تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
کد مطلب : ۴۵۸۷۴۶
رئیس انجمن دوستی ایران و چین گفت: وزیر اسبق مسکن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس چینی‌ها را برای راه‌اندازی خط راه‌آهن سریع‌السیر را به علت امیدواری به اروپایی‌ها برای حل مشکلات، را سوزاند.
۰
plusresetminus
علاءالدین بروجردی: وزیر اسبق راه و شهرسازی فرصت فاینانس 50 میلیارد یورویی را سوزاند
به گزارش بلاغ، علاء‌الدین بروجردی دیروز در سی‌امین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با بررسی اهمیت تعامل سیاسی و اقتصادی ایران و چین، اظهار داشت: قرارداد 25 ساله که سند مهمی است، چینی‌ها زمانی که مذاکره می‌کردند از ما خواستند که این موضوع را اعلام نکنیم و گفتند که بگذارید ما تحت شرایط سخت قرار نگیریم اما در فاصله کوتاهی بر روی سایت‌ها این موضوع اعلام شد در حالی که نباید این کار را می‌کردیم و باید قواعد بازی را رعایت می‌کردیم. 

وی با بیان اینکه در چنین فضای تاریخی یکی از گزینه‌های بسیار خوبمان چین است، یادآور شد: زمانی که رئیس انجمن فاینانس چین به ایران آمد یک پیشنهاد عالی داد مبنی بر اینکه 50 میلیارد یورویی فاینانس کنند و این موضوع مربوط به شش ماه قبل از انتخاب ‌ترامپ بود، وضعیت ما هم نسبتاً خوب بود اما به‌جای اینکه انتخاب راهبردی کنیم، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی (عباس آخوندی) منجر به سوخت شدن فرصت 50 میلیارد یورویی فاینانس شد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین ادامه داد: چینی‌ها در آن زمان حاضر بودند که خط سریع تهران- مشهد و تهران- تبریز و هر پروژه دیگری را به پیشنهاد ما بدون دریافت وجه چهار ساله راه‌اندازی کنند و بعد از اتمام آن یک سال تنفس در نظر می‌گرفتند و برای بازپرداخت آن حاضر به دریافت پول و در صورت نبود پول حاضر بودند به جای آن نفت بگیرند.
بروجردی تصریح کرد: اما آقای آخوندی معتقد بود که ما مشکلاتمان را با اروپا و فرانسه حل می‌کنیم و در حالی که چینی‌ها حتی حاضر شدند که 15 درصد پیش پرداخت فایناس را هم حذف کنند و ما بعد از یک سال تنفس پرداخت را انجام دهیم اما وزیر اسبق مسکن، بیست روز هیئت چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود.

وی افزود: یکی از مقامات چینی در نامه‌ای به من نوشته بود «آیا این‌گونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما این اعتبار را به کشورهای دوست می‌دهیم و روس‌ها سه بار استفاده کرده‌اند.» اما وزیر اسبق مسکن بیست روز هیئت چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین توضیح داد: با وجود تلاش‌ها این کار انجام نشد زیرا در دولت روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار با چین نبودند.

به گفته بروجردی، ما استاد فرصت‌سوزی هستیم و به‌دلیل تحریم و کاهش فروش نفت جذب سرمایه خارجی را باید در دستور کار قرار دهیم اما حتی در حفظ سرمایه داخلی هم بی‌هنر هستیم.

وی عنوان کرد: سند توافق 25 ساله یک سند وسیع است و هنر این است که بخش‌های مختلف آن را به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی شود.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین افزود: امروز چین کشوری است که اولا به لحاظ سوابق و ارتباطات فرهنگی رابطه نزدیکی با ما دارند و به لحاظ سیاسی هم با هم همسو هستیم.

بروجردی خاطرنشان کرد: حتما هنر ما در ارتباط با چینی‌ها این است که بتوانیم سرمایه چینی را جذب کنیم و حتی پروژه مشترک انجام دهیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴