تاریخ انتشارجمعه ۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۵۴۱۵۴
کارشناس مسائل سیاسی گفت: تجربه بزرگی بدست آمده است و آن عدم اعتماد به غرب و لزوم توجه به نیروها و سرمایه داخلی و ایجاد ارتباطات فرهنگی و تجاری با کشورهای همسایه است که منجر به قدرت و نفوذ منطقه ای می‌شود.
۰
plusresetminus
دولت سیزدهم به توانمندی داخلی و ظرفیت جوانان تکیه کند/نتیجه امیدواری به آمریکا و بیگانه مشخص شد
محمود مرادی در گفت وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص تجربه اعتماد به غرب و روند مذاکرات در دولت سیزدهم اظهارکرد: در حالی که بایدن به شدت نیازمند بازگشت به ۱+۵ بود و هست و اجرای قانون هم نشان داد دست آن به شدت خالی است، بهترین زمان بود که برجام از وضعیت تقریبا هیچ خارج شده و امتیازهای اقتصادی واقعی از امریکا گرفته شود و مردم ایران باید بدانند حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشور این فرصت تاریخی را بر باد داد.

 وی گفت:پالس‌های پی در پی ضعف و نیاز، که وی  با هدف توافق قبل از انتخابات علنا به غربی‌ها می داد درکنار رفتار تیم مذاکره کننده‌اش که عملا درون مذاکرات توافق را راهبرد و پیشرفت هسته ای را تاکتیک نشان می دادند، امریکا را به این طمع انداخت که بدون برداشتن واقعی تحریم ها، توافق شدنی است! 

کارشناس سیاسی افزود: روحانی در وین، مرحله به مرحله کوتاه آمد و از حداقل های یک توافق خوب فاصله گرفت و محاسبه امریکا این بود که وقتی رییس جمهور ایران به "هیچ" راضی است، چرا باید امتیاز واقعی و مؤثر به آن بدهد؟ دولتمردان گذشته با کوتاه آمدن‌های پی در پی و اعلام علنی بی اعتقادی به پیشرفت‌های فنی، پیشاپیش خودرا بی اعتبار کرده بودند.
 
  این استاد دانشگاه تصریح کرد:حدود دو ماه قبل حسن روحانی اعلام کرد مذاکرات به مرحله جمع بندی و تصمیم رسیده اما در واقع نه مذاکرات جمع بندی شده بود و نه چیزی برای تصمیم وجود داشت.وی می‌خواست یک مذاکرات نیمه کاره را تبدیل به توافق کند و این یعنی در همه مسائل باقی مانده ایران باید حرف امریکا را دربست می پذیرفت و هنوز درمذاکرات بسیاری مسائل باقی مانده و لذا حرف از اتمام مذاکرات بی معناست.
 
مرادی درخصوص موضوع تحریم‌ها گفت: نه تنها امریکا تضمینی برای حداقل انتفاع اقتصادی ایران نداده بلکه حتی زیر بار لغو همه تحریم‌های دوره ترامپ از جمله کاتسا که مادر تحریم‌هاست هم نرفته است و درباره تضمین عدم خروج مجدد، امریکا حاضر به واگذاری هیچ تضمین معتبر یا حتی نوشتن یک جمله با ارزش در متن توافق نیست.
 
 وی خاطرنشان کرد:درباره تحریم‌های تسلیحاتی که مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ اکنون لغو شده، امریکا اصرار دارد آن را ادامه خواهد داد و این یعنی از سال هشتم برجام به بعد هم قصد ندارد زیر بار بقیه تعهدات خود برود و وابسته‌سازی اقتصاد به سیاست و برجام و منتظر سرمایه‌گذاران خارجی ماندن باعث شد تا از توانمندی‌های داخل غفلت و یا اینکه نادیده گرفته شوند.
 
این کارشناس سیاسی یادآورشد: آسیب دیگر شرطی شدن اقتصاد، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری است. وقتی روحانی به امید ریاست جمهوری بایدن و بازگشت دولت امریکا به برجام، وعده دلار ۱۵ هزارتومانی می‌دهد، چرا سرمایه‌گذار بیاید و بر اساس دلار ۲۵ هزارتومانی (مثلاً در بورس) سرمایه‌گذاری کند. درواقع در چنین شرایطی بنگاه‌های تولیدی و بخش خصوصی سرمایه‌گذار دچار انتظارات موهومی نسبت به آینده می‌شوند و قدرت تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند.
 
این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر وقتی پیام (وعده) بهبود اقتصاد از مسیر مذاکره و سیاست مخابره می‌شود، درواقع ناخواسته قدرت چانه‌زنی در میز مذاکره نیز از دست می‌رود زیرا تحریم کننده در اعمال تحریم‌های خود مصرتر می‌شود و بر تداوم و تقویت تحریم‌ها تکیه می‌کند تا در میز دیپلماسی امتیازهای بیشتری از حریف بگیرد.
 
 مرادی اظهارکرد: مهم ترین وظیفه دولت آقای رییسی باید  اصلاح رابطه اقتصاد و سیاست باشد؛ اینکه نگاه تک‌بعدی به هرکدام از دو سیستم اقتصاد و سیاست نباید داشت؛ چون منجر به ضایع شدن فرصت‌ها می‌شود زیربنای هر برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی است و باید توانمندی‌های داخلی و حضور مردم مورد توجه قرار گیرد و به عبارتی باید نقطه ثقل اقتصاد از برجام خارج شود؛ البته این به معنای نادیده گرفتن مذاکره و رفع تحریم‌ها نیست.
 
 وی افزود: تجربه بزرگی به فرموده مقام معظم رهبری بدست آمده است و آن عدم اعتماد به غرب و لزوم توجه به نیروها و سرمایه داخلی و ایجاد ارتباطات فرهنگی و تجاری با کشورهای همسایه است که منجر به قدرت و نفوذ منطقه ای خواهد شد و ایجاد یک دولت انقلابی متشکل از مدیران جوان و مؤمن،نیازمند رشد و بالا رفتن اطلاعات سیاسی آحاد جامعه است. چرا که برای روی کار آمدن و تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی درخواست و مطالبه و عزم همگانی لازم است تا چنین دولتی با کمک و پشتیبانی مردمی از مرحله دولت سازی عبور کرده به مرحله تمدن سازی نوین اسلامی برسد.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴