تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۴۴۲۵۵۱
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست؟ ما نمیتوانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدو ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام شش- سه- سه دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، علی الهیار ترکمن در برنامه "به وقت ایران" شبکه آموزش سیما درباره بودجه مصوب آموزش و پرورش در سال ۹۹ و لایحه تنظیمی بودجه برای سال ۱۴۰۰ و میزان مبتنی بودن آن بر سندتحول و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش گفت: درنظر همه متخصصان توسعه و برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پرورش نقش مهمی در اعتلای جامعه دارد. اما سوال اساسی این است که چه طور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟
وی افزود: چه عواملی باعث می شود نتوانیم این اهمیت را در رده خودش برای آموزش و پرورش اعمال کنیم؟
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه را باید در یک تاریخچه ای تحلیل کرد گفت: سابقه آموزش رسمی در کشور ما به ۲۰۰ سال گذشته و تاسیس دارالفنون باز میگردد. در آن زمان محل تامین بودجه دارالفنون محکم و پایدار بود.
الهیار افزود: ۱۰۰ سال قبل با تاسیس دارالمعلم، تمام منابع در دولت دیده شد. از همان زمان به این سو، بستر تامین بودجه آموزش و پرورش کاملا دولتی شد و نتوانستیم قابلیت بودجه ای پایدار برای آن ایجاد کنیم؛ بلکه فقط پول تزریق کردیم. باید آموزش و پرورش به یک منبع تامین منابع پایدار مانند جی دی پی متصل شود.
وی تاکید کرد که اگر حرکتی در راستای تامین منابع پایدار و مقررات زدایی انجام ندهیم، اجرای اسناد در حد کاغذ باقی می ماند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بنده خودم کارشناسی هستم که به علت یابی معتقدم تا معلول یابی اظهار کرد: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول ها متمرکز می شویم تا روی علت ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می برد.
الهیار در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه « در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است» گفت: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود؛ زیرا ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را تعیین می کند. در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳.۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.
وی درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست؟ ما نمیتوانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدو ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند. ما به دلیل اجرای نظام شش، سه، سه دچار کمبود معلم شدیم و از این شیوه استفاده کردیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت به خوبی نقد میشود و ماهم قبول داریم گفت: بودجه طبق قانون به مجلس می آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق بررسی کلیات بودجه است اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی میکند و نقد به ان وارد است برای انکه وضعیت را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد کنند.
وی افزود: بودجه 1400 اولین بودجه قرن 14 هجری است و 100 سال باقی میماند. اگر بودجه آموزش و پرورش بر اساس اصول نبود، آن را رد کنند تا سهم آموزش و پرورش به 20 درصد از بودجه عمومی افزایش یابد. نقد را می پذیریم ولی برای معلم چه باید کرد؟ اینجا باید ثابت کنند که پای آموزش و پرورش هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴