فرمانده منطقه پدافند هوایی شمالغرب با بیان اینکه قبلا رادار پسیو و غیرفعال در اختیار نبود ولی امروز رادار پسیو(بدون انتشار)، سامانه موشکی بر کوتاه، متوسط و بلند در اختیار داریم، گفت: سامانه موشکی برد بلند باور، ۳۷۳ بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر ساخته و در مدار عملیاتی قرار گرفته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازامیر سرتیپ دوم عباس عظیمی، فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال غرب امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس پدافند هوایی اظهار کرد: پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دهم شهریورماه در سال ۱۳۸۷ تشکیل و استقرار یافت به طوریکه پدافند هوایی قبل آن در زیرمجموعه نیروی هوایی بود. 
وی افزود: پدافند هوایی به عنوان یک نیروی چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در حفظ و حراست آسمان کشور فعال است. 
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با اشاره بر اینکه منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب یکی از مناطق ۹ گانه نیروی پدافند هوایی ماموریت دارد تا از آسمان نیلگون پنج استان کشور اعم از آذربایجان‌شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان حراست کند، افزود: منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب در راستای اجرای ماموریت انواع و اقسام یگان‌های کشف راداری، سامانه موشکی، توپخانه راداری و غیرراداری، پست‌های دیده‌بانی برای کشف تهدیدات هوایی، رصد و پایش و کنترل دقیق در سراسر منطقه انجام فعالیت می‌کند.
وی افزود: با توجه بر اینکه منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب به عنوان دروازه جمهوری اسلامی ایران است به  همین منظور اهمیت این منطقه را چندین برابر شده است که به شکرانه پروردگار این ماموریت به خوبی انجام می‌گیرد.  
عظیمی در ادامه به ریزپرنده‌ها اشاره کرد و گفت: رادارهای مخصوص کشف پهپاد در منطقه وجود دارد که در سال جاری اتفاق خاصی از این بابت نداشتیم ولی در چند سال اخیر رادار‌های کشف شده و اخطارهای جدی برای فاصله‌گیری آنها از مرز داشتیم که جرات ورود به مرز را نداشته‌اند.  
دستور العمل‌های هلی‌شات
وی خاطرنشان کرد: در خصوص با هلی‌شات برابر دستورالعمل توسط استانداری تهیه شده است، برخورد می‌کنیم زیرا مجوز از طریق شورای عالی امنیت و حفاظت استانداری صادر می‌شود و غیر این باشد موجب سرنگونی آن خواهد شد. 
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب با تاکید بر اینکه منطقه شمال‌غرب همگام و همسو  با نیروهای مسلح استان علاوه بر انجام وظیفه در بخش پیشگیری از کرونا با اجرای پروتکل‌های بهداشتی در اماکن داخل منطقه در بخش گندزدایی معابر شهری  از جمله تبریز، آذرشهر، خسروشهر، اندیشه، ایلخچی و روستاهای زیاد فعالیت کرد. 
وی افزود: پدافند هوایی شمال‌غرب کشور نسبت به اجرای طرح معاینه و پایش خانه به خانه و شرکت در طرح کنترل تردد با استقرار تیم‌های ثابت و فرمانداری شهرداری اقدام کرده است.  
توزیع 60 هزار ماسک و  5 هزار بسته معیشتی
وی خاطرنشان کرد: البته برای تولید ماسک یا تغییر کاربری خیاط‌خانه منطقه پدافند هوایی شمالغرب بیش از ۶۰ هزار ماسک تولید داده شده است.  
عظیمی متذکر شد: پدافند هوایی شمال‌غرب کشور در راستای لبیک به فرامین  نورانی در طرح رزمایش در بخش مردم یاری در تهیه بسته‌های معیشتی کامل در بین خانواده‌های نیازمند و طرح اکرام محسنین و توزیع وعده غذای گرم با استفاده از توانمتدی لجستیک اقدام کرد به طوریکه در مجموع ۵ هزار بسته کامل معیشتی و ۱۰ هزار وعده غذایی گرم پخش شد.  
آسمان ایران امن‌ترین آسمان برای پروازهای عبوری
وی ا بیان اینکه با شیوع کرونا تعداد پروازها در سطح دنیا کم شده است و همچنین تعداد مسافرین برای جلوگیری شیوع بیماری کرونا کم شده است، گفت:  با رفع و ریشه‌کن شدن این ویروس دوباره پروازها به حالت عادی خواهد رسید چراکه آسمان جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و با وجود انواع تهدیدات،  امن‌ترین آسمان محسوب می‌شود. 
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمالغرب خاطرنشان کرد: ساخت سامانه بومی در سطح منطقه پیشرفت زیادی کرده است به طوریکه بیش از ۹۰ درصد سامانه به دست جوانان مومن و متعهد و متخصص کشور ساخته شده است و به معنای واقعی از طراحی تا ساخت و تولید به صورت بومی بوده و در مدار عملیاتی قرار گرفته است.
وی گفت: قطعا سامانه‌های انهد‌امی پیشرفته‌تر از سامامه قبل رونمایی خواهد شد.
عظیمی به فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: بیش از ۱۱۷ برنامه برای دفاع مقدس پیش‌بینی شده است. 
عظیمی با اشاره بر اینکه قبل از پیروزی انقلاب بیش از ۴۵ هزار مستشار خارجی در کشور بود که حتی به نیروهای فنی کشور اجازه باز کردن قطعات را نمی‌دادند، گفت:یکی از دلایل تفکر ایجاد ارعاب در دفاع مقدس به خاطر همین مساله بود چراکه معتقدتد بودند که نیروهای ایران تخصصب ندارند و هیچ‌کدام از کارهایشان را نمی‌توانند در مدار عملیاتی قرار دهند. 
وی یادآور شد: در اولین روز جنگ تحمیلی نیروی هوایی قهرمان با آماده کردن ۱۴۰ فروند هواپیما و به پرواز درآوردن آنها و برگشت سالم این هواپیما در قالب عملیات کمان ۹۹ تعجب استکبار جهانی را وا داشت به طوریکه در ششم روز جنگ صدام به اشتباه خود پی برد و درخواست مذاکره با سیاستمداران ایران کرد. 
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمالغرب اذعان داشت: در ۶۰ روز اول جنگ نیروی دریایی کشور آنچنان ضربه مهلک به دشمن وارد کرد که نیروی دریایی دشمن تا آخر جنگ عرض اندام نتوانست بکند. 
وی تصریح کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از ۷۰۰ فروند از هواپیما و پرنده‌های دشمن را سرنگون کرد و نیروی زمینی هم عملیاتی را با محوریت فرماندهان جوان اجرا کرد.  
عظیمی بیان داشت: نیروی  پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی در حوزه آموزش نیروی انسانی به همت دانشمندان جوان داخلی و برنامه‌ریزی دقیق در راستای تحقق شعار "جهش تولید و ما می‌توانیم" در حوزه سازندگی در اکثر حوزه‌ها به خوداکتفایی رسیده و امنیت پایدار ایجاد کرده است.  
وی توضیح داد: بیش از ۲۰ نوع از انواع سامانه در حوزه فرکانسی و اپتیک و فرکانسی در اختیار داریم و با به کارگیری انبوه حساسه‌ها،  پوشش کامل هواپیمایی کشور تحت رصد فرماندهی قرار دارد. 
از ساخت و  استقرار رادارهای پسیو تا  سامانه موشکی باور ۳۷۳
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمالغرب با بیان اینکه قبلا رادار پسیو و غیرفعال در اختیار نبود ولی امروز رادار پسیو ( بدون انتشار)، سامانه موشکی بر کوتاه، متوسط و بلند در اختیار داریم، گفت: برای مثال، سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ بسیار پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر ساخته و در مدار عملیاتی قرار گرفته است. 
عظیمی ابراز داشت: پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دیدن و دیده نشدن به تجهیز به انواع سامانه‌ها و شنود الکترونیکی زمین پایه و هواپایه و حداکثر تسلط و اشراف اطلاعاتی مجهز بوده و دست به طراحی و ساخت آنها پرداخته است.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت انواع سامانه فرماندهی و کنترل پیشرفته که قبلا از خارج خریداری می‌شد از دیگر نمونه پیشرفت‌های پدافند هوایی است که الحمدالله امروز به دست جوانان ساخته شده است.  
فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌غرب به تولید بومی انواع سامانه، توسعه شبکه‌های ارتباطی امن، تقویت قابلیت‌های دفاع سایبری زمینه مدیریت بهینه در صحنه نبرد در پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: همه اینها با کمک جوانان متخصص، متدین و متعهد انجام گرفته است. 
وی به پیشرفت‌های پدافند هوایی کشور در زمینه جنگ الکترونیک اشاره کرد و گفت: سامانه‌های بسیار پیشرفته توسط جوانان مومن و متخصصان ایجاد شده است زیرا اگر بخواهیم چنین سامانه‌ای را از خارج بخریم به ما نمی‌فروشند چراکه جنگ الکترونیک هر کشور متناسب خود آن کشور است و همچنین اگر خریداری هم باشد تمام کنترل آن در دست کشور ثانی خواهد بود. 
عظیمی با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش در ساخت پهپاد در سطح منطقه به قطب ساخت پهپاد رسیده است، گفت: در حال حاضر ایران می‌تواند محصولات پهبادی را صادر کند. 
وی در خصوص ایجاد ستاد پدافند هوایی در استان‌های همجوار گفت: در نیروهای مسلح به خصوص پدافند هوایی گسترش و تشکیل یگان بر اساس اولویت‌ها انجام می‌گیرد چراکه قرار بود در اردبیل یگان ستادی داشته باشیم که البته در حال حاضر در خود اردبیل نه ولی در استان اردبیل یکسری  اتفاقات افتاده است ولی قطعا با رفع مشکلات کارهای تملک زمینی این یگان ستادی ایجاد می‌شود.  
اشیای نورانی در آسمان
عظیمی متذکر شد: در رابطه با اشیای پرنده با توجه به اشراف اطلاعاتی و رصد شبانه‌روزی و دقت رصد و پایش در فرای مرزها اجازه تعرض نداده‌ایم.  
وی در ادامه به سامانه ارتباط مردمی شبانه‌روزی پدافند هوایی با شماره ۳۴۳۰۱۴۶۰ اشاره کرد و گفت: بیشترین تماس با ما در رابطه با اشیای نورانی بود به طوریکه با بررسی انجام گرفته نتیجه اکثر بررسی‌ها مرتبط به مسیر هوایی، ستاره، ماهواره، آزمایشات موشکی  بود و در کل تا به حال مورد خاصی نبوده است. 
عظیمی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل رزمایش‌هایی رسانه‌ای می‌شود که نیرویی به بالا باشد ولی انواع رزمایش گردانی، منطقه‌ای، داخلی و غیره داریم که رسانه‌ای نمی‌شوند ولی رزمایش‌هایی خواهیم داشت که به زودی رسانه‌ای خواهند شد. 
وی گفت: قدمت پدافند هوایی ۱۰۰ ساله است و از سال ۱۳۱۲ سامانخ‌های پدافند هوایی در جنگ جهانی اول به عنوان سلاح موثر قرار گرفت به طوریکه نیروی زمینی ارتش تحت عنوان سامانه‌های توپ‌های ضد طیاره بود و بعد به مرور زمان پیشرفت کرد. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴