب علیه روسیه‌، مسکو را به سمت چین سـوق داده است و شاهد تغییرات عمیقی در مناسبات سیاسی و تجاری دو کشور هستیم. شش ماه از شروع جنگ اوکراین می‌گذرد و اکنون مناسـب است‌، به چند جنبه از این جنگ اشاره کنیم. 6/7 میلیون نفر از مردم اوکراین در کشورهای اروپایی سکونت دارند. در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از آنها به کشورشان بازگشته‌اند. 
سومین موضوع این است که حمایت‌های جهانی از اوکراین در حال کاهش است اقدامات هولناک ارتش روسیه در اوکراین سبب اتحاد جهان دموکراتیک علیه این اقدامات و حمایت مردم از اوکراین شـد در بریتانیا هنوز هم پرچم‌های اوکراین در حمایت از این کشور به اهتزاز درآمده است. دولت‌ها میلیاردها دلار کمک نظامی‌، مالی و انسان دوستانه به اوکراین ارائه کرده‌اند و تحریم‌های فراگیری علیه روســـه و پوتین اعمال شده است؛ اما این اقدامات به جنگ پایان نداده و واقعیت این است که هرچه جنگ بیشتر طول بکشد‌، حمایت‌های عمومی از اوکراین کمتر می‌شود؛ به‌ویژه از آن جهت که مردم کشورهای غربی با مشکلاتی نظیر هزینه بسیار بالای زندگی مواجه شده‌اند. در یک نظرسنجی که ماه مه در ۱۰ کشور اروپایی انجام شد‌، ۴۲ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که دولت‌شان بیش از آنکه به مشکلات داخلی کشور توجه کند‌، به جنگ اوکراین توجه کرده است. نرخ تورم در اقتصادهای اروپایی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و فشار هزینه زندگی بسیار شدید بوده است.
چهارمین موضوع این است که پوتین در حال برنده شدن در جنگ انرژی است. پوتین از انرژی به عنوان سـلاح علیه اروپا استفاده کرده و در نتیجه‌، زمینه برای رشد قیمت‌ها و شدت پیداکردن فشارها تورمی فراهم شده است. افق بازار انرژی نگران‌کننده است و از جنبه‌های مختلف‌، پوتین در حال برنده شدن در جنگ انرژی است. رشد قیمت انرژی سبب شده است تا درآمد روسیه از محل فروش انرژی بالا برود. افزایش قیمت نفت‌، یعنی اینکه روسیه می‌تواند درآمد صادرات گاز را نادیده بگیرد و صادرات این حامل انرژی به اروپا را متوقف کند. 
به این شکل‌، فشار بیشتری به برلین، پاریس و لندن وارد خواهد شد. اکثر اقتصادهای اروپایی‌، به ویژه آلمان و ایتالیا که به گاز صادراتی روسیه وابستگی بیشتری دارند‌، از رشـد قیمت‌ها و کمبود عرضه لطمه دیده‌اند و همزمان با رشد نرخ تورم در آنها‌، ریسک رکود اقتصادی بالا رفته‌ است.
 
رژیم صهیونیستی:١٥٠ هزار موشک ایران در لبنان اسرائیل را نشانه گرفته‌‌اند
آموس گیلعاد از مقامات اطلاعاتی سابق اسرائیل گفت: ١٥٠ هزار راکت و موشک دوربرد ایران در لبنان، همگی به روی اسرائیل نشانه رفته‌اند.
به گزارش رادیو فرانسه، مسئولان پیشین سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل هشدار داده‌اند که ارتش این کشور باید به فورّیت خود را برای رویارویی نظامی احتمالی با ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه آماده کند. 
آموس گیلعاد، رئیس‌پیشین دفتر امور سیاسی-نظامی وزارت دفاع اسرائیل، و سرتیپ یاکوف آمیدرور، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، با اظهار این مطلب در گفت‌وگو با نشریۀ «اسرائیل هیوم»  عنوان کردند.
آموس گیلعاد تهدید ایران را تهدیدی راهبردی علیه اسرائیل خوانده و گفته است: ایران منابع هنگفتی را به توسعۀ ظرفیت های تهدیدآمیز خود اختصاص می‌دهد. آموس گیلعاد یادآوری کرد: ایران در لبنان علاوه‌بر توانایی های تروریستی و سایبری دارای ١٥٠ هزار راکت و موشک دوربرد است که همگی به روی اسرائیل نشانه رفته‌اند.
به گفتۀ یاکوف آمیدرور، گزینه‌های دیپلماتیک در مقابل ایران به انتها رسیده‌اند و مقامات آمریکا تقریباً به هر قیمتی در پی دستیابی به توافق با ایران هستند. او سپس افزود: ایران در مقابل فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی عقب نشینی نخواهد کرد و هیچ وسیلۀ دیگری که شامل به‌کارگیری نیروی نظامی نباشد، نخواهد توانست حکومت ایران را از تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی بازدارد. به گفتۀ آمیدرور این امر اسرائیل را ناگزیر از آماده کردن خود برای استفاده از گزینۀ نظامی در مقابل رژیم ایران می‌کند. وی در ادامه افزوده که اسرائیل نمی‌تواند به دلایل مختلف بدون هماهنگی با آمریکا به ایران حمله کند. یاکوف آمیدرور همچنین تأکید کرده که اسرائیل باید پیوندهای خود را با کشورهای غربی و کشورهای عرب منطقه تقویت کند و در عین حال از توهم ایجاد یک ناتوی منطقه ای پرهیز کند.  
همزمان یک مقام ارشد دولت اسرائیل خبر داد که این کشور و دولت آمریکا سرگرم تدارک ملاقاتی میان یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در بیستم سپتامبر آینده هستند. قرار است این ملاقات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و بعد از سخنرانی جو بایدن در این اجلاس صورت بپذیرد. قرار است پیش از این ملاقات رهبران دو کشور در روزهای آینده با یکدیگر گفت‌وگوی تلفنی نیز انجام بدهند.
بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در ملاقات با اعضای یک گروه مهم «اندیشه‌کده» در واشنگتن گفت متن توافق احتمالی با ایران نیازمند تغییرات مهم است. او پیشروی‌های اتمی ایران را در سال های گذشته در زمینه‌های دانش، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها مهم و بعضاً برگشت‌ناپذیر خواند و افزود: در پایان یک چنین توافقی، ایران قادر به تولید سلاح اتمی خواهد بود.
وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفت: مستقل از سناریوهای آینده در  مقابل حکومت ایران، اتخاذ تدابیر علیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی که کل منطقه را تهدید می‌کنند ضروری است. بنی‌گانتس در ملاقات جمعه گذشته با مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان، گفت که اسرائیل برای داشتن یک گزینۀ نظامی حقیقی علیه رژیم ایران به آمریکا نیازمند است. وزیر دفاع اسرائیل در سفر خود به واشنگتن موفق نشد با همتای آمریکایی خود ژنرال آستین ملاقات کند.
 
اندیشکده آمریکایی: حضور در سوریه به قیمت جان نیروهای ما تمام می‌شود
رسانه وابسته به‌اندیشکده آمریکایی کوئینسی حضور نظامی آمریکا در سوریه غیرقانونی است و حمله به نیروهای متحد ایران، جان نظامیان آمریکایی را به خطر می‌اندازد.
ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی به قلم دنیل لاریسون نوشت: نیروهای آمریکایی در تمام هفته با شبه‌نظامیانی که ادعا کردند تحت حمایت ایران هستند تبادل آتش داشته‌اند. این زمانبندی غیرطبیعی و خطرناک است. 
نیروهای آمریکایی در سوریه در پاسخ به حمله اخیر پهپادی به پایگاهشان در تنف و دو حمله موشکی در شمال شرق سوریه، حملاتی را که ادعا می‌کنند علیه شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران هستند، انجام دادند. در این حملات بین شش تا 10 نفر کشته شدند. اکنون تنش بین نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بالا گرفته است.
نگه داشتن نیروهای آمریکایی در سوریه اشتباهی جدی است. هرچه بیشتر نیروها در آن کشور بمانند، احتمال افزایش تلفاتی که می‌توان از آنها جلوگیری کرد، بیشتر می‌شود. دولت بایدن ممکن است پس از اتفاقاتی که پس از خروج از افغانستان در آن کشور افتاد تمایلی به خروج از سوریه نداشته باشد. با این حال، ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه تنها آنها را هدف قرار می‌دهد، بدون اینکه برای امنیت ایالات متحده سودی داشته باشد. 
حمله پانزدهم اوت به تنف احتمالا تلافی حملات هوایی اسرائیل در دیگر مناطق سوریه در چند ساعت قبل از آن بوده است. این اولین بار نیست که نیروهای آمریکایی در پاسخ به حملات اسرائیل در سوریه، هدف آتش شبه‌نظامیان قرار می‌گیرند. همان‌طور که وال‌استریت ژورنال در ژوئن سال جاری گزارش داد، اسرائیل در بسیاری از حملات هوایی خود در سوریه با آمریکا هماهنگ است و این حملات با اطلاع و تایید دولت ما صورت می‌گیرد.
در همین حال، درگیری‌های چندباره در سوریه تنش‌ با ایران را تشدید کرده و گفت‌وگوهای هسته‌ای در حال انجام با ایران را تهدید می‌کند. دولت بایدن نباید اجازه دهد این حملات در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای خللی ایجاد کند. 
قبل از خروج ایالات متحده از برجام، تنش‌ها با ایران نسبتاً کم بود و نیروهای ایالات متحده در عراق و سوریه به‌طور منظم مورد حمله قرار نمی‌گرفتند. یکی از مزایای اصلی برجام برای ایالات متحده این بود که احتمال درگیری مستقیم با ایران را کمتر کرد و بهانه‌ای برای تندروهای ایرانی که با توافق مخالف بودند، باقی نمی‌گذاشت.
اسرائیل از ابتدا با توافق هسته‌ای مخالف بوده و پیوسته علیه آن لابی کرده است. اگر دولت بایدن فکر می‌کند که بمباران اهدافی در سوریه مقاومت اسرائیل در برابر توافق را خنثی می‌کند سخت در اشتباه است. اگرچه بسیاری از مقامات امنیتی اسرائیل بر این باورند که زنده کردن توافق هسته‌ای کاملاً به سود اسرائیل است و برخی از مقامات پیشین بر این موضوع تاکید کرده‌اند، اما رهبری سیاسی اسرائیل نمی‌خواهد از موضع سرسخت خود دست بکشد. 
حملات اخیر ایالات متحده با اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری نیز در تناقض است. چرایی اجرای این حملات در بهترین حالت بحث‌برانگیز است. دولت بایدن به اختیارات رئیس‌جمهوری در ماده 2 استناد کرده و اقدامات را به‌عنوان دفاع از خود توجیه کرده ‌اما این حملات به‌عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه چندین روز پس از حمله اصلی انجام شده است. به علاوه، حضور نظامی ایالات متحده در سوریه توسط کنگره غیرمجاز است و هیچ مجوز بین‌المللی هم ندارد. ادعای مبارزه با بقایای دولت اسلامی نیز در حالی که داعش در آنجا بسیار ضعیف شده است هیچ مبنایی ندارد. حتی اگر این موضوع نیز صحت داشته باشد و آمریکا واقعا برای مبارزه با داعش آنجا باشد، کنگره هرگز اجازه آن ماموریت را نداده است.
حفظ نیروها در سوریه از نظر حفاظت از ایالات متحده یا متحدانش معنایی ندارد و تنها آنها را در برابر خطر ماموریتی نامشخص قرار می‌دهد که کنگره هرگز آن را تایید نکرد. به علاوه، خروج از سوریه به تعهد رئیس‌جمهوری برای پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان کشور کمک می‌کند.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چشم زخم؛ خرافات یا حقیقت؟
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
تاخیر در انتصابات، خسارتی جبران‌ناپذیر
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳