تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۰۷۰۵
  گزارش گمرک نشان داد که واردات بیش از چهار میلیارد دلاری گوشی تلفن همراه با رشد ۷۰ درصدی، این کالا را همچنان در صدر واردات ایران نگه داشته است.
۰
plusresetminus
گمرک گزارش داد: واردات 4 میلیارد دلار گوشی موبایل در روزگار محدودیت منابع ارزی!
به گزارش بلاغ، گوشی تلفن همراه مدت‌هاست که در صدر واردات قرار دارد و این روند برای پایان تجارت ایران در سال ۱۴۰۰ هم حفظ شده است. کل تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰،  حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم صادرات کشور ۱۲۲ میلیون تن به ارزش  ۴۸ میلیارد دلار و واردات بیش از ۴۰ میلیون تن  به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بوده است که بخش قابل توجهی از واردات به کالاهای اساسی اختصاص دارد.
لطیفی؛ سخنگوی گمرک ایران درباره اقلام وارداتی تصریح کرد: از ۱۰ قلم اول واردات در سال گذشته، گوشی تلفن همراه با چهار میلیارد و۱۶۲ میلیون دلار به وزن شش هزار تن (شش میلیون کیلوگرم) در صدر واردات قرار داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ از نظر ارزش ۷۱درصد رشد دارد.
این در حالی است که در ۱۰ ماهه سال گذشته حدود ۳.۳ میلیارد دلار واردات گوشی ثبت شده بود که بر این اساس واردات این کالا در دو ماه آخر بیش از ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داشته است. افزایش واردات گوشی تلفن همراه در روزگار محدودیت منابع ارزی موجب تعجب است.
با وجود حواشی که در مورد احتمال ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح بود، این اتفاق نیفتاد و طبق قانون بودجه امسال این واردات همچنان انجام می‌شود ولی به روال پارسال حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش کمتر از ۶۰۰ دلار با شش درصد و با ارزش بالای ۶۰۰ دلار با ۱۲ درصد، محاسبه می‌شود. البته با این تفاوت که نرخ محاسبه حقوق ورودی از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه مبادلات الکترونیک یعنی نرخی نزدیک به بازار نزدیک شده است.
واردات سنگین محصولات کشاورزی
عملکرد ضعیف دولت گذشته در تولید محصولات کشاورزی، هزینه سنگینی روی دست کشور و دولت سیزدهم گذاشت که فقط ذینفعان از عدم خودکفایی را خوشحال کرد. مابقی کالاهایی که در ۱۰ قلم اول واردات قرار دارند، عمدتا کالاهای اساسی کشاورزی و البته وارداتی با ارز ترجیحی هستند. بر این اساس 9 میلیون و 700 هزار تن ذرت به ارزش بیش از ۳.۳ میلیارد دلار وارد شده که از نظر وزن یک درصد کاهش اما ارزش ۳۴ درصد رشد داشته است.
همچنین بیش از هفت میلیون تن گندم به ارزش بالغ بر دو میلیارد و 500 هزار دلار واردات گندم صورت گرفته که از نظر وزن ۸۱۴ و ارزش ۱۰۴۰ درصد افزایش دارد. دانه‌های روغنی با دو میلیون و 100 هزار تن به ارزش حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار کالای بعدی وارداتی ایران بوده که وزن آن ۵۵ درصد و ارزش ۹۹ درصد رشد دارد.
در سال گذشته در دو گروه روغن خام وارد شده که در یک بخش ۸۹۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار و در دیگر گروه ۵۳۳ هزار تن به ارزش ۷۰۵ میلیون دلار روغن خام سویا بوده است. کنجاله سویا واردات دو میلیون و 300 هزار تنی به ارزش یک میلیارد و 300 میلیون دلار داشته که ۲۸ ونیم درصد از نظر وزن و ۶۰ و نیم درصد از نظر ارزش افزایش دارد.
جو دیگر کالای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی است که از نظر وزنی ۷۹ درصد و از نظر ارزش ۱۱۵ درصد افزایش واردات دارد، این در حالی است که در سال گذشته ۳.۳ میلیون تن به ارزش یک میلیارد دلار واردات این محصول انجام شده است.
واکسن؛ رتبه دهم واردات 
در سایر اقلام وارداتی که در رده‌های بعدی قرار دارند تراکتور جاده‌ای به عنوان ماشین‌آلات تولید کالاهای اساسی ۶۸ هزار تن به ارزش ۹۷۶ میلیون دلار واردات داشته که رشد آن چشمگیر است. ۷۴۷۵ درصد در وزن و ۱۰ هزار و ۸۴۹ درصد در ارزش رشد واردات این اقلام است.
واکسن‌های پزشکی نیز با ۶۶۷ میلیون دلار در رتبه دهم واردات کالاهای اساسی قرار دارند که ۱۲۲۱ درصد از نظر ارزش و ۲۶۳ درصد وزن رشد داشته است.
 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴