مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده ولی همچنان خطر شیوع این بیماری جدی است و اگر غفلت شود با طغیان بیماری مواجه می‌شویم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، بهلول تکلوی اظهار کرد: اکیپ‌های بیماری یاب دامپزشکی با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی و به‌صورت شبانه روزی عملیات رصد و پایش بیماری را انجام می‌دهند.
وی افزود: در این راستا از ابتدای سال‌جاری بیش از 9هزار مورد نمونه برداری از فارم‌های صنعتی طیور استان انجام و به آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.
مدیرکل دانپزشکی استان اردبیل بیان کرد: به‌دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای فارم‌های پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از 300 کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور جمهوری آذربایجان، وجود تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان استان به نگهداری از طیور بومی و سنتی در منازل و روستاها، شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.
وی بار دیگر از فعالان صنعت طیور و مدیریت واحدهای پرورش طیور استان خواست با تشدید ضوابط امنیت زیستی اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بیماری معمول داشته و ضمن همکاری مستمر و تنگاتنگ با دامپزشکی توصیه‌های کارشناسان این اداره کل را مد نظر قرار دهند.
تکلوی در بخش دیگری از سخنان خود از توزیع بیش از ۹۹ میلیون دز واکسن طیور از ابتدای سال جاری  در استان خبر داد و اذعان داشت: این میزان واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف و واگیردار طیور در بین فارم‌های پرورش طیور استان توزیع و مصرف شده است.
وی ادامه داد: واکسیناسیون به موقع، رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه و مدیریت مناسب در طول دوره پرورش نقش عمده‌ای در کنترل بیماری‌های طیور دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل اضافه کرد: تنظیم برنامه واکسیناسیون واحدها براساس شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ای و نظارت دقیق بر فرایند واکسیناسیون در ایمن‌سازی جمعیت طیور اهمیت اساسی دارد.
تکلوی با یادآوری اینکه دامپزشکی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در استان دارد بر تضمین سلامت این فراوارده‌ها با نظارت بهداشتی دامپزشکی و سلامت آنان تاکید کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴