اتفاق عجیب در برگزاری انتخابات برخی فدراسیون‌های ورزشی

طولانی شدن زمان سرپرستی به منظور ثبت‌نام مجدد/پای برخی نامزدهای خاص در میان است؟!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۴۴۷۷۵۵
در این یکی، دو سال اخیر یکسری فعل و انفعالات موجب شده نه تنها وزیر و همکارانش به استفاده از سرپرست علاقه‌مند شوند، بلکه با طولانی کردن آن دنبال ثبت‌نام مجدد باشند.
۰
plusresetminus
طولانی شدن زمان سرپرستی به منظور ثبت‌نام مجدد/پای برخی نامزدهای خاص در میان است؟!

به گزارش بلاغ، شطرنج، اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری و زورخانه‌ای چهار فدراسیون ورزشی هستند که مدتهاست توسط سرپرست اداره می‌شوند. اداره برخی از این فدراسیون‌ها با سرپرست آن‌قدر به درازا کشیده که مسئولان وزارت ورزش مجبور به ثبت‌نام مجدد شدند. به عنوان نمونه ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون شطرنج 21 خردادماه به پایان رسید و قرار بود انتخاباتش تابستان 99 برگزار شود ولی وزارت ورزش آن‌قدر در برگزاری انتخابات تعلل به خرج داد که ثبت‌نام مجدد از نامزدها صورت گرفت.

وزارت ورزش دلیل عدم برگزاری انتخابات را شیوع ویروس کرونا اعلام کرد ولی در همین روزهای کرونایی انتخابات برخی فدراسیون‌های دیگر از جمله دوومیدانی و نجات غریق برگزار شد! تناقض در رفتار مدیران وزارت ورزش موجب شد که ثبت‌نام مجدد از نامزدهای ریاست فدراسیون شطرنج از یکشنبه آغاز شود و تا 27 بهمن ماه نیز ادامه داشته باشد. افشین داوری که سابقه حضور در چندین انتخابات فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون دوومیدانی، والیبال، ناشنوایان و دوچرخه‌سواری را دارد، روز دوشنبه در انتخابات فدراسیون شطرنج نام نویسی کرد. این در حالی است که داوری اکنون به عنوان سرپرست دوچرخه‌سواری مشغول به فعالیت است.

بلاتکلیفی از اتومبیل‌رانی
در فدراسیون اتومبیلرانی نیز بلاتکلیفی مشهود است. بیشتر از یک سال از اتمام دوره قانونی ریاست در فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری می‌گذرد با این حال و با وجود ثبت‌نام کاندیداها هنوز تکلیف انتخابات این فدراسیون مشخص نشده و همچنان دوره سرپرستی در این فدراسیون برقرار است.
محمود صیدانلو رئیس‌پیشین فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری بود. بهمن ماه گذشته و با اتمام دوره چهارساله ریاست وی، مازیار ناظمی به عنوان سرپرست برای این فدراسیون منصوب شد. اما ورود وی به انتخابات باعث شد وزارت ورزش سرپرست جدیدی را برای اهالی موتورسواری و اتومبیلرانی منصوب کند.
شهرزاد کیانی با تجربه ۱۲ سال دبیرکلی در فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی، دومین سرپرستی بود که برای این فدراسیون منصوب شد. حکم سرپرستی کیانی، شهریور ماه صادر شد و تا آخر ماه اعتبار داشت چرا که در این ماه به خاطر بروز برخی مسائل و عدم برگزاری انتخابات، سرپرست دیگری امور فدراسیون را برعهده گرفت. محمدرضا مقصودلو سومین سرپرست منصوب برای فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بود که از آذرماه مدیریت خود در این فدراسیون را آغاز کرد و مشخص نیست تا چه زمان این مسئولیت را عهده‌دار خواهد بود به خصوص اینکه وزارت ورزش هنوز در رابطه با برگزاری مجمع انتخاباتی اقدامی انجام نداده است. انتخابات فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در حالی نامشخص است که ثبت‌نام کاندیداهای این فدراسیون انجام شده و پرونده کاندیداها تا مرحله تأیید در مراجع ذی‌صلاح هم پیش رفته است. جواد برات، مهرداد همتیان، عزیز تر‌از، محمود صیدانلو، ندا مطلبی و مازیار ناظمی ۶ کاندیدایی هستند که از مجموع ۱۲ متقاضی ریاست در فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری موفق شدند، تأییدیه صلاحیت مدیریت خود را از کمیسیون تطبیق وزارت ورزش بگیرند. پرونده این کاندیداها جهت اعلام صلاحیت قطعی برای مراجع ذیصلاح ارسال شده اما برخی ابهامات در این مرحله و عدم اعلام آرای قطعی باعث شده پروسه انتخاباتی به تعیین تاریخ مجمع نرسد. این در حالی است که طبق ماده ۱۴ آیین نامه نحوه انتخابات رئیس، در صورتی که به هر علتی بعد از گذشت شش ماه از ثبت‌نام کاندیداها، انتخابات به سرانجام نرسد، لازم است نام نویسی از کاندیداها مجدد انجام شود. البته اینکه با توجه به نام نویسی کاندیداهای فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری در بازه زمانی ۴ تا ۱۹ شهریورماه، هنوز یک ماه به زمان مقرر ۶ ماهه برای تجدید نام نویسی کاندیداها باقی مانده اما با توجه به چگونگی پروسه طی شده، احتمال اینکه این موضوع یعنی نام نویسی دوباره از کاندیداها به قطعیت برسد، بعید نیست.
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی طی ماه‌های گذشته به خاطر مسائل مطرح پیرامون ورود موتورهای سنگین
با حاشیه‌های زیادی مواجه شد ولی با وجود این شرایط، وزارت ورزش نسبت به تسریع روند انتخاباتی در این فدراسیون اقدامی نداشته است.

طولانی شدن زمان سرپرستی
طولانی شدن زمان سرپرستی و نام نویسی مجدد از نامزدها، مسبوق به سابقه است. در فدراسیون شطرنج این اتفاق رخ داد و احتمالا در اتومبیلرانی تکرار می‌شود. تمام این اتفاقات در شرایطی است که مسعود سلطانی فر در روزهای ابتدایی حضورش در وزارت ورزش و جوانان اعتقادی به استفاده از سرپرستان در فدراسیون‌های ورزشی نداشت و در یک اظهار نظر معروف مدعی شد: «تعیین سرپرست تا برگزاری انتخابات مجدد رؤسای فدراسیون‌ها امری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای ورزش و مدیریت فدراسیون‌های ورزشی است. در اساسنامه هم چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌نام‌ها صورت گیرد و بعد از تأیید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس‌فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است در همان روزی که رئیس‌فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد انتخابات جدید برگزار شود.» سلطانی‌فر همچنین در نیمه بهمن ماه 1395 گفت: «چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است،
چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود،
ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌‌زنیم.»
در این یکی، دو سال اخیر یکسری فعل و انفعالات موجب شده نه تنها وزیر و همکارانش به استفاده از سرپرست علاقه‌مند شوند، بلکه با طولانی کردن آن دنبال ثبت‌نام مجدد باشند.البته دلیل این دست اقدامات برای اهل فن روشن است و آنها اطلاع دارند شاید طی روزهای آینده یک چهره ویژه نامزد ریاست یکی از فدراسیون‌های شطرنج و اتومبیلرنی شود. اگر این اتفاق رخ داد آن وقت می‌توان خیلی راحت از برنامه برخی آقایان برای روزهایی که در وزارت ورزش و جوانان حضور ندارند، سخن گفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴