تاریخ انتشارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۴۳۴۹۸
برای دستیابی به شوراهای کارآمد نیازمند کمیسیون‌های کارآمد و به دنبال آن نیازمند حضور افراد متخصص و توانمند در آن مجموعه هستیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از محمدحسن برازنده، کارشناس عمران و دبیر سابق کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در یادداشتی نوشت:
یکی از ثمرات بزرگ انقلاب شکوهمند ایران در دهه اخیر شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده که توسط رأی مردم تعیین می‌شود. شوراهای شهری و روستایی به‌نوعی تبلور حضور مردم، دیدگاه‌ها، افکار، خواسته‌ها، نیازها و تمایل مردم درصحنه‌ی برنامه‌ریزی تلقی شده و شورای شهر به‌عنوان یکی از ارکان مدیریت شهری در اداره شهرها در سطح محلی نقش مهمی را برعهده‌گرفته و تشکیل آن می‌تواند نقطه عطفی برای مدیریت مشارکتی در ایران باشد.
امروزه با شکل‌گیری کلان‌شهرها و چالش‌های مدیریت شهری نیازمند شکل‌گیری شوراهای کارآمد برای بهتر اداره شدن شهرها هستیم. اگر نگاهی به ساختار شورای شهر یا هر نهاد قانون‌گذار بیاندازیم خواهیم دید کمیسیون‌های تخصصی به‌عنوان شاکله اصلی آن و در مثابه اتاق‌های فکری که قرار است تمامی برنامه‌ها، طرح‌ها و لوایح شهرداری را موردبررسی قرار داده و به تصویب برساند، ایفای نقش می‌نمایند.
بنابراین برای دستیابی به شوراهای کارآمد نیازمند کمیسیون‌های کارآمد و به دنبال آن نیازمند حضور افراد متخصص و توانمند در آن مجموعه هستیم. جدای از این موضوع نکته‌ای که مغفول مانده یا کمتر به آن پرداخته‌شده است این است که مدیریت شهری باوجود مسائل و مشکلات متعدد خود، به چه تعداد از این تخصص‌ها نیازمند است؟ آیا تابه‌حال دسته‌بندی در این خصوص که در شوراهای شهر نیازمند حضور چه تعداد افراد در رشته‌های مختلف هستیم صورت گرفته است؟
 همچنان که برای برخی سازمان‌های تخصصی مانند نظام‌مهندسی ساختمان این موضوع لحاظ گردیده و هیئت‌مدیره آن بر اساس پارامترهای تعیین‌شده از تعداد مشخصی مهندس در رشته‌های مختلف مانند عمران، معماری، شهرسازی و... تشکیل می‌گردد.
عدم توجه به این نکته دو آسیب جدی را به دنبال خواهد داشت:
1- اگر حداقل افراد موردنیاز برای یک کمیسیون تخصصی وجود نداشته باشد، حضور افراد غیر مرتبط منجر به کاهش مشارکت مؤثر و لازم در طرح‌ها و لوایح مطرح‌شده گردیده و علاوه بر تضعیف کمیسیون می‌تواند موجب عملکرد نامطلوب آن گردد.
2- عدم توجه به دسته‌بندی و تعداد رشته‌های موردنیاز بر اساس موضوعات کلان‌شهری منجر به نبود افراد مطلع، کارشناس و دغدغه مند در یک یا چند مسئله شهری شده و حتی ممکن است موجب مغفول ماندن رسیدگی به آن توسط این نهاد قانون‌گذار گردیده که درنهایت می‌تواند سبب دست نیافتن به انتظارات موردنظر گردد.
لذا برای ارتقاء کارآمدی شورای شهر ششم نسبت به ادوار گذشته باید بر اساس وظایف عنوان‌شده در ماده ۷۱ قانون انتخابات شورای اسلامی شهر، موضوعات کلان‌شهری و کمیسیون‌های تخصصی به تعیین مدلی از تعداد و ترکیب تخصص‌های موردنیاز ازجمله عمران، شهرسازی، اقتصاد، حقوق، حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست، فرهنگی، حسابداری و حسابرسی و برنامه‌ریزی شهری رسید تا از این طریق بتوان با به‌کارگیری و انتخاب هرچه بهتر افراد، خدمات شایسته‌تری را به شهروندان ارائه نمود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴