نگاهی به تاکیدات چندباره رهبر انقلاب به مسئولان اجرایی درخصوص مشکلات و نیازهای خوزستان که در چند مقطع در 25 سال اخیر مطرح شده، این سوال را پیش می‌آورد که چه کسانی با بی‌توجهی به این تذکرات، مسبب وضعیت امروز این استان شده‌اند؟
۰
plusresetminus
مروری بر تاکیدات رهبر انقلاب درباره «خوزستان» طی 25 سال اخیر/ با ترک فعل‌ها برخورد می‌شود؟
به گزارش بلاغ، تداوم مشکلات ناشی از بی‌آبی در استان خوزستان در یک ماه اخیر که منجر به خشک شدن تالاب هورالعظیم در جنوب استان و خسارت به کشاورزان و دامداران در اراضی پایین دست سدهای این استان شده است، اعتراضات مردم را در برخی شهرهای استان به دنبال داشته است.

مردم در روزهای گذشته، در برخی شهرهای استان خوزستان از جمله ماهشهر، بهبهان و دیگر مناطق درگیر تنش آبی، با برپایی تجمع‌های مسالمت‌آمیز، نسبت به سهل‌انگاری و بی‌ عملی مسئولان در اجرای برنامه‌های تامین آب شرب و کشاورزی اعتراض کرده و خواستار اقدام فوری در این رابطه شده‌اند. اعتراضات مردم از این جهت قابل توجه و مهم به نظر می‌رسد که بیش از 700 روستای استان در شرایط گرمای بالای 50 درجه سانتیگراد درگیر تنش آبی هستند و بسیاری از آنها با تانکر آبرسانی می‌شوند.

اما با وجود اعتراضات قانونی و بحق مردم، در پایان برخی از این تجمع‌ها و به ویژه در ساعات آخر شب، عناصر فرصت‌طلب که رد پای گروههای تجزیه‌طلب و تروریستی مانند الاحوازیه در بین آنها به چشم می‌خورد، دست به اقدامات خشونت‌بار و تروریستی زده‌اند که منجر به جان باختن دو جوان معترض به نام‌های «مصطفی نعیماوی» و «قاسم خضیری» با شلیک‌های مشکوک شده است؛ همچنین در شب عید قربان نیز، تیراندازی عناصر مسلح ناشناس در شهرک طالقانی ماهشهر، منجر به شهادت یک مامور نیروی انتظامی شد.

در روزهای اخیر با اقدامات نیروهای جهادی و نهادهای انقلابی همچون سپاه و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نیز با اقدامات دولت و وزارت نیرو - پس از پیگیری نمایندگان استان در مجلس - بخشی از مشکلات این استان حل شده و با رهاسازی آب از سدهای استان، بخش زیادی از هورالعظیم آبگیری شده است، اما سوال اینجاست که چرا مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان همیشه باقی است و هیچگاه حل نمی‌شود؟!

تذکر و یادآوری تلخ رهبر انقلاب درباره خوزستان

امروز رهبر معظم انقلاب در حاشیه تزریق دومین نوبت واکسن ایرانی کرونا، اشاره ای تلخ و صریح به بی‌توجهی مسئولان به تذکرات داده شده درباره مشکلات خوزستان داشتند و با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز گفتند: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند».

ایشان همچنین با اشاره به حضور وفادارانه و فداکارانه مردم خوزستان در خط مقدم مشکلات هشت سال دفاع مقدس، گفتند: «این مردم نباید دچار مشکلات باشند و اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می‌شد، این وضعیت ایجاد نمی‌شد».

مروری کوتاه و گذرا بر توصیه‌های آشکار و پنهان رهبر انقلاب در دو دهه اخیر در خصوص پیگیری جدی مشکلات خوزستان، برای مسئولان گذسته و امروز خالی از لطف نیست.

تذکر 1375؛ اقدامات لازم، اما ناکافی!

رهبر معظم انقلاب در 25 اسفند 1375 و در دیدار مسئولان و مدیران استان خوزستان، اقدامات و فعالیتهای عظیم انجام شده در سال‌های کوتاه پس از جنگ تحمیلی را لازم، اما ناکافی خواندند و گفتند: «برای برطرف کردن معضلات زندگی مردم، هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود و برای مهار تورم و قدرت بخشیدن به پول ملی نیز اهتمام و تلاش مجدانه‌ای لازم است به عمل آید و از هر کاری که در تعارض با آن باشد، باید جلوگیری شود».

ایشان در همان ایام، تاکیدات جدی بر لزوم اصلاح زیرساخت‌ها و جبران خسارات ناشی از جنگ تحمیلی به زندگی مردم این استان داشته‌اند که می‌طلبید تا در تمام این 25 سال که سه دولت مختلف آمده‌اند و رفته‌اند، اقدامی اساسی برای این مسئله صورت می‌گرفت.

تذکر 1385؛ هنوز هم دیر نشده است

اما تذکر مهم و اصلی رهبر انقلاب مروبط به سال 5 فروردین 1385 است که در جمع زائران یادمان شهدای دهلاویه گفتند: «من در سال 75 که به خوزستان آمدم، در تمام این منطقه‌ی وسیع حرکت کردم؛ خیلی جاها را خودم از نزدیک دیدم، خیلی جاها هم هیأت‌هایی فرستادیم، دیدند؛ اگر آن برنامه‌هایی که در 9 سال قبل برای خوزستان طراحی شد، خوب اجرا می‌شد، حالا ما خیلی جلوتر بودیم. حالا هم دیر نشده است. باید برای خوزستان و همه‌ی استانهای کشور، تلاشهای مجدانه، دلسوزانه و مدبرانه انجام بگیرد».

دستور 1398 برای حل مشکل فاضلاب اهواز و حومه

و در نهایت، باید به دستور ایشان برای اختصاص 4 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی (حساب ذخیره ارزی سابق) برای حل مشکل فاضلاب اهواز و مناطق اطراف آن اشاره کرد که 30 آذر 1398 اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور آن را اعلام کرد و گفت: «پیرو نامه‌ وزیر کشور به رهبر معظم انقلاب، ایشان با اختصاص 40 هزار میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند».

اما با گذشت حدود دو سال از آن دستور، سوال اینجاست که چه اقدام اساسی برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز صورت گرفته است و مسئولان امر چه پاسخی در این زمینه دارند؟!

فراتر از موضوع فاضلاب، جای این سوال باقی است که مسئولیت ترک فعل‌های صورت گرفته در تمام این سال‌ها برعهده کدام مسئولان بوده و امروز چه برخوردی باید مسببان وضع موجود شود؟!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲