تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
کد مطلب : ۴۳۲۲۳۹
۰
plusresetminus
تازه‌ترین 3 خبر ویژه امروز پنجشنبه 1399/5/2
  ایرادهای بنی‌اسرائیلی شبه‌اصلاح‌طلبان به مجلس
در حالی که نشریات زنجیره‌ای چند ماه قبل از آغاز مجلس یازدهم ادعا می‌کردند این مجلس کاری برای مردم نمی‌کند، حالا روزنامه آرمان می‌گوید عجیب است که هنوز یک ماه از آغاز مجلس نگذشته، طرح معیشتی تهیه کرده‌اند(!)
نشریات مدعی اصلاح‌طلبی به‌ویژه در یکی دو ماه اخیر که مجلس جدید درگیر بررسی اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون‌ها، انتخابات هیئت‌رئیسه و... بود، حمله تبلیغاتی پرحجمی را سامان دادند!
این مضمون که مجلس هیچ کاری برای مردم و اقتصاد نمی‌کند اما در پی تهیه بسته اقتصادی از سوی رئیس مجلس، اکنون همین نشریات وارد فاز بهانه‌گیری جدیدی شده‌اند.
روزنامه آرمان از قول علی صوفی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نوشت: یکي از آنها عنواني است که به اين مجلس داده‌اند. عناوين جديدي مثل انقلابي و جهادي بودن به اين مجلس داده شده که نسبت به مجالس هفتم تا نهم متفاوت است. مجلس کنوني را مجلس جوان نيز برشمردند. اما وعده‌هايي که اين نمايندگان به مردم دادند این بود که وضعيت معيشتي مردم را درست مي‌کنند، مردم را از اين وضعيت خلاص خواهند کرد و وسايل آسايش آنها را فراهم مي‌کنند.
صوفی می‌افزاید: مجلس به‌رغم شعارهاي خيلي تندي که داده بود نتوانست کاري را پيش ببرد. به عبارتي هم‌اکنون هم از بعد سياسي و هم اقتصادي آچمز شده است.
وی در پاسخ این سوال که «طرحي را که رئيس مجلس در مورد معيشت مردم تحت عنوان بسته معيشتي مجلس مطرح کرد چطور مي‌بينيد؟»، گفت: چيزي که آقاي قاليباف به‌عنوان طرح حمايتي مطرح کرد براي من کمي عجيب است. رئيس مجلس هنوز يک ماه از عمر مجلس نگذشته طرحي را مطرح مي‌کند که معلوم نيست قانون شود. طرح بايد در مجلس مطرح و به تصويب برسد و بعدا آقاي رئيس مجلس بيايد و آن را در تلويزيون مطرح کند. اين هم جاي اشکال دارد، حالا بگذريم از اينکه خود طرح چقدر مشکل دارد و رابطه آن با اسناد بالاسري مثل چشم‌انداز 20ساله و برنامه ششم چه هست و چه نيست.
صوفی مدعی شد: در مورد طرح مذکور اگر اين طرح بخواهد در تضاد با طرح‌هاي دولت که در واقع طرح مورد تاييد کل حاکميت است باشد نمي‌توان کاري کرد. مجلس چاره‌اي جز هماهنگي ندارد.
درباره این سخنان گفتنی است اولا وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی دست‌پخت ائتلاف موسوم به ائتلاف امید (مدعیان اعتدال و اصلاحات) در مجلس دهم است که مجلس در نقش فراکسیون وکیل‌الدوله‌ها عمل کرد و دست‌پخت شورای کذایی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (با حضور امثال آقای صوفی) بود.
ثانیا شأن مجلس هدایت و ریل‌گذاری مجلس است و نه دنباله‌روی صرف از دولت، آن هم در شرایطی که عملا جز توافق باطله برجام، هیچ ایده دیگری نداشته و درگیر تعلیق و انتظار است.
ثالثا رئیس مجلس، منتخب اکثریت قاطع نمایندگان است و نقش مهمی در جهت‌گیری و شتاب حرکت مجلس دارد. انتظار اینکه رئیس و نمایندگان ظرف یک ماه، خرابکاری‌های 4 ساله و ‌7 ساله دولت روحانی و مجلس قبلی را به سامان برسانند، انتظار دور از عقلانیت است اما حتما انتظار می‌رود که مسیر و جهت‌گیری کلان خویش را مشخص کنند و بر مبنای آن به اصلاح تک‌تک مصادیق و قوانین بپردازند.

برجام، تعهد دوطرفه است یا حکم محکومیت علیه ایران؟!
یک دیپلمات اسبق و حامی برجام می‌گوید: اروپایی‌ها برجام را حفظ کرده و مانع بازگشت تحریم‌ها شدند!
قاسم محبعلی به روزنامه آرمان گفت: کارشناسان و عمده کسانی که به امنیت ملی، تمامیت ارضی، منافع مردم و به‌خصوص منافع عمومی باور دارند معتقدند که برجام باید بماند و اگر به‌طور کامل از دست برود می‌تواند آینده ایران را با مخاطرات عظیمی مواجه کند که معلوم نیست آیا در آینده می‌تواند استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی خود را حفظ کند یا خیر. بنابراین حفظ برجام برای ما یک امر حیاتی است.
وی درباره طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی در واکنش به بدعهدی طرف مقابل گفت: من بعید می‌دانم که این افکار ناپخته و غیرکارشناسی‌شده به نتیجه عملی برسد. چرا که خروج ایران و توقف اجرای پروتکل الحاقی نقض برجام به حساب می‌آید و طبیعتا می‌تواند مجددا ایران را به شورای امنیت بازگرداند که خواست آمریکا، رژیم صهیونیستی و قدرت‌هایی است که به‌دنبال از بین بردن برجام هستند. تعجب‌آور است که برخی در داخل با این خواسته دشمنان برجام، تمامیت ارضی و وحدت و استقلال ایران همگامی می‌کنند.
وی درباره رفتار اروپا در برجام هم گفته است: اروپایی‌ها بالاخره تاکنون تلاش کردند که برجام حداقل از نظر حقوقی باقی بماند و خواسته‌های آمریکا برای اینکه برجام به شورای امنیت برود و مجددا تحریم‌های بین‌المللی بر ایران احیا شود تامین نگردد. از این رو به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها تا اندازه زیادی کمک کردند و نمی‌شود گفت که خیلی بیکار بودند. البته اروپایی‌ها قادر نبودند به‌دلیل فشار آمریکا آنچه را که در برجام آمده را اجرا کنند.
درباره اظهارات این دیپلمات سابق گفتنی است؛ «قانون اقدام متقابل» مصوبه مجلس نهم درباره نحوه اجرای توافق است و در حالی که تعهدات طرف مقابل زیرپاست، نمی‌توان انتظار داشت ایران به شکل غیر متوازن و یکطرفه، برجام را اجرا کند.
ثانیاً تعبیر «برجام باید بماند»، تعبیر غلطی است چه آن که برجام، یک توافق طرفینی است و وقتی طرف آمریکا و اروپایی، آن را تماماً زیرپا می‌گذارند، دیگر توافق و تعهد متقابل نیست. با این وصف گفتن این که برجام باید بماند، در واقع به این معناست که ایران، یکطرفه و مانند یک محکوم، به اجرای تعهدات خود بپردازد. ضمن این که باید تصریح کرد تمامیت ارضی و وحدت ملی قبل از برجام هم سر جای خود بود اساساً اینها موضوعاتی نیست که به یک توافق مرده نسبت داده شود.
ثالثاً از لحاظ حقوقی، برجام وجود خارجی ندارد. اگر آمریکا را رکن برجام محسوب کنیم، رسماً از توافق خارج شده است. اروپا هم در این میان، خواستار ماندن برجام به معنای اجرای تعهدات ایران است و نه اجرای تعهدات خود در زمینه برداشتن تحریم‌ها. چنان که میزان معاملات دو طرف به حد بسیار ناچیزی رسیده است.
اروپایی‌ها ضمناً تحریم‌های آمریکا را به اجرا گذاشته‌اند و در واقع می‌توان گفت اکنون تقریباً تحریمی نمانده که برنگشته باشد.

آفتاب یزد، آقای روحانی چرخ می‌چرخد اما چرخ گرانی
یک روزنامه با اشاره به شعار تبلیغاتی آقای روحانی نوشت: چرخ می‌چرخد اما چرخ گرانی!
روزنامه آفتاب یزد در گزارش خود نوشت: هم سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ زندگی مردم! این کلیدواژه‌ای بود که حسن روحانی در سال 92 وقتی برای اولین بار کاندیدا شد روی آن تاکید داشت. این روزها در آخرین سال هشت سال ریاست جمهوری روحانی اما چرخ زندگی مردم بیش از همیشه لنگ می‌زند. تنها چرخه‌ای که این روزها خوب می‌چرخد این است که قیمت کالاها بالاتر می‌رود. از جمله کالاهایی که به طور مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است. در میان همه نواقصی که دولت روحانی دارد یک مورد بیش از همه خودنمایی می‌کند! وزارت صمت پاشنه آشیل دولت در سال‌های اخیر بوده است.

وزارتی که نتوانسته با وجود اختیارات گسترده‌ای که دارد اوضاع نظارت و عرضه کالاها را مدیریت کند. پیش از این درباره وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت نوشتیم که در اجرای وظایف ناتوان است و از رئیس جمهور خواسته شد او را عزل کند. هرچند خیلی دیر اما بالاخره روحانی این کار را کرد. در اسفند 98 نوشتیم: «از آنجایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در حوزه مسئولیتی خودش دارد هر بخشی را که مورد بررسی قرار دهیم حاکی از این است که شرایط آن‌طور که باید نیست! حالا آخرین مورد و البته مهمترینش موضوع اقلام بهداشتی است چرا که با جان آدمیزاد در ارتباط است.
حسن روحانی که این هفته‌ها تلاش دارد درباره هر موضوعی بر کلیدواژه تحریم تاکید کند چرا در موضوعی که فارغ از تحریم‌ها می‌تواند حل شود و از قضا نه به خارجی‌ها مربوط است و نه به دولت موازی و... آن‌گونه که باید رسیدگی نمی‌کند؟ نتیجه چنین روندی این است که مردم باید همچنان در صف اقلام باشند شاید تا 1400!»

با وجود عزل وزیر سابق در اردیبهشت این مسیر تاکنون تغییر نکرده است و سرپرست وزارت صمت نیز نتوانسته اقدامی قابل قبول انجام دهد تا شاید وضعیت تغییر کند. این در حالی است که امسال به عنوان جهش تولید نیز نام‌گذاری شده و قطعا مهم‌ترین وزارتخانه‌ای که باید هم‌وغم خود را جهش تولید قرار دهد وزارت صمت است. بیش از دو ماه از انتصاب مدرس خیابانی گذشته و هنوز تکلیف وزیر جدید صمت مشخص نشده است. همین موضوع واکنش اعضای جدید مجلس را به همراه داشته و ماجرا به تذکر قالیباف به رئیس‌جمهور هم کشیده
شده است.

آفتاب یزد از قول یک نماینده مجلس نوشت: با وجود ناکارآمدی طرح‌هایی مانند تنظیم بازار، عدم کنترل عرضه و تقاضا، فقدان مدیریت بحران در طول ماه‌های اخیر در بازار مشخص است. بارها گفته شده است که کشور در جنگ اقتصادی است اما در این جنگ طبیعتا نیاز است فرماندهانی قوی نیز حضور داشته باشند تا بتوان از این وضعیت عبور کرد. امری که نه در وزیر سابق دیده می‌شد و نه در سرپرست فعلی، که از قرار گزینه اصلی برای معرفی به مجلس است. به نظر می‌رسد روحانی اگر می‌خواهد دست‌کم در آخرین سال خود میراث بهتری را برجای بگذارد باید به فکر گزینه بهتری برای وزارت صمت باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴