تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۴۳۹۱۱۶
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تاکید بر عدم برداشت زودهنگام مرکبات از سوی باغداران، گفت: برخی با ورود به بازار مرکبات، برداشت زودهنگام و متعاقبا انجام صادرات، مرتکب اشتباه بزرگی شدند و سوء استفاده این افراد به بازار مرکبات استان لطمه خواهد زد.
۰
plusresetminus
باغداران از برداشت زودهنگام مرکبات خودداری کنند/پیش‌بینی افزایش 50 درصدی صادرات
به گزارش بلاغ، هر ساله با فرا رسیدن پاییز و آغاز سرما و نخستین بارش‌ها، برداشت از باغات مرکبات در استان مازندران آغاز می‌شود.

باغات مرکبات در شمال کشور، نگین محصولات باغی در این استان است که هر ساله سهم بسزایی در اقتصاد استان و معیشت باغداران این استان دارد.

هر ساله در این ایام از سال و با آغاز فصل برداشت مرکبات به دلایل متعدد از حضور دلال‌ها و واسطه‌ها گرفته تا نوع و رنگ و زمان برداشت، شاهد قیمت‌های متعدد و عجیب و غریبی در بازار هستیم، امری که هر ساله، وعده کنترل و نظارت بر آن داده می‌شود اما اجرایی نمی‌شود.

*پیش‌بینی برداشت 2.7 هزار میلیون تن مرکبات

 محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت این روزهای بازار مرکبات در استان اظهار کرد: بازار مرکبات فعلا خوب است و در آینده، مطلوب‌تر نیز خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی ما برای امسال، برداشت نزدیک به دو میلیون و 700 هزار تن نارنگی و پرتقال از باغات استان می‌باشد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، خاطرنشان کرد: مشکل ما طی سال جاری، برداشت زودهنگام مرکبات توسط باغداران از باغات است و منجر به سوء استفاده برخی‌ها از بازار مرکبات شد.



*باغداران صبور باشند

این مسئول با تاکید بر اینکه باغداران می‌بایست در فروش محصولات صبوری کنند، افزود: در حال حاضر با مشکلاتی نظیر برداشت زودهنگام و رنگ افزایی مرکبات مواجه هستیم که به بازار این محصولات ضرر می‌زند.

شعبانی با بیان اینکه اگر محصول به موقع برداشت شود، بازارپسند خواهد بود؛ ادامه داد:  برخی با ورود به بازار مرکبات، برداشت زودهنگام پرتقال و نارنگی و متعاقبا صادرات این محصول، مرتکب اشتباه بزرگی شدند و سوء استفاده این افراد به بازار مرکبات استان لطمه خواهد زد.

وی توصیه کرد: اگر باغداران کمی تحمل کنند و بگذارند هم میوه برسد و هم میوه آبدار شود، پیش بینی ما این است که قیمت نسبت به سال گذشته، اختلاف قیمت خوبی داشته باشد و وضعیت قیمتی بازار مرکبات، رضایت‌بخش باشد.

* پیش‌بینی افزایش 50 درصدی صادرات نسبت به سال قبل

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، عنوان کرد: از لحاظ صادرات نیز پیش بینی ما افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل است، مرکبات ما به کشورهای هدف نظیر حاشیه خلیج فارس، عراق، افغانستان و غیره صادر می‌شوند.

این مسئول گفت: در سال گذشته، میزان صادرات ما حدود 200 هزار تن بود که پیش بینی ما برای امسال نزدیک به 300 هزار تن است.

شعبانی تصریح کرد: آنچه در این شرایط بسیار نکته کلیدی است آن است که نباید مرکبات روی درختان را زود برداشت کنیم، حتما باید این میوه رسیده باشد و دارای طعم، مزه و شیرینی باشد تا از بازارپسندی آن چه در بازار داخلی و چه خارجی، نکاهد.

وی افزود: اگر باغداران این نکته مهم را رعایت کنند که میوه را به موقع برداشت کنند و به موقع بفروشند، ما شاهد قیمت‌های متعادل در سال‌جاری خواهیم بود و نگرانی از این بابت نخواهیم داشت.



*الان زمان مناسبی برای تعیین قیمت نیست

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، با تاکید بر اینکه الآن زمان برداشت نیست که برای آن قیمت تعیین شود؛ اعلام کرد: خوشبختانه، در حال حاضر میوه را روی درخت با قیمت خوبی می‌خرند و قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند و هنوز جا برای افزایش دارد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که برخی از باغداران از عدم دریافت وجه بابت خرید تضمینی بازار شب عید از سوی دولت، گلایه دارند؛ گفت: به تازه‌گی این مبالغ را دریافت کردیم و به حساب باغداران هر چند با تأخیر واریز کردیم و قریب به 97 درصد باغداران بدهی خود را دریافت کردند.

شعبانی متذکر شد: هنوز میزان ذخیره مرکبات برای بازار شب عید به مازندران اعلام نشده است اما قطعا اگر دولت نیازی به تنظیم بازار مرکبات شب عید داشته باشد، مازندران در الویت قرار دارد.

* انبار، سورتینگ و سردخانه‌های استان کفاف نیاز استان را می‌دهد

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد سردخانه‌ها و سورتینگ‌های فعال مازندران برای ذخیره‌سازی مرکبات کافی است یا خیر، اذعان کرد: خوشبختانه هیچ مشکلی در ذخیره‌سازی مرکبات نداریم و به لحاظ انبار، سردخانه و سورتینگ هیچ نگرانی نداریم و ظرفیت بیش از پیش‌بینی‌ها هم در استان وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، در پاسخ به این سوال که در بحث صنایع تبدیلی چه میزان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش مرکبات ضروریت دارد؛ اظهار کرد: در حال حاضر، چند واحد صنایع تبدیلی در غرب استان داریم که فعال نیستند و باید آن واحدها را فعال کنیم.



* ضرورت فعال سازی 8 واحد صنایع تبدیلی غرب استان

این مسئول افزود: مشکل الآن این است که این واحدها در غرب استان دارای مشکلاتی هستند که 8 واحد صنایع تبدیلی در غرب استان را از چرخه خارج کرده است و اگر تدبیری اتخاذ شود که این واحدها فعال شوند، کمک کار خوبی در این بخش خواهند بود.

شعبانی توصیه کرد: ما در حال حاضر به جای اینکه به فکر احداث واحدهای صنایع تبدیلی جدید باشیم، بهتر است واحدهای موجودان را به روز رسانی کنیم و ضمن استفاده از سرمایه موجود، از این واحدها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از راه اندازی این واحدها که قبلا سرمایه‌گذاری شده و حالا بنا بر مشکلاتی، زمین گیر شده‌اند؛ می‌توانیم بدنبال ااحداث واحدهای صنایع تبدیلی در شرق استان نیز باشیم که در الویت بعدی قرار دارد و احداث آن، نیاز این منطقه را نیز برآورده خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، در خصوص آخرین وضعیت احداث کارخانه صنایع تبدیلی در بایع کلای شهر نکا، اعلام کرد: این کارخانه بنا بود در بحث صنایع تبدیلی هلو و شلیل احداث و راه اندازی شود که هنوز سرمایه‌گذاری، پا پیش نگذاشته است و اگر سرمایه‌گذاری راغب باشد، هیچ مشکلی در بحث مجوزها وجود ندارد و بستر نیز فراهم است.

*گلایه باغداران از گرانی سموم به حق است

این مسئول در خصوص گلایه‌مندی و نارضایتی بسیاری از باغداران از گرانی چند برابری کود و سموم، بیان کرد: بله، سموم به شدت گران شده است و تا 8 برابر ازفایش پیدا کرده است و باغدار ما درست می‌گوید و گلایه‌اش به حق است.

شعبانی ادامه داد: ما نتوانستیم بازار را خوب کنترل کنیم و نتوانستیم بر افرادی که سموم ارزان با ارز 4200 تومانی وارد کردند، نظارت کنیم و متاسفانه همین افراد دارند این سموم را با دلار 30 هزار تومانی به باغداران می‌فروشند.



* آیا باغات مرکبات مازندران نیاز به اصلاح نژاد دارد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق تغییر اصلاح نژاد نهال‌های مرکبات در مازندران هستید یا خیر، عنوان کرد: اصلاح نژاد را نمی‌توان به یکباره انجام داد، اما می‌توان کارهای تحقیقاتی لازم را انجام داد و به یک نتیجه مطلوب رسید.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، تاکید کرد: الآن یک باغدار نمی‌آید و درخت‌های چند ساله‌اش را قطع کند، اما آن باغدارانی که سن درختان‌شان پیر شده و بالا رفته است، می‌توانند برای جایگزینی از نهال‌های جدید و در تحقیقات مطلوب ارزیابی شده، استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: ما به اصلاح نژاد معتقد هستیم، تولید نهال‌ها هم در حال انجام است و آن باغدارانی که تمایل دارند نهال‌های جدید را جایگزین درختان پیر خود کنند، باید تحقیق کنند و از نهال‌های مناسب و به روز استفاده کنند.

شعبانی متذکر شد: ما در این زمینه آمادگی لازم را داریم و باید به باغداران کمک کنیم و اگر حمایتی لازم باشد از باغداران دریغ نمی‌کنیم.

*قیمت مطلوب خرید مرکبات در میادین

به گفته امیرحسین فخرآوران رئیس میدان میوه و تره‌بار مرکزی ساری، آرام آرام خرید نارنگی پیش رس در میادین استان آغاز شده است و قیمت خرید این محصولات در میادین بین 3500 تا 5 هزار تومان است.

هر چند قیمت خرید نارنگی به نسبت مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته است اما اگر قیمت میوه تحت تاثیر استاندارد مشخص در بحث درجه بندی‌ها عرضه شود و در چارچوبی برای افراد، نوع ممتاز، درجه یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به سبب برچسب مشخص قابل رصد و شناسایی است.

در شرایطی که امسال با توجه به شرایط مساعد تولید انتظار می‌رود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد، اما  اجرای ساماندهی سیستم خرده‌فروشی و مشخص شدن استاندارد مشخصی برای قیمت‌گذاری، بدون شک سودجویی عوامل واسطه و دلال را به حداقل رسانده و از نوسانات عجیب و غریب بازار جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴