تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۴۳۵۹۶۲
علیرغم تذکرات مکرر مسئولین و رسانه‌ها، از شدت مسافرت‌ها کم نشده است و این‌روزا با نزدیک شدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و احتمال زیاد مسافرت به برخی استان‌ها، نمایندگان در مصاحبه‌های مختلف از رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند تا ممنوعیت ورود به استان‌های مسافرپذیر را اعلام کنند.
۰
plusresetminus
سفر به استان‌های مسافرپذیر ممنوع شود/ لزوم ورود جدی ستاد مقابله با کرونا برای جلوگیری از مسافرت‌ها
به گزارش بلاغ، در ماه‌های اخیر با شیوع ویروس منحوس کرونا زندگی روزانه مردم سراسر جهان دستخوش تغییراتی شده است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری‌ها، محدود شدن اجتماعات و ریسک بالای مسافرت ازجمله این دگرگونی به شمار می‌رود. در ایران نیز اکثریت سعی می‌کنند زندگی خود را با تغییرات جدید هماهنگ کنند اما با اینحال در ایام تعطیلات عده قابل توجهی بار سفر می‌بندند و به قصد گردش یا دیدن اقوام پا در جاده می‌گذارند. این سفرها اما به استان‌هایی که مسافرپذیر و حتی دارای وضعیت قرمز کرونا هستند خطر شیوع کرونا را چندین برابر می‌کند. 
علیرغم تذکرات مکرر مسئولین و رسانه‌ها، از شدت این مسافرت‌ها کم نشده است و این‌روزا با نزدیک شدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و احتمال زیاد مسافرت به برخی استان‌ها، نمایندگان در مصاحبه‌های مختلف از رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا خواستند تا ممنوعیت ورود به استان‌های مسافرپذیر را اعلام کنند. 
مهدی سعادتی، رئیس مجمع نمایندگان مازندران:
سفر به مازندران در تعطیلات پیش‌رو ممنوع شود/ وضعیت بحرانی کرونا در مازندران
مهدی سعادتی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به وضعیت بحرانی مازندران که در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد گفت: نادیده گرفتن این وضعیت و مسافرت آزادانه پایتخت‌نشینان در تعطیلات پایان هفته به مازندران، میزان ابتلا عمومی به این ویروس مرگبار را تشدید می‌کند.

 رئیس مجمع نمایندگان مازندران افزود: بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد مناطق مازندران در شرایط قرمز قرار دارد.

این مسئول با تاکید بر لزوم انسداد مرزهای ارتباطی مازندران با پایتخت گفت: با توجه به تاثیر مستقیم حفظ فاصله اجتماعی در کنترل این بیماری، جلوگیری از سفرهای غیرضروری به نوار ساحلی شمال ضرورت دارد.

سعادتی یادآور شد: تجهیزات و زیرساخت‌های مازندران به هیچ وجه آمادگی و توانایی ارائه خدمات ملی به خیل عظیم مسافران تابستانی را در شرایط کنونی ندارند.

وی با تجلیل از تلاش‌های ستودنی مدافعان سلامت مازندران افزود: جلوگیری از سفرهای حجمی و غیر ضروری به مازندران در شرایط فعلی پاسخ شایسته به تلاش تحسین برانگیز کادر موفق بهداشتی و درمانی مازندران است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نقش تصمیم‌سازی راهبردی ستاد ملی مقابله با کرونا را در کنترل این بیماری مهم دانست و افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا باید در چارچوب وظیفه‌مندی خود از روند تصمیمات  همه دستگاه‌های دخیل در این موضوع مراقبت و صیانت کند.
وی با بحرانی خواندن وضعیت مازندران در زمینه بحران کرونا خواستار اعمال تدابیر شدید کنترلی و بازدارنده در سراسر این استان شد.

ورود نماینده ولی فقیه در ماندران به موضوع ورود مسافران به استان
امروز نیز دفتر نماینده ولی فقیه در استان مازندران به مسئولان امر نسبت به ممانعت از انجام مسافرت‌های غیرضروری، از حضور مسافرنماهای بی‌درد و بی‌تعهدی که مازندران لاله خیز و شهیدپرور را، به زعم خود، جولانگاه رفتار ساختارشکنانه ی خود می‌نمایند هشدار داد.

ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز:
ستاد ملی مقابله با کرونا ورود مسافران به استان فارس را در ایام تاسوعا و عاشورا ممنوع اعلام کند!
ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برقراری آسیب‌ها و خطرات سلامتی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال شیوع ویروس کرونا، گفت: طی روزهای آینده به دلیل تعطیلاتی که پیش رو داریم خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و با توجه به شرایط خاصی که در این روزها در این استان وجود دارد،خطر و آسیب این ویروس کرونا و آسیب هایی که به اقشار و گروه‌های مختلف وارد شده، همچنان جدی است.وی ادامه داد: استان فارس از جمله استان‌های جذاب و دیدنی برای گردشگران از نظر مکان‌های گردشگری، تفریحی و زیارتی است که در حال حاضر در وضعیت هشدار قرار دارد و با هجوم آن‌ها به این استان وضعیت خطر ناک و آسیب پذیر را رقم می‌زنند.
نماینده مردم شیراز با تاکید بر حفظ پروتکل های بهداشتی و خودداری از سفر به استان فارس افزود:ضروریست که مردم عزیز رعایت پروتکل های بهداشتی را در نظر داشته باشند و برای حفظ سلامت خود و دیگران هم که شده جوانب احتیاط را رعایت بفرمایند و از سفر به این استان جدا خودداری کنند. عزیزی بیان کرد:ما رعایت موارد بهداشتی و درمانی را در این روزهای حساس یک امر لازم می دانیم و بیش از هر کار دیگری به آن اهمیت می دهیم چرا که اختلال در سلامت جامعه اثرات سوء قابل ملاحظه ای را در مسائل اقتصادی،اجتماعی و حتی سیاسی برجا می گذارد.وی با تاکید بر خودداری مردم از مسافرت به استان های مختلف گفت: ما از مردم انتظار داریم که به مانند روزهای گذشته مثل ایام نوروز که جوانب احتیاط را رعایت کردند، در خانه بمانند و یا این که با حفظ اصول بهداشتی آن هم در مواقع ضروری از خانه خارج شوند.
نماینده مردم شیراز و زرقان ادامه داد: به طور یقین ضروری است که همه افراد از کاسب گرفته تا مردم عادی از مسافرات و حضور در تجمعات و مکان های شلوغ به صورت جدی پرهیز کنند تا همه به نوعی در جهت حفظ سلامت خود، خانواده،دوستان و در نهایت جامعه سهیم باشیم.وی به این که ضروری‌ست که ستاد ملی مقابله با کرونا به طور جدی ورود کند،افزود:همه افراد باید به شدت احساس مسئولیت کنند و از هرگونه اقدامی که موجب تهدید سلامت هر یک از افراد می شود، جلوگیری نمایند.نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: افراد وظیفه دارند که حتی دیگر افرادی که نسبت به این مسائل بی اهمیت، بی تفاوت و یا کم توجه هستند آن ها را ارشاد نماید و خطرات و آسیب های این ویروس را یادآوری کنند چرا که برخی افراد بدون توجه به موقعیت پیش رو فرصت را مناسب می بینند که برای تفریح، دید وبازدید یا مراسم عزاداری از شهرهای مختلف به سمت شمال یا جنوب کشور حرکت کنند اما لازم است که مسائل شیوع بیماری کرونا را در استان های گردشگر پذیر خصوصا استان فارس جدی بگیرند چرا که این استان در وضعیت هشدار به سمت قرمز است.

وی با بیان این که کلانشهر شیراز در موقعیت های مناسب تری میزبان عزیزان خواهد بود، گفت: هرچند که استان فارس خصوصا شیراز از دیرباز پذیرای مهمانان و گردشگران عزیز در سطح کشور و خارج از آن بوده اما در این روزهای خطرناک از پذیرش مهمانان خودداری می کند تا در جهت حفظ سلامت جامعه مفید واقع شود.نماینده مردم شیراز بیان کرد:تاکید ما به ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا این است که از ورود گردشگران به این استان جلوگیری کند و مسافران و گردشگران را برای پیشگیری از شیوع این بیماری بر ماندن در محل زندگی خودشان تشویق کند، از این رو لازم است که مردم روستا و شهر در محل زندگی خود به مراسم عزاداری اکتفا کنند و از حرکت به سمت خارج از محل زندگی به شدت خودداری فرمایند.

عزیزی به اهمیت نقش رسانه ها خصوصا ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در آگاهی بخشی به افراد افزود:در این راستا لازم است که این ستاد بیش از گذشته تلاش کند و نسبت به افراد بی توجه و بی تفاوت برخورد قانونی نماید.البته رسانه ها نیز می توانند جهت فرهنگ سازی در این زمینه کوشش کنند تا مردم را نسبت به آسیب‌های این ویروس منحوس آگاه نمایند.وی بیان کرد:طبق فرمایشات مقام معظم رهبری می بایست توصیه‌های ستاد مقابله با بیماری کرونا را جدی بگیریم و همه ما برای در دستیابی به این اهداف کوشا باشیم.
نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: مردم عزیز ما نسبت به این موضوع باید توجه داشته باشند که کادر درمان و پزشکی بیش از همیشه خسته شده و نیاز دارند که ما آن ها را در این مسیر همراهی کنیم، بر این اساس ضروری است که در حمایت از کادر درمان و پزشکی از مسافرت از خارج از شهر و استان خود،ترددها، دید و بازدیدهای غیرضروری و همینطور حضور در تجمعات و مکان های شلوغ خودداری کنیم.عزیزی بیان کرد: استان فارس جزو استان های در وضعیت قرمز‌ به شمار می رود و لازم است که گردشگران و مسافران از ورود به این استان به طور جدی به جز در مواقع ضروری خودداری کنند چرا که استان فارس مستعد این می باشد که با هجوم مسافران در وضعیت حاد و خطرناکی قرار بگیرد و همگان را دچار آسیب های جبران ناپذیری نماید.
وی در پایان از ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا خواست: با توجه به فرمایشان مقام معظم رهبری از این ستاد خواستاریم که هرچه سریع تر جهت جلوگیری از ورود مسافران به استان فارس خصوصا در روزهای تاسوعا و عاشور اقدام کنند و برنامه های لازم را به اجرا برسانند. چرا که از زمان هشدار تا خط قرمز این استان فاصله چندانی نیست و لازم است که همشهریان و هم وطنان عزیز به طور جدی از ورود به این استان خودداری کنند و سفر به استان فارس را به زمان دیگری موکول نمایند.
گقتنی است، پیش از این استان مازندران نیز از ستاد ملی مقابله با کرونا جهت جلوگیری از ورود گردشگران و مسافران به این استان در روزها تاسوعا و عاشور و ممنوعیت ورود به استان مازندران را اعلام کرده بود. پس از انتقال ویروس کرونا به ایران، مردم مسئله کرونا را جدی گرفتند. آنها به شدت نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند و این امر باعث شد تا در خرداد ماه بتوانیم ویروس را تا حد قابل قبولی مهار کنیم.اما ساده انگاری عده‌ای باعث شد تا چرخه کرونا دوباره فعال شود. سفرهای تفریحی نیمه خرداد آغازی بود بر شیوع گسترده‌تر کرونا در کشور. در حالی که میزان مرگ ناشی از کرونا در کشور به روزی ۳۰ نفر نیز رسیده بود دقیقاً ۴ هفته پس از این سفرها دوباره تعداد فوتی‌ها بالا رفت.

اینک نیز پس از عبور از شرایط بحرانی کرونا به طوری که متأسفانه روزانه بیش از ۲۰۰ هموطن را از دست می‌دادیم، به اندکی تعادل رسیده‌ایم. تعادلی که در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی بار دیگر بر هم می‌خورد و دودش بر چشم همه ملت می‌رود.این نگرانی در آستانه روزهای تعطیل بیشتر می‌شود. تجربه نشان داده عده‌ای از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به سفر بروند و روحیه‌ای عوض کنند؛ نه به شلوغی جاده‌ها کار دارند و نه به شیوع کرونا؛ مهم صرفاً تفریح است؛ به هر قیمتی.اینک در آستانه یک تعطیلات دیگر هستیم. تعطیلاتی که اگر توصیه‌های بهداشتی را زیر پا بگذاریم و به سفر برویم، باید ماه آینده با آمار خیره کننده فوتی‌های ناشی از کرونا مواجه شویم.
جبار کوچکی‌‌نژاد، نماینده رشت:
مسافران به گیلان سفر نکنند
جبار کوچکی نژاد در خصوص سفر مردم به استان با توجه به تعطیلات پیش رو، اظهار کرد: درست است که استان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد و به مردم و مسافران سفارش می کنم که به گیلان سفر نکنند.
وی افزود: تعدادی از مسافران نیز بومی منطقه هستند و اصولا هر سال در مراسم تاسوعا و عاشورای شهر خود شرکت می کنند و دوست دارند این مراسم ها را در شهر خود حضور داشته باشند که باید با رعایت پروتکل های بهداشتی این ایام را بگذرانند.
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: مردم مراسم عزاداری را با شیوه ای که اعلام شد به صورت محدود و با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می کنند.
محمدرضا احمدی سنگری، نماینده رشت:
مسئولان کنترل ورود مسافران به گیلان را جدی بگیرند
محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در مجلس در رابطه با لزوم ایجاد محدودیت و ممنوعیت ورود مسافران به گیلان در ایام تعطیلات پیش رو با توجه به وضعیت قرمز این استان، اظهار کرد: شاهد بودیم مسئولان در برگزاری مراسم هیئت های مذهبی حسیاست نشان دادند و اعلام شد که تجمع موجب تجدید شیوع کرونا و آسیب مردم می شود و اعلام کردند مراسم ها با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار شود.
وی بر اهمیت کنترل ورود مسافران به استان گیلان تأکید کرد و گفت: اما الان شاهدیم که در فروشگاه‌های بزرگ و شهر بازی ها تجمع مردم وجود دارد مسئولینی که به تجمع مردم برای برگزاری مراسم عزاداری حساسیت نشان دادند کاش به این مکان های پر رفت و آمد هم توجه ویژه داشته باشند.
نماینده مردم رشت در مجلس خطاب به ستاد مقابله با کرونا، گفت: اگر جان مردم برای شما اهمیت دارد و برای هیئت های مذهبی، مساجد، نماز جمعه و… پروتکل های خاص صادر کرده اید چرا برای تجمعاتی که در سواحل دریا، مراکز تفریحی، معابر و بازار… ایجاد می شود پروتکل صادر نمی شود با اینکه این تجمعات نیز موجب شیوع و انتقال ویروس می شود.
احمدی از مسئولین کشوری و استانی خواستار شد همانند برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم برای عدم مسافرت مسافران به گیلان نیز حساسیت نشان دهند.
وی از مسافران هم درخواست کرد که سفر نکنند و وارد استان نشوند و بگذارند این چرخه ویروسی حذف و قطع شود.
نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: ستاد مقابله وقتی به جلسات هیئت های مذهبی حساسیت نشان می دهند و اعلام می کند اگر اتفاقی بیفتد شما مداحان و سخنرانان مقصر هستید و ما شماها را می شناسیم به حضور و تجمع در فروشگاه ها، پارک ها، سواحل دریا هم حسیاسیت ویژه نشان دهد که مردم بدانند این حساسیت ها در همه عرصه ها اعمال می شود.
در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز پس از پیگیری رسانه‌ها حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر ممنوعیت سفر به این استان تاکید کرد.
 
تاکید ویژه استاندار بر ممنوعیت سفر به کهگیلویه بویراحمد/ کلانتری: همه اماکن گردشگری استان بسته شود
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بویراحمد وضعیت قرمز دارد و هیچ استثنایی در خصوص این محدودیت‌ها وجود ندارد و تنها در خصوص عزاداری‌های سیدالشهداء است که پروتکل‌ها به‌طور کامل رعایت می‌شود.
حسین کلانتری با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی نباید با فراخوان‌ها برای مردم اجتماع ایجاد کنند در غیر اینصورت وضعیت پرخطر ایجاد می‌کند افزود: دادگستری قاضی ویژه جهت برخورد با تخلفات عدم رعایت پروتکل‌ها داشته باشند.
نماینده عالی دولت در استان گفت: هر صنف و دستگاهی باید دستورات ستاد ملی کرونا را اجرا کند و  باید دستگاه قضایی با فک پلمپ‌کنندگان به شدت برخودی کند زیرا نگران جان مردم هستیم و اگر تعللی باشد قابل بخشش نیست.
استاندار استان با بیان اینکه باید محدودیت ها را روی ریل قانون دنبال کرد تاکید کرد: اگر بیمار رها شده باشد بمب گسترش کرونا در شهر یاسوج محسوب می شوند

کلانتری در توصیه به هموطنان در استان های مجاور از انها خواست تا به این استان در شرایط قرمز کرونا سفر نکنند و عنوان کرد: نصب هرگونه چادر ممنوع و تخلف است و همه اماکن گردشگری باید بسته شود.
وی ضمن قدردانی از دستگاه های امنیتی، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه از آن ها خواست: در جلوگیری از ورود مسافر و گردشگر به استان کمک کنند.
استاندار با اشاره به اینکه نزدن ماسک امروز منکر محسوب می شود و استفاده از ماسک معروف است گفت :کسی که از ماسک استفاده نمی کند امر منکری مرتکب می شود.
همچنین در استان گلستان، رئیس کانون مداحان گرگان در متنی نسبت به عواقب ممنوع نشدن سفر به این استان در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا تذکر داد.
تذکر رئیس کانون مداحان گرگان به استاندار:
شیوع کرونا در اثر سفرهای احتمالی در سه روز تعطیلی به پای هیات‌ها نوشته نشود/ لزوم جلوگیری از سفرهای غیر ضروری به گلستان
حسین جنتی عطایی رئیس کانون مداحان استان گلستان در مطلبی خطاب به استاندار نوشت: با عرض سلام و احترام و تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و ضمن تشکر از اهتمام حضرتعالی به مدیریت برگزاری مراسمات مذهبی در ایام محرم همان طور که مستحضر هستید با توجه به به شیوه نامه بهداشتی ضوابط برگزاری مراسم محرم و صفر ابلاغی ستاد مدیریت  بیماری کرونا وفق هماهنگی‌ها به عمل آمده با مدیران و دست‌اندرکاران و برگزار کنندگان مراسمات مذهبی در سراسر استان موضوع دستورالعمل ابلاغ و هیئات مذهبی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم نمودند.
همانطور که مستحضر هستید انجام این مراسم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی اجرای برنامه ها در فضای باز استفاده از مواد شوینده ضدعفونی و داشتن ماسک برای همه عزاداران دارای سختی های مدیریتی بوده که به واسطه عشق و علاقه عاشقان اهل بیت علیهم سلام به منظور اجرای دقیق و صحیح مراسم عزای اباعبدالله الحسین مورد توجه قرار گرفته است با عنایت به اینکه خط قرمز همه هیات نظری سلامت جامعه بوده اقدامات صورت گرفته نیز بر مبنای همین موضوع انجام پذیرفته است هدف جامعه بزرگ هیات مذهبی برگزاری باشکوه عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران باوفای ایشان و همچنین کاهش شیوع بیماری در سطح جامعه می باشد.
آنطور که مستحضرید در روزهای منتهی به عاشورای حسینی علیه‌السلام شاهد تعطیلی سه روزه بر مبنای تقویم می باشیم از آنجا که طبق تجربه گذشته و با پیشرو بودن تعطیلات چند روزه شاهد افزایش تعداد سفرها به خصوص به مناطق تفریحی می باشیم و از آنجا که به واسطه دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم هیات مذهبی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی انجام هرگونه دست روی و علم گردانی برگزاری تجمعات و عزاداری های متمرکز را انجام نخواهند داد.
لذا این نگرانی در سطح جامعه وجود دارد که با افزایش تعداد سفر در روزهای تعطیلی بر اساس نظرات کارشناسی کارشناسان محترم در ستاد مقابله با کرونا که اظهار داشتند با افزایش تعداد سفرها تعداد شیوع بیماری و مبتلایان بالا خواهد رفت.
لذا  خاضعانه از حضرتعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان و نماینده ریاست محترم جمهوری و رئیس ستاد مدیریت کرونا استان خواهشمندیم تدابیری اتخاذ گردد تا از سفرهای غیر ضروری در این ایام جلوگیری به عمل آمده تا خدای نکرده شیوع بیماری به واسطه تعطیلات و افزایش سفر به برگزاری مراسمات هیات مذهبی در ماه عزای سیدالشهدا علیه السلام مرتبط نشده و جفای بزرگ در حق جامعه هیات مذهبی  جاد نگردد.
در این راستا مجدداً تاکید می‌نمایم نظرات مقام معظم رهبری در خصوص تمکین هیات مذهبی به مصوبات ستاد کرونا را بر روی دیده خواهیم گذاشت ولی نخواهیم پذیرفت اگر بی‌دقتی و بی تدبیری عوامل به سبب افزایش سفرها در ایام تعطیل و به سبب آن افزایش میزان بیماری به مدیریت هیات مذهبی و جامعه بزرگ هیئات مذهبی و دست اندرکاران مراسمات دینی متصل گردد امید آن داریم در پناه خداوند یکتا و در سایه الطاف الهی و دعای خیر امام زمان همواره موفق و سربلند باشد.
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴