BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> تبیین نقش مؤثر اصحاب رسانه در میزان خودکشی اقدام به خودکشی در گیلان کاهش یافت | بلاغ نیوز
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۳۵۰۹۱
گفته‌شده با به کار گرفتن اقداماتی نظیر همراهی رسانه‌ها با کارشناسان بهداشتی، میزان خودکشی‌ها در جامعه کاهش‌یافته اما برای پایین آوردن میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن باید همراهی اصحاب رسانه هوشمندانه و اثرگذارتر دنبال شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ خودکشی به معنای خاتمه زندگی به دست خود فرد است. اگر کسی دست به خودکشی بزنم ولی زنده بماند به این رفتار اقدام به خودکشی می‌گویند.

 
افکار خودکشی در بسیاری از اقشار مردم ازجمله جوانان، مردان، زنان و افراد مسن ممکن است دیده شود و عدم توجه کافی به افکار خودکشی در افراد ممکن است اقدام به خودکشی را به همراه داشته باشد.
عوامل زمینه‌ساز برای بروز رفتار خودکشی در یک دسته‌بندی کلان شامل عوامل بیولوژیک، محیطی و همچنین تأثیر حوادث می‌شوند.
افراد برای اقدام به خودکشی مردّد هستند و مطمئن نیستند که می‌خواهند بمیرند، ازاین‌رو یکی از عواملی که ممکن است افراد مستعد را به خود اختصاص دهد انتشار نامناسب اخبار خودکشی در رسانه‌ها است.
خودکشی معضل عمده بهداشت عمومی در جهان و نیازمند توجه است اما پیشگیری از آن کار آسانی نیست. مهم‌ترین اصل در پیشگیری از خودکشی آموزش خود مراقبتی به عموم مردم است و در این راستا رسانه‌ها نقش بسیار اثرگذاری در کاهش و افزایش آن دارند.
میزان بالای انتشار اخبار جهت‌دار در مورد خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجب تغییراتی در افراد دیگر به‌ویژه نوجوانان می‌شود.
انتشار نامناسب خبر ممکن است این عقیده را که خودکشی روش طبیعی برای حل مشکلات و همچنین انتشار مکرر و مداوم اخبار خودکشی اشتغال فکری در مورد خودکشی به‌ویژه در نوجوانان و جوانان را افزایش دهد.
دکتر آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نقش رسانه‌ها در جامعه می‌گوید: نقش ارزشمند رسانه در انتقال پیام مردم به مسئولان و مسئولان و متخصصان به مردم بسیار اثرگذار است و این اثرگذاری و اثرپذیری در کرونا بر همه نمایان شد.
وی می‌گوید رسانه‌های بیگانه منتظر هستند از هر اقدام کشور علیه فعالیت‌های اجرایی، خدماتی و یا سایر استفاده کنند اما اقدامات خدماتی کشور در ایام کرونا آن‌قدر زیاد بود که رسانه‌های معاند نیز نتوانستند علیه ایران اقدامی‌کنند و این مزیتی قابل‌توجه است.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ۴۰ سال تحریم هست در حالیکه اگر یک کشور تنها پنج سال تحریم باشد و بیماری‌ای مثل کرونا در آن نیز اپیدمی شود، بلاشک دوام نمی‌آورد.
 حیدر زاده اخبار مربوط به خودکشی را نیز شبیه کرونا می‌داند و می‌گوید: در خودکشی هم باید به موضوع توجه کرد و درعین‌حال نباید برای آن ارزش قائل شد و روی کمیت و کیفیت خودکشی در بعد رسانه‌ای متمرکز شد.
وی خاطرنشان می‌کند که در مورد اخبار کرونا نیز وضعیت مشابه هست به‌گونه‌ای که اگر بخواهیم مردم را بترسانیم موجب می‌شود سطح ایمنی مردم کاهش پیدا کند بیماری در افراد اثرپذیر تر و اگر نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم ممکن است مردم بی‌واهمه به بیرون بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است در اطلاع‌رسانی‌ها نیز باید هدف گزارش اخبار صحیح به مردم باشد اما این اخبار نباید موجب تنش‌زایی و آموزش غیرحرفه‌ای به مردم شود.

 
رویا سادات دانش، کارشناس سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: هر مرگی که براثر خودکشی روی می‌دهد بر روی ۶۰ نفر اثر می‌گذارد و در مقابل به ازای هر مرگ براثر خودکشی ۲۵ اقدام به خودکشی روی می‌دهد.
به گفته وی تاب‌آوری اجتماعی در کاهش خودکشی اثرگذار است. تاب‌آوری فرآیندی پویا است که به متن زندگی وابسته است. دانش می‌گوید: افراد تاب آور مشکلات را به‌عنوان فرصتی برای رشد نگاه می‌کنند و کسانی که از تاب‌آوری بالای بهره‌مند هستند، توان مقابله بیشتری در برابر مشکلات روان‌شناختی داشته و هرچه تاب‌آوری بالاتر باشد مشکلات نیز کمتر خواهد بود.
امروزه نسبت به گذشته مردم اطلاعات خود را از منابع بسیار گسترده‌تری به دست می‌آورند و همپوشانی میان رسانه‌های سنتی و آنلاین رو به افزایش است.
به‌منظور آگاهی اصحاب رسانه و جراید از نقششان در کاهش و افزایش میزان خودکشی در جامعه، کارگاهی با حضور جمعی از آن‌ها در سالن اجلاس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
به گفته دانش، کارشناس سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، طی مدت مشابه امسال نسبت به سال گذشته اقدام به خودکشی در استان کاهش اما فوتی‌های ناشی از خودکشی در استان افزایش‌یافته است.
امروز رسانه‌ها با تأمین طیف وسیعی از اطلاعات نقش مهمی در اجتماع بشری ایفا می‌کنند رسانه‌ها می‌توانند تأثیر جدی بر نگرش اعتقاد و رفتار مردم بگذارند و نقش حیاتی در عملکرد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه داشته باشند؛ بدین لحاظ است که رسانه در درج و انتشار اخبار می‌تواند در پیشگیری از خودکشی نقش داشته باشد.
با به کار گرفتن اقداماتی نظیر همراهی رسانه‌ها با کارشناسان بهداشتی، میزان خودکشی‌ها در جامعه کاهش‌یافته اما برای پایین آوردن میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن باید همراهی اصحاب رسانه هوشمندانه و اثرگذارتر دنبال شود.
متخصصان رسانه و اصحاب جراید باید رعایت احتیاط در گزارش خودکشی را فرابگیرند و بین حق دانستن مردم و خطر ایجاد آسیب تعادل ایجاد کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴