تاریخ انتشاريکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۴۰۳۶۳
تیراندازی با کمان، یکی از رقابتی‌ترین ورزش‌های دنیاست و همین امر موجب جذابیت این ورزشی در بین همه مردم شده است، به طوری که هر کسی در هر رده سنی می‌تواند در این ورزش شرکت کند.‌
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنسیم دانشور: تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می‌تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود. ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک تیز تشکیل شده و فرد تیرانداز با گذاشتن تیر در کمان و کشیدن آن، تیر را پرتاب می‌کند.
ورزش تیر و کمان یا همان تیراندازی با کمان، به ورزشکاران درس تمرکز و صبوری می‌آموزد و ذهن را تقویت می‌کند. این ورزش در عین مفرح بودن نیاز به آمادگی جسمانی زیادی دارد و انجام این ورزش نه تنها قدرت بدنی را افزایش می‌دهد، بلکه تمرکز و انعطاف‌پذیری را هم بالا می‌برد.
تیراندازی با ۳ کمان
تیراندازی با کمان در ۳ رشته کمان‌های کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می‌گردد.
کمان ریکرو: این کمان شامل قسمت‌های قبضه، بازو، سایت، پین سایت، استاب لایزر و زه است. این کمان به کمان‌های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییردقت و قدرت آن افزایش یافت.
مسابقات آن در مسافت های ۱۸و ۳۰ و۷۰ متر برگزار می‌گردد؛ مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش‌های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان برگزار می‌شود. این کمان باید پس از استفاده اجزایش برای سالم ماندن جدا می‌شود.
کمان کامپوند: این کمان شامل قسمت‌های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکر و… است. این کمان بسیار پیشرفته‌ است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است.
مسابقات آن نیز در مسافت های ۱۸و ۳۰و ۵۰ متر برگزار می‌گردد. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.
کمان سنتی: این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان‌های اولیه است. یکی از ویژگی‌های جالب این رشته ورزشی آن است که هر فرد با لباس محلی و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت می‌کند.

تیراندازی با کمان در ایران
رشته ورزشی، ملی و مذهبی تیراندازی با کمان در ابتدای تأسیس آن در ایران به صورت یک کمیته و انجمن تحت نظارت فدراسیون تیراندازی کار خود را شروع کرد و در اوایل تابستان سال ۱۳۷۶ به عضویت رسمی فیتا (فدراسیون بین‌المللی تیراندازی با کمان) درآمد.
در آبان ماه سال ١٣٨١ بود که رشته تیراندازی با کمان به صورت یک فدراسیون مستقل درآمد.
هیجان‌انگیزترین ورزش برای معلولان
تیر و کمان هیچ محدودیتی برای معلولین ندارد و بیش از ۳۰ سال در مسابقه پارالمپیک (مسابقه معلولان) قدمت دارد. برنامه‌های پارالمپیک شامل دوبل، انفرادی، و تیمی است که امتیازبندی مسابقه شبیه بازی‌های المپیک (بازی‌های افراد سالم) است.
مسابقات با کمی تغییرات زیرنظر فدراسیون بین‌المللی تیر و کمان (fita) برگزار می‌شود و ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تیر و کمان به‌صورت ایستاده یا بر روی ویلچر می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

فعالیت ۱۰۰ کماندار در استان اردبیل
بهنام کمالی، رئیس هیات تیراندازی با کمان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: ۵۵ نفر کماندار آقا و ۴۴ نفر کماندار بانو در سطح شهرستان‌های استان اردبیل فعالیت می‌کنند که ۳۵ نفر در شهرستان‌ پارس آباد، ۲۵ نفر در شهرستان مشگین شهر، ۳۴ نفر در شهرستان اردبیل و ۵ نفر در شهرستان نمین فعال هستند.
وی افزود: در سطح استان اردبیل ۱۳ نفر داور در رشته تیراندازی با کمان قضاوت می‌کنند که چهار نفر از آن‌ها آقا و مابقی خانم هستند. همچنین ۱۵ نفر مربی فعال در این رشته فعالیت دارند که ۴ نفر خانم و ۱۲ نفر آقا هستند.
رئیس هیات تیراندازی با کمان استان اردبیل عنوان کرد: هیات تیراندازی در شهرستان‌های اردبیل، پارس آباد، مشگین شهر، نمین، سرعین، گرمی فعال است و تصمیم داریم هیأت شهرستان خلخال، کوثر و نیر را هم را در روزهای آتی فعال کنیم.
وی بیان کرد: در حال سازماندهی کمیته‌های هیأت استان، ساماندهی و احیای شهرستان‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سایت، برنامه‌ریزی برای تمرین، آموزش و برگزاری دوره‌ها هستیم. همچنین در حال تکمیل شناسنامه هیأت، تعامل با دستگاه‌های دولتی و دعوت از کمانداران و اعضای سابق برای فعالیت مجددشان در این رشته ورزشی هستیم.
کمالی ادامه داد: با توجه به اینکه رشته ورزشی تیراندازی با کمان یکی از رشته های المپیکی است و قهرمانی جهانی دارد، هرگونه سرمایه‌گذاری در این رشته خروجی مناسبی را برای ورزش کشور و استان در پی خواهد داشت و برای جذب بخش خصوصی جهت اسپانسرینگ و تیم‌داری در این رشته می‌توانیم در روزهای آینده گام‌های خوبی رو برداریم و وارد مذاکره بشویم.
وی تصریح کرد: طی این مدت کوتاه با برخی از افراد و علاقه‌مندان جهت حمایت‌های مالی در این رشته صحبت‌هایی داشته‌ایم که امیدواریم به نتیجه‌های مناسبی دست پیدا کنیم.
رئیس هیات تیراندازی با کمان اردبیل ادامه داد: متاسفانه بیماری کرونا در این روزها آسیب‌های جدی و چالش‌برانگیزی بر پیکره جامعه وارد کرده و به تبعیت از این موضوع اقتصاد کشور و استان هم با مشکلات اساسی دست به گریبان است، فلذا فعلا در این شرایط دشوار بحث حمایت مالی تحت‌الشعاع قرار گرفته ولی با این حال به روزهای آینده امیدواریم و در حال رایزنی با برخی از سرمایه‌گذاران هستیم.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکل و چالش هیأت که به دنبال وضعیت گذشته این هیأت به وجود آمده، کمبود تجهیزات است، هیأت استان، کمانداران قوی و حرفه‌ای دارد که هر کدام تجهیزات حرفه‌ای گران قیمتی را خریداری کرده‌اند و برای شرکت در مسابقات و به دست آوردن جایگاه قابل قبول در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کمالی در خصوص فعالیت بانوان در رشته تیراندازی گفت: فعالیت بانوان در رشته تیراندازی با کمان خیلی پررنگ است و بانوان استان در بحث ورزشکار، داوری و مربیگری خیلی فعال هستند.
وی تشریح کرد: برخی از کمانداران ما سالهاست به خاطر فعال نبودن هیأت، خانه‌نشین بوده‌اند و تصمیم ما بر آن است که این عزیزان را دوباره به تمرین تشویق کنیم و با همکاری شهرستان‌ها، کماندارانمان را به مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی اعزام کنیم‌.
کمالی گفت: به امید خدا و یاری عزیزان آینده خوبی در انتظار هیأت تیراندازی با کمان استان اردبیل است و ان شاءالله در رشته‌های ریکرو، کامپوند و کمان سنتی شاهد درخشش کماندارانمان خواهیم بود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴