تاریخ انتشارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۴۴۸۸۶۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم، گفت: مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.
۰
plusresetminus
نوروز در پیش است و به شدت نگرانیم/موافق سفر نیستیم
به گزارش بلاغ، سعید نمکی در بیستمین آیین پویش ره سلامت که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد با بیان اینکه مجموعه شهید رجایی امروز برای کشور یک ویترین بزرگ علمی و مایه امید برای تمام کسانی است که به عنوان آخرین پایگاه مراجعه می کنند تا شاید به دست توانمند بزرگان قلب و عروق کشور بعد از لطف خداوند، شفا بگیرند، گفت: به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت آمده ام تا قدردان زحمات و تلاش شما در طول تمام این سال ها باشم.
وی افزود: قبل از ورود به جلسه، این دوره اجرایی که در خدمت مردم بودم را مرور می کردم؛ در این دوره دو کار را ذی قیمت می دانم که یک مورد آن ایجاد اداره کل بیماری های غیرواگیر در سه دهه گذشته بود.
 
 وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز ۱۰۰ هزار مرگ در سال از بین ۳۸۰ هزار مرگ، به علت پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن رخ می دهد گفت: ۳۱۳ هزار مرگ غیر از آنچه کووید بر ما تحمیل کرد به علت بیماری های غیرواگیر است که سکته های قلبی و مغزی و بیماری های قلبی در راس آن قرار دارند.
 
 
۹۳ درصد مرگ‌های کرونا در بیماران زمینه ای و سالمندان
 
نمکی افزود: در کووید هم اثبات شد که گرچه همه گیری ویروس بود اما آسیب پذیرترین اقشار، افرادی بودند که یک بیماری زمینه ای داشتند. ۹۳ درصد از مرگ ها در افرادی بوده که یا بیماری زمینه ای داشتند یا سن بالای ۶۵ سال که تلنگری به ذهن و روح و رفتار اجتماعی ما می زند که به بیماری های غیرواگیر و به خصوص بیماری های قلبی و عروقی بیشتر توجه کنیم.
 
وی ضمن قدردانی برای توسعه زیرساخت ها به منظور رسیدگی عاجل به گرفتاری های قلبی و عروقی که افتخاری نفیس برای جمهوری اسلامی است، گفت: اعلام آمادگی و درخواست می کنم که بیمارستان شهید رجایی مدیریت ملی این پروژه را بپذیرند و بتوانیم آن را در قالب یک پروژه ملی ادامه دهیم و داروی ترومبلیتیک که از آن نام برده شد را هرچه سریعتر با یک گایدلاین هایی در دسترس قرار دهیم. با توجه به کمبود منابع اکنون وضعیت دشواری داریم.
 
نمکی افزود: اگر رنجی که در این ایام در کنار مدیریت کووید با مضایق ارزی، مالی و تحریم ها می کشم را بازگو کنم شاید خیلی از شما زار زار به حال این برادر کوچکتان گریه کنید. باید هر سِنتی که خرج می کنیم در جایگاه تعریف شده ای باشد. متاسفانه گاهی درست هزینه نمی کنیم. استفاده از این دارو را با گایدلاین و شرایط ویژه فراهم می کنیم و از دکتر نوحی میخواهیم در پیشگیری از گرفتگی های قلبی و عروقی به ما کمک کنند. اگر نتوانیم سبک زندگی مردم را اصلاح و ورزش همگانی را جا بیندازیم، هر روز باید ته این رودخانه زخمی و جنازه جمع کنیم.
 
وی ادامه داد: تقاضا می کنم آموزش همگانی و آموزش از راه دور را این مرکز برعهده بگیرد و متولی آموزش همگانی درباره پیشگیری از بیماری های قلبی  و عمومی باشد و آموزش ها ر ا مطابق با درک گروههای سنی مختلف آماده کنند. مطمئن هستم این مرکز به عنوان یک مرکز مرجع برای کل مناطق مطرح خواهد بود، همانطور که امروز هم هست و نظیرش را در بسیار ی مناطق دنیا نداریم. تقاضا می کنم بیمارستان رجایی نقش لیدر شیپی قلب و عروق را هم گسترده تر اداره کند. باید بتوانیم این مرکز را به عنوان مرکز مجهز به ابزار آموزش از راه دور برای همه مراکز مرجع مطرح کنیم. آماده هستم اگر امکاناتی لازم است به تامین آن کمک کنیم.
 
 
افزایش چراغ خاموش ماهانه ۱۰۰۰تخت بیمارستانی
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال علیرغم گرفتاری ما در کووید نه تنها در این باتلاق نماندیم بلکه توانستیم به عنوان یکی از درخشان ترین سال های قبل و بعد از انقلاب در توسعه زیرساخت ها تلاش کنیم گفت: امسال حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی را داریم راه اندازی می کنیم. بدون سروصدا حرکت می کنیم و خیلی اهل ویترین آرایی نیستیم که خودمان را مطرح کنیم و  دل به رضایت خدا و مردم بسته ایم و دنبال پرش ارتفاع نیستیم، امیدوارم لندینگی در فرودگاهی احترام آمیز داشته باشیم و این ردا را تقدیم کنیم. بی سروصدا و چراغ خاموش ماهانه هزار تخت دارد به تخت های بیمارستانی کشور اضافه می شود و این اتفاق هیچ سالی در سال های بعد از انقلاب نیفتاده است.
 
 
در خوزستان روزهای سختی داریم
 
وی افزود: کمتر از یک و نیم ماه ۲۵۰۰ تخت آی سی یو اضافه کردیم و در خوزستان در عرض یک هفته ۷۰ تخت جدید برای بیماران تنفسی ایجاد کردیم. برای بیمار کووید اکسیژن اصلی ترین رکن حیاتی است. رساندن اکسیژن ساز بخصوص به خوزستان بسیار مهم است و روزهای بسیار سختی داریم. خداوند لطف کرد این زیرساخت ها را اضافه کنیم. قرار است بیش از ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی امسال به بهره برداری برسانیم که بسیاری از آن محقق شده است. افتخاری بود که در این ایام نصیب ما شد اما دلم نمیخواهد گریزی نداشته باشم و دل نگرانی همکارانم از روزهایی که هست را اعلام نکنم.
 
وزیر بهداشت ضمن قدردانی از همراهی اصحاب رسانه گفت: خبرنگارانی را داشتیم که خودشان در حین برخورد با عدم رعایت پروتکل ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند اما در کنار ما بودند. از مردم شریف و صبوری که در یک سال گذشته همراهی کردند، کسب و کارشان تعطیل شد، اما کنار ما ماندند باید تشکر کرد. نرفتن بچه ها به مدرسه و ماندن در خانه، گرانی و زندگی در این شرایط سخت اقتصادی کار آسانی نیست. حمایت های بی بدیلی را از بسیاری بخش ها داشتیم و همکاری بین بخشی خوبی صورت گرفت؛ اما نارفیقی و عدم رعایت هایی را هم دیدیم.
 
نمکی ادامه داد: هربار به مراکز درمانی می آیم در کنار احساس غروری که می کنم، شرمند هم هستم. جان نثارترین کادر بهداشت و درمان دنیا را داریم و افتخار میکنم به وجودشان. وقتی میخواستیم واکسن بزنیم خیلی ها با بنده تماس گرفتند و گفتند ما دلمان نمی آید وقتی طبقات دیگر تزریق واکسن نداشته اند این کار را برای ما انجام دهید. این همه ایثار را هیچ کجا ندیده ام. اما از آن سو کادر بهداشت را می بینم که دارد در این بی توجهی ها هر روز نحیف تر می شود. موی پرسنل سفیدتر و چهره ها خسته تر شده و یک علتش این است که عده اندکی بی توجهی میکنند.
 
 
به عنوان وزارت بهداشت با هیچ مسافرتی موافق نیستیم
 
وی با بیان اینکه عید نوروز در پیش است و ما همه نگران هستیم گفت: مسافرت به عنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و به عنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم. فکر میکنیم مانند سال گذشته که ایستادیم و گفتیم از ۲۵ اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته  باشیم امسال هم باید از رفت و آمدها جلوگیری کنیم؛ این درحالی است که سال گذشته ویروس ووهان بود با قدرت ابتلا و کشندگی کمتر، اما اکنون در خوزستان صحنه های دردناکی می بینیم. در عرض ۴۸ ساعت ریه پر است و فرصت به ما نمی دهد.
 
وی افزود: با چنین ویروس سهمگینی می خواهیم مسافرت هم برویم؟. می دانیم مردم خسته اند و حوصله شان سر رفته و صنعت توریسم آسیب جدی دیده است همه دنیا این طور است ولی ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی پروتکل ها بایستیم. یکی از دغدغه های ما همین تعطیلات نوروز است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت نباید باشد. از جاده های پرازدحام و ترددهای بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت آلوده از اقصی نقاط و انتقال یک ویروس موتاسیون یافته به شدت اضطراب داریم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در چنین شرایطی هستیم که به عنوان مثال می گوییم آب آلوده نباید خورد اما اگر اصرار میکنید حداقل آن را بجوشانید، گفت: در چنین انتخابی گرفتاریم. امید است عید آینده هم بدون دغدغه کادر بهداشت و درمان بگذرد. البته خیلی خوشبین نیستیم با آنچه در خوزستان می بینیم. با رئیس دانشگاه لرستان و بندرعباس صحبت میکردم و اگر بی توجهی کنیم افق تاریکتری می بینم.
 
وی تاکید کرد: واقعا از همه دست اندرکاران درخواست می کنم که مجموعه بهداشت ودرمان کشور را که این اندازه تحت فشار است بیشتر مورد توجه قرار دهند، اینها سرمایه اجتماعی هستند و سروقامتانی را از دست دادیم که کسی نمی تواند جای آنها را پرکند. شرمسار خانواده های آنها هستم.
 
 
چه کسی باید با کسی که ماسک نمی زند، برخورد کند؟
 
وزیر بهداشت گفت: درباره برخورد با پروتکل شکنی اعتراض داریم. شرمنده همکارانم هستم و جوابی ندارم به آنها بدهم. چه کسی باید با کسی که ماسک نمیزند برخورد کند. در گزارش ها می بینیم که فردی در بازار ایستاده و ماسک نزده و با خنده به خبرنگار صداوسیما میگوید به ماسک اعتقادی ندارم. ماسک یک پروتکل است و ربطی به اعتقاد افراد ندارد. امید است بیش از پیش مجموعه ارزشمند سرمایه اجتماعی را دریابند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲