اعتراض نمایندگان مجلس به مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی؛

فاتحه "عدالت آموزشی" را بخوانید!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۷۲۵
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه با مصوبه اخیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند، گفت: این طرح ناعدالتی را از وضعیت سرسام‌آور فعلی هم بیشتر می‌کند.
۰
plusresetminus
فاتحه "عدالت آموزشی" را بخوانید!
به گزارش بلاغ، احمد نادری در گفت‌وگویی درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصمیمات جدید درباره کنکور اظهار کرد: خروجی جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح کاملاً ناپخته‌ای است، قبلاً کمیسیون آموزش مجلس به موضوع کنکور ورود کرده بود اما پس از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرد و اساساً تقسیم کار سنتی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس را نادیده گرفتند.

وی افزود: طرحی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از جلسات متعدد درباره کنکور مصوب شد، بسیار ناپخته است و قطبی‌سازی آموزش و طبقاتی شدن آموزش در کشور را بیشتر می‌کند و اصلاً به صلاح نیست بنابراین باید فکر جدی برای این مصوبه کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر جزئیاتی که درباره کنکور دارد، دو مولفه را برای پذیرش دانشگاه‌ها لحاظ کرده است؛ نخست، آزمون تخصصی (کنکور) و دوم بحث معدل که براساس نمرات دو سال پایانی دوره متوسطه دوم است که سهم معدل و کنکور با یکدیگر متفاوت است.

معدل بالاتر دانش‌آموزان مدارس خاص

نادری ادامه داد: در بحث سهم بالای معدل برای ورود به دانشگاه‌ها باید گفت دانش‌آموزانی که به مدارس غیرانتفاعی و مدارسی که سطحشان بالاست، می‌روند، معدل بالا دارند اما افرادی که  به مدارس عادی می‌روند یا دانش‌آموزان مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و ... نمی‌توانند مانند افرادی که در شمال تهران به مدارس غیرانتفاعی و خاص می‌روند و خانواده آنها پولدار است و هزینه می‌کنند درس خوانده و نمره بالا بیاورد بنابراین معدلشان پایین‌تر است.

وی گفت: براساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پذیرش دانشگاه‌ها سهم معدل بالا است و این نخستین شکاف عدالتی است؛ نکته دیگر بحث آزمون است، در بحث آزمون هم روند فعلی دنبال خواهد شد یعنی افرادی که پول بیشتری دارند می‌توانند در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنند و آمادگی بیشتری را داشته باشند؛ طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور نه تنها فاصله طبقاتی آموزش را کمتر نکرده و عدالت آموزشی را رقم نمی‌زند بلکه ناعدالتی را از وضعیت سرسام‌آور فعلی هم بیشتر می‌کند و خلاف عدالت آموزشی است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس بمتذکر شد: آنچه طی سال‌های اخیر در بحث کنکور شاهد هستیم این است که محلی شده برای مافیای کنکور و سالانه 8 هزار میلیارد گردش مافیای کنکور است؛ یک دست این مافیا در دست سازمان سنجش و دست دیگرش در جیب مردم است؛ کنکور واسطه‌ای برای ایجاد نابرابری آموزشی  شده است، افرادی که پول بیشتری دارند در کلاس‌های کمک آموزشی و آزمون‌ها شرکت می‌کنند و کسانی که پول دارند در دانشگاه‌های برتر کشور پذیرش می‌شوند و آنهایی که پول ندارند، تکلیفشان مشخص است!

نادری افزود: طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دقیقاٌ ادامه همین روند است یعنی افرادی که پولدار هستند در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده و به مدارس غیرانتفاعی و خاص می‌روند و طبیعتاً نمرات بالا کسب کرده و در دانشگاه‌های برتر قبول می‌شوند.

وی ادامه‌داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این طرح، جلسات متعددی در کمیسیون‌های فرعی داشت اما باید بگوییم "کوه موش زاییده" است! این طرح خلاف عدالت آموزشی است و باید اصلاح شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌گذار یا قانونگذار

نادری متذکر شد: کمیسیون آموزش و مجلس شورای اسلامی باید در این حوزه قانونگذاری کنند و نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است اما در حال قانونگذای هستند که این اشتباه است؛ اگر قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونگذاری کند باید کمیسیون آموزش مجلس را تعطیل کنیم؛ این شورا نقش سیاستگذاری دارد و باید به نقش خود برگردد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: اگر طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور اجرا شود باید فاتحه عدالت آموزشی را در کشور خواند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا روسای سه کمیسیون مجلس و رئیس مجلس که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند به این مصوبه اعتراض نکردند؟ گفت: آنها هم اعتراض کردند و اینگونه نبوده که اعتراض نکنند؛ روز گذشته با دو نفر از روسای کمیسیون‌ها صحبت کردم و آنها هم معترض بودند.

نادری درباره اینکه چرا برای ورود به دانشگاه‌ها شرط معدل گذاشتند، بیان کرد: طرحی که در مجلس داشتیم معدل را درنظر گرفته بود اما سهم معدل بسیار کم بود و با ترازبندی‌ها بحث معدل به گونه‌ای اعمال می‌شد که هر شهری به نسبت خودش سنجیده می‌شد نه اینکه  شمال تهران و سیستان و بلوچستان با یکدیگر سنجیده شوند، باید از طراحان طرح پرسید که چرا شرط معدل را بدین شکل گذاشته‌اند و این برای بنده هم جای سؤال است.

به گزارش تسنیم، به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای درباره کنکور داشت که برخی بندهای آن بدین شرح است:

طبق مصوبه اول، در آزمون سراسری، سهم آموزش و پرورش به‌لحاظ سابقه تحصیلی 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود

طبق مصوبه دوم، کنکور سراسری مختص دروس تخصصی است و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود

طبق مصوبه سوم، آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار می‌شود تا فشار و اضطراب از روی دانش‌آموزان  برداشته شود و دانش‌آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

طبق مصوبه چهارم، نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.

طبق مصوبه پنجم، دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حدنصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را  پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند!!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲