رئیس‌ اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: حدود ۳۰۰ نفر منابع ارزی صندوق توسعه ملی را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند که اسامی آنان باید منتشر شود.
۰
plusresetminus
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین: 300 نفر منابع ارزی صندوق توسعه ملی را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند
به گزارش بلاغ، مجیدرضا حریری با اشاره به عدم بازپرداخت تسهیلات از سوی نیروگاه‌ها، اظهار کرد: تجربه‌ای از حساب ذخیره ارزی وجود دارد که بسیار هم ناموفق بوده و منابع آن حساب تبدیل به ریال شد و در نهایت نیز از بین رفت.
او افزود: بعد از این تجربه و با عنایت به آن، ترکیب جدیدی تحت عنوان صندوق توسعه ملی تأسیس و اعلام شد باید سعی شود این صندوق، دولتی نباشد؛ بلکه ملی باشد و ترکیب هیئت امناء طوری باشد که تحت فشارها قرار نگیرد.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: این موضوعات کاملاً در اساسنامه صندوق توسعه ملی تصریح شده است که منابع صندوق نباید ریالی باشد و نباید به دولت تعلق بگیرد، بلکه باید صرف سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی شود، آن هم سرمایه‌گذاری‌هایی که بتواند بازپرداخت ارزی داشته باشند و تعهداتی گرفته شود که ماجرای حساب ذخیره ارزی تکرار نشود.
حریری با بیان اینکه زمانی افرادی از سال 1392 به بعد از صندوق تسهیلات اخذ کرده‌اند، دلار حدود سه هزار تومان بوده است، اظهار کرد: این‌که فرد تعهد کرده است ارز بدهد در جای خود قرار دارد. این‌که بانک‌های کارگزار چه وثایقی را گرفته‌اند، نمی‌دانم. این‌که همه بدهکاران در شرایط مساوی نیستند حرف درستی است.
او ادامه داد: این‌که یک نیروگاه ساخته شده است و از سوی وزارت نیرو اجازه صادرات ندارد در برخی موارد حرف درستی است؛ اما تمام اینها مشکل صندوق توسعه ملی نیست، بلکه مشکل وزارت نیرو با نیروگاه است و اگر قراردادها با قرارداد اولیه مغایرت دارد باید در جهت رفع آن اقدام کنند.

بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی
هیچ مبنایی ندارد

رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین با تأکید بر اینکه صندوق توسعه ملی باید از منافع خود دفاع کند، افزود: هیئت امناء و هیئت عامل، طبق وظایفی که به‌عهده ‌دارند نباید اجازه دهند اموال عمومی به‌نفع اشخاص یا دسته‌های خاصی از بین برود. به‌نظر من کمتر از 310 نفر، همه منابع را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند، البته در این رابطه آمار دقیقی منتشر نشده است.
حریری افزود: بازپرداخت ریالی تسهیلات با نرخ ارز 4200 تومانی، هیچ مبنایی ندارد. افراد وام ارزی را با سود حدود چهار تا شش درصدی دریافت کردند، اگر همان زمان می‌خواستند وام را به ریال اخذ کنند باید حداقل 24 درصد سود پرداخت می‌کردند که با احتساب حدود هشت سال تأخیر، جریمه آنها 35 درصد است.
او ادامه داد: مبنای اینکه می‌گویند «دلار 4200 تومانی می‌دهیم» چیست؟ به‌ غیر از اینکه با فشار روی برخی نهادها و محافل این فشار را به صندوق وارد می‌کنند که از منابع ملی سوءاستفاده کنند؟ به‌نظر من روشی که صندوق توسعه ملی تاکنون پیش گرفته و مقاومت کرده است کاملاً بجا بوده و درست است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: دکتر غضنفری به‌درستی روی این موضوع پافشاری می‌کند و تنها گله این است که به‌نظر من آقای دکتر باید اسامی افراد بدهکار را منتشر کند. همان‌طور که اسامی بدهکاران بانکی منتشر شد باید مشخص شود که؛ افرادی که می‌گویند امکان بازپرداخت تسهیلات گرفته‌شده را ندارند اصلاً نیروگاهی تأسیس کرده‌اند یا خیر؟ چون شخصاً در جریان هستم برخی برای تأسیس نیروگاه، منابع صندوق را گرفته‌اند اما اصلاً نیروگاهی تأسیس نکردند.

راه‌حلی برای بازپرداخت تسهیلات
رئیس ‌اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین به این سؤال که «راه‌حل بازپرداخت تسهیلات برای نیروگاه‌هایی که منابع ندارند چیست؟» پاسخ داد: به‌نظر من حرف آقای غضنفری منطقی است. این‌که اعلام کرده است کسی که نمی‌تواند تسهیلات صندوق را برگرداند به‌نسبتی که روز اجرای طرح از منابع صندوق استفاده کرده است سهام خود را به صندوق واگذار کند.
حریری افزود: طرح‌هایی وجود دارند که جزو بدهکاران هستند و سهام آنها از سال 1392 تاکنون بیش از 30 برابر شده است. باید سفت و محکم ایستاد و تمام کسانی را که از صندوق تسهیلات گرفته‌اند و هنوز پس نداده‌اند وادار به برگرداندن منابع صندوق کرد. این‌که برخی اعلام کرده‌اند «درصورت بازپرداخت تسهیلات، کارگرها بیکار می‌شوند.»، پوپولیسم مطلق است.
او با ابراز اینکه در کشور از واژه کارآفرین سوءاستفاده می‌شود، توضیح داد: ارزهایی که تاکنون از نهادهای مختلف گرفته شده است، هیچ‌کدام در قالب دلال نبوده بلکه همه در لباس تولید بوده است. درحالی که بین تولیدکننده، واردکننده، صادرکننده، توزیع‌کننده و... فرقی وجود ندارد، مهم این است که فعال اقتصادی باشی.
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: به همین دلیل زمانی که اسامی بدهکاران بانکی اعلام می‌شود مشخص می‌شود که همه با لباس تولید وام گرفته‌اند، این موضوع در مورد افرادی که برای واردات ارز گرفتند و وارداتی نداشتند نیز صادق است.
حریری با تأکید بر اینکه بخش زیادی از تورم و افزایش قیمت‌ها خلق پولی است که از مسیری مانند صندوق طی شده، عنوان کرد: رقم‌های چند 10 هزار میلیارد تومانی تسهیلات گرفته شده که پس داده نشده است. این پول وارد جامعه و باعث تورم شده، زیرا علت اصلی تورم نقدینگی زیاد است.
او با تأکید بر اینکه فلسفه ایجاد صندوق‌هایی مانند صندوق توسعه ملی در دنیا، پس‌انداز منابع ناشی از فروش نفت است، گفت: باید از این پس‌انداز برای توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده شود. متأسفانه این فرآیند تاکنون در کشور ما به‌درستی انجام نشده یا درصد ناچیزی تحقق پیدا کرده است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با بیان اینکه به‌غیر از بازپرداخت تسهیلات، از همه جا به صندوق توسعه ملی ناخنک زده می‌شود، افزود: صندوق توسعه ملی برای بازپس‌گیری تسهیلات باید بدون ملاحظه پافشاری کند و یکی از بهترین روش‌ها برای برخورد با مفاسد اقتصادی و بی‌تعهدی افراد، شفافیت است.

درخواست عجیب اتاق و پاسخ صندوق
گفتنی است، اواسط اردیبهشت ماه، رئیس ‌اتاق بازرگانی در نامه‌ای خطاب به صندوق توسعه ملی، راهکار‌های پیشنهادی اتاق برای رفع مشکل بازپرداخت‌های معوق تسهیلات‌گیرندگان ارزی را مطرح کرد. محور اصلی این نامه، بر بازپرداخت اقساط ارزی با نرخ 42 هزار ریال تأکید دارد؛ درخواستی که با واکنش صندوق توسعه ملی هم مواجه شد.
 چندی بعد نیز مهدی غضنفری؛ رئیس‌ صندوق توسعه ملی به خواسته‌های غیرمنطقی اتاق بازرگانی اشاره و تأکید کرد: متعجبم که اتاق بازرگانی نامه می‌دهد یک عده‌ای که از صندوق وام به‌نرخ ارز چهار هزار تومان گرفته‌اند، حالا می‌گویند «با همان نرخ چهار هزار تومان با ما حساب و تسویه کنید.»، این حرف با هیچ ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴