تاریخ انتشارجمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۴۵۴۸۸۵
جاماندگان سهام عدالت، موضوعی است که در سال‌های گذشته بارها توسط کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده و با توجه به عدم اعطای این سهام در دوره تدبیر و امید، و به‌ دور از عدالت بودن این موضوع به‌ تازگی با موافقت دولت سیزدهم شرایط لازم برای تخصیص این سهام به وجود آمده که در گزارشی به آن پرداخته‌ایم.
۰
plusresetminus
طرح «جاماندگان سهام عدالت» به کجا رسید؟/ امکان اعطای سهام عدالت به جاماندگان تا پایان سال ۱۴۰۰
به گزارش بلاغ، در شهریورماه امسال محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت رئیس‌جمهور با اعطاء و اختصاص سهام عدالت برای جاماندگان این سهام و دستور به سازمان برنامه‌ و بودجه برای بررسی و تخصیص، تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

پیگیری‌ها نشان از این دارد که، بر اساس آمار ارائه شده توسط کمیسیون اقتصادی مجلس از زبان دکتر پور ابراهیمی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند که این سهام به آنها اختصاص نیافته، همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و تعداد خیلی زیادی هم مجموعه‌های ایثارگری و بازنشستگان و کارگران هستند که از این سهام بی‌بهره مانده‌اند.

بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ جامعه هدف این واگذاری سهام عدالت دهک‌های اول تا ششم درآمدی بودند که در سال ۱۳۸۵ اختصاص این سهام به این دهک‌ها صورت گرفت، اما به دلیل کامل نبودن بانک‌های اطلاعاتی در آن زمان توزیع این سهام بیشتر به شکل شغلی و یا سازمانی، آن هم در میان دهک‌های جمعیتی صورت گرفت نه در میان دهک‌های درآمدی که این از اشکالات اولیه در اجرای این قانون بود.

به‌واسطه این نوع تقسیم سهام عده‌ای از افراد جامعه که دارای درآمدهای بالایی بودند شامل این طرح شدند و در عوض گروه زیادی از جامعه هدف از این طرح جا ماندند که این به‌ دوراز عدالت و انصاف بود که در سال‌های اخیر با پیگیری‌های کمیسیون اقتصادی این طرح به مرحله موافقت و در گام بعدی به مرحله اجرا خواهد رسید.

روز پس از اعلام موافقت اولیه آقای رئیسی با این طرح، حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار درباره تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت اظهار کرد: دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت هم سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال ۱۴۰۰ این واگذاری انجام خواهد شد.

شایان‌ذکر است که پس از آغاز به کار مجلس یازدهم موضوع سهام عدالت جاماندگان نیز در دستور کار مجلس قرار گرفت اما در آن دوره وزارت اقتصاد دولت روحانی معتقد بود که دیگر سهامی برای واگذاری به جاماندگان وجود ندارد، درحالی‌که قرار بود به هر فرد یک میلیون تومان سهام واگذار شود که عده زیادی از داوطلبان با عدم پرداخت اقساط و یا واریزی‌ها سهامی معادل ۵۰۰ هزار تومان را داشتند که از همان منبع امکان اعطای این سهام به جاماندگان وجود داشت ولی عظمی در دولت روحانی برای این واگذاری دیده نشد.

رحیم زارع نماینده مجلس نیز درباره این موضوع گفت: تقریباً ۵۰ میلیون نفر از مردم سهام عدالت دریافت می‌کنند و به همین موازات، حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر که بیشتر کودکان، کارگران و مشاغل آزاد هستند، فاقد این سهام‌اند که با درنظرگرفتن ارزش سهام عدالت که بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است به این جاماندگان که حقوقشان تضعیف شده پرداخت شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: باید مدیریت سهام عدالت به خود سهام‌داران (مردم) واگذار شود و دولت نباید در این زمینه مداخله کند چرا که اگر مدیریت مردمی باشد به بازار سرمایه کمک بیشتری خواهد کرد و در این صورت است که مردم نیز راضی خواهند بود.

زارع گفت: مجلس پیش‌بینی می‌کند درصورتی‌که دولت در زمینه تأمین منابع مالی برای افراد فاقد سهام عدالت پیش‌قدم شود تا پایان سال بتوانیم سهام عدالت به جاماندگان عرضه کنیم.

پس ازروی کار آمدن دولت سیزدهم باتوجه‌ به رویکرد مثبت این دولت به‌خصوص آقای رئیسی و تیم اقتصادی دولت در زمینه سهام عدالت جاماندگان، به نظر می‌رسد که می‌توان به سهام‌دار شدن جاماندگان امیدوار بود اما باتوجه‌به شرایط روز اقتصاد کشور و تغییرات قیمتی سهام عدالت لازم است که تغییراتی در شیوه واگذاری صورت گیرد تا جاماندگان که در دهک‌های پایین‌تر درآمدی جامعه قرار دارند، بتوانند سهام عدالت را دریافت کنند، بدین معنی که در مرحله اول جا ماندگانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند این سهام را دریافت خواهند نمود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲