تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۸۸۷
استاد حقوق و روابط بین‌الملل معتقد است سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران یک شکست محض و بدون دستاورد برای آمریکا بوده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، مهدی ذاکریان در نشست مجازی شورای مرکزی و رؤسای شاخه‌های استانی حزب جوانان ایران اسلامی، با تشریح اصول سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا پس از جنگ دوم جهانی، گفت: سیاست خارجی دولت ترامپ در چهار سال گذشته بر مبنای "یکجانبه‌گرایی محض" بوده است. این سیاست جز ضرر دستاوردی برای آمریکا نداشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر یک از  دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، سیاست یکجانبه گرایی محض را کنار خواهد گذاشت و به سمت اجماع سازی جهانی خواهد رفت، اظهار کرد: بر این مبنا پیش بینی من این است که چه بایدن پیروز شود و چه ترامپ، دولت بعدی آمریکا به سمت اجماع سازی جهانی علیه کشورمان حرکت خواهد کرد و تلاش خواهند کرد با ایجاد اجماع جهانی فشار را بر کشورمان بیشتر کنند.
این استاد روابط بین الملل با اشاره به مقاومت جانانه ایران و پیگیری سیاست هوشمندانه صبر استراتژیک در برابر خروج دولت ترامپ از برجام و فشار حداکثری علیه ایران، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام عده ای در داخل مترصد فرصت بودند تا ایران هم از برجام خارج شود. آنها حتی سند توافق برجام را در مجلس آتش زدند اما در نهایت نظام جمهوری اسلامی سیاست "صبر استراتژیک" را برگزید و این سیاست آمریکا را به لحاظ سیاسی در جهان منزوی کرد و حتی نزدیک ترین متحدان آمریکا هم از موضع این کشور در قبال برجام انتقاد کردند.
وی با اشاره به اینکه محمد جواد ظریف یک دانشمند روابط بین الملل و یک دیپلمات مبرز و کارکشته است، افزود: عملکرد دولت روحانی به طور عام و وزارت خارجه ظریف به طور خاص در موضوع برجام بسیار هوشمندانه بود و ایران پس از نزدیک به 1 سال صبر استراتژیک، سیاست " کاهش تدریجی و پلکانی" تعهدات را انتخاب کرد و از تعهدات برجامی خود کاست و این سیاست هوشمندانه ترین سیاستی بود که در پیش گرفته بود و دستاوردهای سیاسی زیادی در عرصه بین الملل برای ایران ایجاد کرد و ایالات متحده آمریکا به جز همراهی اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران و خروج یکجانبه از برجام هیچ متحدی را همراه خود نکرده است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در همان فضای  فشار حداکثری ، فرصت‌هایی طلایی برای امتیاز گیری از آمریکای منزوی را از دست دادیم و در صورتی که ترامپ دوباره انتخاب شود یا بایدن پیروز شود، با توجه به ضررهای گسترده سیاست یکجانبه گرایی محض، آمریکا به سمت سیاست اجماع سازی علیه ایران خواهد رفت و همین مساله، امتیازگیری از آمریکا را برای دستگاه دیپلماسی دشوارتر خواهد کرد.
ذاکریان با تاکید بر اینکه آمریکا در چهار سال گذشته از سیاست فشار حداکثری و خروج از برجام هیچ منفعتی به دست نیاورد و جز ضرر چیزی حاصلش نشد، افزود: برای نخستین بار پس از انعقاد منشور آتلانتیک بین آمریکا و بریتانیا، دو کشور در موضوع برجام با یکدیگر اختلاف پیدا کردند و بریتانیا از آمریکا در برابر تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت حمایت نکرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه اهمیت این دستاورد سیاسی برای ایران حتی برای بسیاری از دانشگاهیان و سیاستمداران ایرانی نامکشوف مانده است، گفت: برای نخستین بار از سال 1941 بدین سو دولت بریتانیا از ایالات متحده آمریکا در عرصه جهانی حمایت نکرد و حاضر نشد از واشنگتن در اعمال دوباره تحریم تسلیحاتی علیه ایران و یا خروج یکجانبه از برجام حمایت کند و این مساله یک پیروزی سیاسی بسیار بزرگ برای ایران بود.
ذاکریان افزود: چهار اصل و هدف مشترک جهان غرب به رهبری آمریکا در دوران جهانی سازی عبارتند از  اقتصاد آزاد، دموکراسی و حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی.
ذاکریان افزود: در دولت بعدی آمریکا چه ترامپ باقی بماند و چه بایدن بیاید حرکت در چارچوب اهداف چهارگانه جهانی سازی بر مبنای اجماع جهانی به رهبری آمریکا احیا خواهد شد و آمریکا با توجه به تجربه 4 سال گذشته و شکست های پی در پی در سیاست خارجی دیگر قادر به ادامه سیاست "یکجانبه گرایی محض" نخواهد بود؛ چون این سیاست به اعتبار و جایگاه واشنگتن در عرصه جهانی و بین متحدانش ضربه زیادی وارد کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲