تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۴۵۰۳۰۷
رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز مرحله 3 کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک این موسسه و کشور کوبا طی هفته آتی خبر داد و گفت: این واکسن به 24 هزار داوطلب در 7 استان از جمله مازندران تزریق خواهد شد.
۰
plusresetminus
انجام مرحله 3 کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستور در مازندران
به گزارش بلاغ، علیرضا بیگلری در گفت و گویی از دریافت مجوز فاز 3 کارآزمایی بالینی واکسن مشترک این موسسه با کشور کوبا خبرداد و گفت: خوشبختانه واکسن کونژوگه کرونا که حاصل همکاری انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا است این هفته مجوزهای لازم را برای شروع کارآزمایی بالینی فاز 3 اخذ کرد و به امید خدا، تزریق این واکسن در هفته آتی در 7 استان مازندران، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان و در 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور برای 24 هزار نفر از داوطلبان انجام خواهد شد.

وی افزود: این واکسن از برترین واکسن های طراحی شده در دنیا است و ایمنی زایی بسیار خوبی در فاز 1 و 2 داشته و از نظر عوارض از قابل قبولترین واکسن ها به شمار می رود. این واکسن به طور همزمان در کوبا و ایران در فاز 3 کارآزمایی بالینی قرار دارد وان شاء الله بتوانیم از آن در واکسیناسیون گسترده مردمی استفاده کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با استناد به اظهارات کارشناسان بهداشتی خاطرنشان کرد: امروزه توصیه می شود برای تمامی واکسن ها دوز یادآور یا بوستر طراحی شود. چون کسانیکه واکسینه می شوند نیاز است پس از مدتی دوز یادآوری را دریافت کنند. خوشبختانه این واکسن دوز یادآور دارد و ما پیش از این پیش بینی های لازم را برای طراحی این واکسن داشته ایم. واکسن مشترک ایران و کوبا اولین واکسن در دنیا است که دوز یادآور آن به همراه واکسن اصلی تزیرق می شود. از 5 استان از 7 استان مذکور تزریق واکسن را خواهیم داشت.

بیگلری از بارگذاری سایت پذیرش داوطلبان 18 تا 80 سال واکسن کرونای انستیتو پاستور در روز چهارشنبه (1 اردیبهشت) خبر داد و گفت: در هر استان فقط می توانیم واکسن ها را به 3 هزار نفر داوطلب تزریق کنیم و انتظار می رود به لحاظ این محدودیت، ظرفیت موجود در سایت به سرعت تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه این واکسن در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد گفت: تمامی واکسن ها برای اخذ مجوز تزریق باید سه مرحله کارآزمایی بالینی انسانی را پشت سربگذرانند. این واکسن فازهای 1 و 2 را پشت سرگذاشته و اولین واکسن تولید داخلی است که در فاز 3 بالینی قرار گرفته است.تزریق دوز 1 و 2 این واکسن در 5 استان انجام می شود و در دو استان زنجان و یزد، دوز یادآور هم تزریق خواهد شد. این دوز یکی از الزامات واکسن ها است.

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه خاطرنشان کرد: 28 روز پس از تزریق دوز اول، دوز دوم تزریق می شود و دوز یادآور می تواند در بازه زمانی 1 تا 6 ماه تزریق شود. با توجه به اینکه باید مطالعات ما زودتر به پایان برسد، دوز یادآور 1 ماه بعد از دوز دوم به داوطلبان تزریق می شود. دوز یادآور، ایمنی بدن را در حدود 98 درصد بالا می برد و موجب تحریک آنتی بادی می شود که نشانه ای از تاثیر واکسن در پیشگیری از بیماری است. تاثیر واکسن در جامعه در مقایسه افرادی که واکسینه شده اند با جامعه ای که تزریق نشده سنجیده می شود.

وی تاکید کرد: همه مردم به جز افرادی که در اولویت 1 قرار دارند می توانند برای تزریق مرحله 3 کارآزمایی داوطلب شوند. چون واکسیناسیون کادر درمان به پایان رسیده است و در حال وارد شدن به فازهای بعدی تزریق هستیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به سابقه 100 ساله ساخت واکسن در این موسسه تحقیقاتی گفت: این موسسه یکی از معتبرترین و اولین واکسن ساز خاورمیانه است و کنترل کیفی بر روی این واکسن به طور کامل انجام شده است. این واکسن به احتمال زیاد در این کارآزمایی موفق خواهد بود و امیدوارم بتوانیم نتایج اولیه را در نیمه یا اواخر خردادماه مشاهده کنیم. انتظار می رود بتوانیم این واکسن را در پایان خرداد وارد بازار کشور کنیم. در ماه های اول، تولید واکسن کم است ولی به صورت پلکانی افزایش می یابد. پیش بینی ما تولید 1 تا 2 میلیون دوز از این واکسن در ماه اول است. اما انتظار می رود تولید آن در مهر و آبان حداقل به 4 تا 5 میلیون افزایش یابد.

وی تاکید کرد: تزریق دوز یادآور می تواند به تنهایی باعث ایمنی در افرادی شود که قبلا به بیماری مبتلا شده اند.

بیگلری در پاسخ به اینکه گفته شده به هیچ عنوان نباید برای دریافت واکسن وارد سایت شد گفت: سعی کردیم این مرحله تفکیک شود به همین دلیل سایت فراخوانی برای ثبت نام طراحی شده است.  این سایت به مردم استان های مذکور معرفی می شود تا داوطلبان بتوانند با مراجعه به آن برای داوطلبی خود ثبت نام کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲