قصه ازدواج و مهریه‌های سربه فلک کشیده؛

ضمانت خوشبختی با بال مگس و قلب انسان؟

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۵۳۴۲۰
این روز‌ها از سوی برخی دختران، مهریه‌هایی تقاضا می‌شود که با شنیدنشان مغز انسان سوت می‌کشد!
۰
plusresetminus
ضمانت خوشبختی با بال مگس و قلب انسان؟
به گزارش بلاغ، از قدیم‌الایام رسمی بوده که بسیاری از خانواده‌ها به آن پایبند بوده و هستند و از اهمیت بالایی هم برخوردار است، صحبت از مهریه است، مالی که مرد هنگام وقوع عقد نکاح به همسر خود می پردازد یا مکلف به پرداخت آن می شود؛ مهریه در ایران در بسیاری از اوقات بر مبنای سکه های طلا تعیین می شود.  البته در این میان همین افرادی که تاکید بر روی دریافت مهریه دارند همیشه ورد زبانشان جمله:کی داده کی گرفته؟» است!  در این که مهریه حق قانونی زنان است هیچ ابهامی وجود ندارد؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بعضی از دختران برای اینکه متفاوت باشند مهریه های عجیب انتخاب می کنند مهریه هایی که با شنیدنشان قطعا مغزتان سوت می کشد!مهریه های عجیب و غریب گاهی شگفت انگیزتر از آن هستند که بتوانیم آن ها را باور کنیم، مهریه هایی که اگر عاقبتشان به شکایت و دادگاه نرسد، شاید هیچ وقت از وجودشان با خبر نشویم! اما یک سوال؟ شمایی که برایتان مهریه همان جمله معروف است چرا آنقدر عجیب و غریب انتخاب و اعلام می‌کنید؟ بهتر است این مورد در جامعه فرهنگ‌سازی شود که مهریه شاید بتواند برای زن پشتوانه ای در مقابل حق طلاق مرد باشد، اما نباید وسیله ای برای سوء استفاده قرار بگیرد.

برای مثال مهریه‌هایی همچون  ۱۰ رأس آهوی وحشی، ۵ هزار مرجان دریایی، رونویسی از دیوان باباطاهر، حفظ کردن دیوان حافظ، یک کیلو بال مگس،ريال دست چپ داماد، 1978 توپ ورزشی، ۱۲۰۰ نان بربری، چشم و ۱۰۰ تابلوی نقاشی مهریه همسر مرد نقاش مهریه هایی عجیب و غریب هستند که در سال های گذشته در دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شده اند از جمله مهریه‌های عجیبی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، اما در این راستا با یکی از وکیل‌های پایه یک دادگستری مصاحبه کردم غلامرضا اکبری در واکنش به این گونه مهریه‌ها تاکید کرد: باید شرایط اصلی صحت معامله در آن رعایت شود بیان کرد: مالیت داشتن یکی از این شروط مهریه است؛ مال آن چیزی است که منفعت عقلایی مشروع دارد؛ بنابر شرایط صحت معامله چیزی که قرار است به عنوان مهر به زن داده شود باید معلوم باشد یعنی مرد نمی‌تواند بگوید یکی از این دو اپارتمان را به عنوان مهر به تو می‌دهم بلکه باید دقیقا مشخص کند کدام آپارتمان منظور اوست.

این وکیل پایه یک دادگستری معتقد است که دیگر صحت مهر این است که شوهر بتواند آن را به زن تسلیم کند، پس نمی‌شود چیزی مانند انگشتر کف دریا را به عنوان مهر قرار داد مگر اینکه خود زن قادر به بدست آوردن آن باشد؛ همچنین مهر باید قابل تملک به وسیله زن باشد پس تعیین جاده‌ها و کوه‌ها به عنوان صداق صحیح نیست، البته طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی چنانچه مهریه تعیین شده مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد زن مستحق مهر المثل است و طبق ماده ۱۰۹۱ همان قانون دادگاه برای تعیین مهر المثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به سایر زن ها به خصوص زنان فامیل و محل سکونت او در نظر گرفته شود؛ همچنین متفاوت بودن، یکی از تفاوت های نسل جدید با والدینشان است.

آن ها می خواهند متفاوت باشند، این را از سبک زندگی و نوع پوشش آن ها می توان به راحتی فهمید، اما خاص تر از همه آن ها مهریه های عجیب و غریبی است که برای خود در نظر می گیرند و غافل از این که این مهریه ها نمی تواند ضامن خوشبختی شان شود.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشور‌های دیگر عرف مهریه به چه صورت است؟ در عربستان، عرف مهریه ۱۴ هزار دلار در جمهوری آذربایجان، میانگین نرخ مهریه در حدود ۲۰۰۰ منات برآورد می‌شود. میانگین نرخ مهریه در میان اقوام مختلف کشور هند در حدود ۱۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار روپیه تعیین می‌شود. در ترکیه نیز نرخ مهریه به طور متوسط ۳۵ هزار لیر است. در مناطق مختلف چین در میان اقوام مختلف، نرخ مهریه حدود ۱۰۰ هزار یوان تخمین زده می‌شود. در عمان نرخ مهریه در حدود ۱۰ هزار ریال عمان است.

در این راستا مریم صدرایی کارشناس مسائل خانواده معتقد است که در جامعه‌ای که زندگی از حالت سنتی آن خارج شده و زندگی‌های شهری توسعه زیادی پیدا کرده است، معضلی به نام «چشم و هم‌چشمی» رشد کرده، بنابراین دختران برای این‌که در مقایسه با رقبای خود کمبودی احساس نکنند، تلاش می‌کنند بیشترین رقم مهریه را بر شوهران خود تحمیل کنند و این تلاش‌ها سبب شد که نرخ مهریه‌های سرسام‌آور، هر روز در حال افزایش باشد؛ تعیین مهریه سنگین نمی‌تواند ضامن خوشبختی زندگی زناشویی یک زوج شود.

این‌روزها با توجه به شرایط اقتصادی بهتر است جوانان ما برای ازدواج کمی با دید بازتری نسبت به تعیین مهریه خودشان نگاه کنند و از آن طرف بر اساس یک سری معیارهای خاص و به نوعی بچه‌گانه، مهریه‌هایی عجیب و غریب و غیرقابل تحقق مشخص نکنند زیرا همان طور که در بالا گفته شد، مهریه ضامن خوشبختی نیست چه برسد به مهریه‌هایی که به قیمت جان انسان تمام می‌شود، همچنین اگر کمی به گذشته بازگردیم می‌بینیم که مهریه‌ها کم اما دوام زندگی‌ها بیشتر بوده است و با افزایش میزان مهریه مسائل و معضلات اجتماعی نیز افزایش یافته است. حال منظور از مهریه به لحاظ روانشناسی از دید مثبت آن ایمنی روانی، عاطفی و هیجانی است که سبب پایداری در رابطه زوجین می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲